Gulvvarme varmer ikke - pumpe for kraftig?

Hej.

Jeg har fået lagt gulvvarme i halvdelen af huset - jeg har dog problemer med at få varme ud i kredsene.

Der er monteret en pettinaroli midi-shunt med en Grundfos upm2-pumpe.
Fyret er et Vailant gasfyr fra 01.

Jeg har leget lidt og kommet frem til følgende.

Slukker jeg pumpen ved shunten, stiger fremløbstemperaturen fint - dog er der selvfølgelig ikke power nok i pumpen i fyret, til at drive gulvvarmen. Så retur på gulvvarmen stiger ikke.
Fyrets pumpe står på max.
Shuntens pumpe kan jeg ikke justere. Jf. Grundfos kan den modtage et pwm-signal.
Jeg har pt. kunne "dæmpe" pumpen, så den ikke kører så hurtigt.
+ jeg har begrænset flowet i strengene.

Dette betyder jeg kan tvinge temperaturen lidt op, men det er ikke en holdbar løsning. Reaktionstiden er også ubeskrivelig langsom, når flowet bliver begrænset på den måde.

Om et lille års tid, skal fyret skiftes ud til fjernvarme - så løsningen skal heller ikke, være alt for dyr og besværlig.

Kan man ikke lukke lidt for shunten, så der kan komme nyt varmt vand til?
Dette er nok på bekostning af økonomien ...
Hvordan modtager pumpen pwm og hvilket?
Kan man finde/lave en simpel styring, så jeg kan drosle den ned k hastighed?


Noge tips eller ideer?


// Anders
Hej. Jeg har fået lagt gulvvarme i halvdelen... Vis hele indlægget
66 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

ev elmand, der må jeg så korrigerer dig, 1 Bar = 10 meter vandsøjle, og så er 2 meter ikke alverden, men hvis fyr-pumpen allerede overarbejder ved max hastighed, så kan der godt være et problem her.

Jeg ser første løsningsmulighed, for at se om dette er "problemet", som at du skal have åbnet MAX på samtlige gulvkredse, f.eks. ved at fjerne alle regulatorerne, og så sætte din gulv pumpe til 1 frem for 2.
Så har du cirkulation, med mindst mulig modstand i anlægget, og dermed mindst mulig forøgelse af trykket i gulv-kredsen. Så kan du inden for minutter finde ud af, hvorvidt det er fyr-pumpen der har problemer med tryk-evnen, eller om det er f.eks. en for snæver tilledning til gulv-shuntens varmeforsyning, ved at holde øje med temperaturen på hhv. gulvvarme kredsenes ind/ud temperatur, og hvorvidt tilløb og fraløb fra shunten stiger.
Varmt tilløb skulle meget gerne stige til fyr-temperatur inden for få minutter til at starte med, for at opnå din fremløbstemperatur på gulvvarme vandet på de 35-40°,alt efter dit setpoint.
Så kan det godt tage dage, før alle kredsenes ønskede temperatur er opnået, men du får hurtigt "syn for sagen", hvorvidt det er pumperne eller luft i systemet der er problemet.

Der var en anden der havde lignende problem, han måtte igang med at spule alle kredsene igennem med vandværks tryk, én adgangen, for at få luftbobler og skidt ud af kredsene, før der kom ordentligt gang i hans varmeregulering (se tråden "kan ikke få temperaturen op på mit gulvvarme", eller noget i den stil).

Edit: Her er den tråd jeg snakker om

 https://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/208297 


 

Stensen: Tak for korrektionen Jeg synes nu vi er ret enige.
Det var faktisk trådstarters fokus på anlægs tryk jeg prøvede at korrigere, og så hans ide med at skrue ned for flow, som alle er enige om ikke er vejen frem.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 20-01-2017 16:41
Stensen: Tak for korrektionen Jeg synes nu vi er ret enige.
Det var faktisk trådstarters fokus på anlægs tryk jeg prøvede at korrigere, og så hans ide med at skrue ned for flow, som alle er enige om ikke er vejen frem.
 

quote: Og det er så altid ens uanset om dit anlægstryk ligger på 1,5 - 2,0 eller 2,5 bar ( som jo er .20 m vandsøjle. Så dit reelle problem er at få noget varme hen til shunten /quote

Det var den den del der var forkert. ;-)

 

 


 

Vandtrykket på 2bar, var blot som svar på, om der var vand på anlægget.

- jeg kan ikke stille på pumpen ved shunten. Den kan styres vis PWM, men jeg ved ikke hvordan.

- hvis jeg åbner fuldt for en eller alle strenge, kommer der ikke varme ind i systemet.
- forsyningen fra fyret er hele tiden varm.
- ved at sænke hastighed på pumpe og begrænset flowet i kredsene, kan jeg få varme ind i tilgangen.
Returen bliver også så småt varm, men det vil tage 3uger eller lign.

Derfor ved jeg godt flowet skal op, men det kan jeg ikke endnu ... hvis jeg hæver flow/hastighed kommer der IKKE varme ind i systemet - det stopper ved pumpen/termostaten.
Jeg kan godt læse hvad du skriver, det er bare imod alle teorier og erfaringer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Kunne du ikke tage et billede eller to af anlægget det vil gøre det li nemmere

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Er du helt sikker på at du ikke har byttet om på kredsene, således at begge "ender" af kredsene (f. eks. kreds 1) er tilsluttet samme manifold. Hver kreds skal selvfølgelig være tilsluttet til både fremløbs- og retur manifolden.
Jeg vil foreslå at skille det hele ad, og skylle hver enkelt kreds igennem med vandværksvand. Så er du sikker på at alle luftlommer er væk, og du finder også de "samhørende ender". Træls arbejde, men der må være en forklaring.

Søren O

Således ser installationen ud.

Frem og retur sidder rigtigt - Forsyningen bliver også dejlig varm
Alle slanger er skyllet igennem - Det er dejlig nemt, med de studser, der er lavet til det...

Er du sikker på at din pumpe foran shunten ikke sidder fast ? Skru den yderste skrue af -derunder sidder der en mere skru - på med en skruemaskine med en kærv der passer dertil. ;-)

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Det ligner for mig at 3 af kredsene er åbne og 3 af kredsene er lukkede på indregulerings skruerne (de hvide på retur manifolden)
Alle 6 skal stå i fuldt åben tilstand.

Vender kontraventilen ved returløbet fra retur manifold til centralvarme korrekt (den sølvfarvede under blandeventilen på sigesiden af pumpen, kig på pilen på ventilen, at den peger nedaf)

Kan du tage et billede af "forbindelserne" til centralvarmen, så vi kan se eventuelle ventiler på tilslutningen hertil

Din termostat til regulering af fremløbstemperatur, er det en type med "forud indstiling" som du kan korrigerer på?

 

Der er yderligere 46 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis