Gulvvarme varmer ikke - pumpe for kraftig?

Hej.

Jeg har fået lagt gulvvarme i halvdelen af huset - jeg har dog problemer med at få varme ud i kredsene.

Der er monteret en pettinaroli midi-shunt med en Grundfos upm2-pumpe.
Fyret er et Vailant gasfyr fra 01.

Jeg har leget lidt og kommet frem til følgende.

Slukker jeg pumpen ved shunten, stiger fremløbstemperaturen fint - dog er der selvfølgelig ikke power nok i pumpen i fyret, til at drive gulvvarmen. Så retur på gulvvarmen stiger ikke.
Fyrets pumpe står på max.
Shuntens pumpe kan jeg ikke justere. Jf. Grundfos kan den modtage et pwm-signal.
Jeg har pt. kunne "dæmpe" pumpen, så den ikke kører så hurtigt.
+ jeg har begrænset flowet i strengene.

Dette betyder jeg kan tvinge temperaturen lidt op, men det er ikke en holdbar løsning. Reaktionstiden er også ubeskrivelig langsom, når flowet bliver begrænset på den måde.

Om et lille års tid, skal fyret skiftes ud til fjernvarme - så løsningen skal heller ikke, være alt for dyr og besværlig.

Kan man ikke lukke lidt for shunten, så der kan komme nyt varmt vand til?
Dette er nok på bekostning af økonomien ...
Hvordan modtager pumpen pwm og hvilket?
Kan man finde/lave en simpel styring, så jeg kan drosle den ned k hastighed?


Noge tips eller ideer?


// Anders
66 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har aldrig hørt om at shunt pumpen kunne være for kraftig, eller at flow skal begrænses for at få mere varme.

I gulvvarmeshunten skal du ikke have fremløbs temperatur til at være meget varm.
Gulvvarme er netop karakteriseret ved at det skal have lav afkøling men stort flow. Der er stort set ikke forskel på frem og retur temperatur når det kører rigtig. Så få skruet op for flow begrænsere, og lad det komme til at virke. Det første 1/2 døgn vil det være lidt koldt det hele. Men når gulvet begynder at få temperatur vil sløjfens temperatur også stige. Og du kan ikke skrue op og ned for gulvvarme med få timers reaktion hvis du har det støbt ned i betongulv.
Den fælles termostat der skal lukke varme ind i systemet fra fyret skal naturligvis skrues op til 3-4 så der bliver lukket noget varme ind i systemet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Enig i ovenstående.
Pt. er der ikke gulvbelægning på, så temperaturen betyder ikke det store. 😉

Med reaktionstid mener jeg heller ikke med det samme.
Men når det tager et døgns tid, bare at få skubbet det varme vand igennem strengen (pga det lave flow) og det først derefter kan begynde at varme betonen op.
Og når jeg åbner for flere kredse, kan jeg risikere flowet igen bliver for stort.... og alt bliver kølet stille og roligt ned til 5-10 grader igen.


Hvis jeg åbner og lader pumpe køre på max. bliver der cirkuleret ca. 10grader "varmt" vand rundt.
Den fik lov til at cirkulere i 4+. dages tid.

Selve tilgangen er varm, men varmen kommer ikke forbi termostaten (selvom den er helt åben).
Det er først når jeg slukker pumpen, der kan komme varme ud i systemet.

Jeg er åben for andre input...
Fyret laver 60grader varmt vand og pumpen i fyret står på max.

Jeg ved dog ikke hvordan fyret evt. styrer pumpen.
Lyder til der kunne være luft i systemet. Tænd for det som der skal være og se på igen om en uge. Det tager meget lang tid og varme et stort gulv op fra helt kold af

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Vender pumper rigtigt? En pumpe kan godt være for kraftig hvis den suger mere end den pumpe der sider før, kan levere
Jeg har haft lukket alle kredse og åbnet en af gangen, med samme resultat.
Så skal der være luft i alle kredsene?

Ja - pumpen peger den rigtige vej. 😀
Annonce

Du skriver " Det tager lang tid med det lave flow" Du skal ikke have et lavt flow i gulvvarme. Og det der er problemet er at der ikke bliver tilført noget varme. Så kan du godt få tilgang til at føles varm hvis du stort set lukker af for flow rundt i kredsen, men det giver ingen varme i dine gulve. 

Selve unit består jo af nogle kredse, samt en pumpe i serie med en kontraventil. Så bliver der tilført noget nyt varmt vand efter behov ( termostatstyret) , og det rør skal være i nærheden af kedeltemperaturen hele tiden, i denne tid. 

Du kunne jo, hvis det er let, prøve at bytte om på slanger tilgang og retur fra fyret. Husk at termostaten også har en pil for gennemstrømningsretning. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Anders, vil lige gøre opmærksom på, at når du slukker pumpe på gulvvarme-shuntkresen sker der ingen cirkulation i gulvet. Det gør rigtig nok du vil se temperaturen stige på indgangen til shuntkredsen, men det er kun opvarmning gennem vandet i røret du så og sige ser.

Du skal have din pumpe i shuntkredsen til at køre på fuld skrald samt have lukket fuldt op for flowet i kredsene. Når der så er varme på gulvene, kan du give dig til at indregulere flowet i hver kreds.

Det du gør nu er faktisk det modsatte af hvad du burde, da det er shuntkredsens pumpe der sammen med termostaten bestemmer hvor meget "nyt" varmt vand der tilflyder dit gulv.

Hvis vandet til stadighed kun er ti grader i shuntkredsen (indgangen til hver gulvkreds) og pumpen kører, er shuntkredsens termostat enten indstillet forkert eller er defekt.

Håber du får varme i gulvet.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Det lyder lidt som om du har højere tryk i dit gulv system end du har i dit fyr-system, så fyr-pumpen ikke kan presse det varme vand over i gulvvarme shunten.

Har du med 200% sikkerhed fået tjekket at der er åbent for manuelle ventiler hhv. til og fra fyret fra gulvvarme kredsene?
Er der vand nok på dit centralvarme anlæg, og dermed drifttryk nok, til at kunne "overmande" gulvvarme kredsens tryk, og dermed få presset varme ind i det kolde anlæg?

Kan du komme med nogle billeder af anlægget, så er det altid nemmere for os andre at komme med konkrete indput, frem for at komme med "hvis nu dit, så gør dat"-råd.

 

Steensen > Det er lige præcis det problemet er.
Fyrets nanometer ligger pt. lige under 2bar.
Jeg ved dog ikke hvordan den indbyggede pumpe er styret. Den har 2 manuelle indstillinger. 1 og 2. Den står på 2.

Jeg har som sagt intermistisk "dæmpet" pumpen på shunten med en skydelysdæmper.
Ej en holdbar løsning. 😉

Frem og retur fungerer fint, det har været skilt ad mv.

Ellers skal der en pumpe på forsyningen til shunten?

Trykket i hele systemet er ens. Når du har 2 bar ved fyret så har du også 2 bar i gulvvarmesystemet.

Når der så tændes en pumpe øger den naturligvis trykket på dens trykside og det falder lidt på sugesiden, men de pumper vi her taler om kan maksimalt give 2 mWs (m vandsøjle) Og det svarer til en forøgelse på tryksiden på maksimalt 0,2 bar.

Og det er så altid ens uanset om dit anlægstryk ligger på 1,5 - 2,0 eller 2,5 bar ( som jo er .20 m vandsøjle. Så dit reelle problem er at få noget varme hen til shunten. Måske kan du lukke ud til andre dele af din varmesystem midlertidig, og få så lukket op for noget flow.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 56 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis