Gulvvarme varmer ikke - pumpe for kraftig?

Hej.

Jeg har fået lagt gulvvarme i halvdelen af huset - jeg har dog problemer med at få varme ud i kredsene.

Der er monteret en pettinaroli midi-shunt med en Grundfos upm2-pumpe.
Fyret er et Vailant gasfyr fra 01.

Jeg har leget lidt og kommet frem til følgende.

Slukker jeg pumpen ved shunten, stiger fremløbstemperaturen fint - dog er der selvfølgelig ikke power nok i pumpen i fyret, til at drive gulvvarmen. Så retur på gulvvarmen stiger ikke.
Fyrets pumpe står på max.
Shuntens pumpe kan jeg ikke justere. Jf. Grundfos kan den modtage et pwm-signal.
Jeg har pt. kunne "dæmpe" pumpen, så den ikke kører så hurtigt.
+ jeg har begrænset flowet i strengene.

Dette betyder jeg kan tvinge temperaturen lidt op, men det er ikke en holdbar løsning. Reaktionstiden er også ubeskrivelig langsom, når flowet bliver begrænset på den måde.

Om et lille års tid, skal fyret skiftes ud til fjernvarme - så løsningen skal heller ikke, være alt for dyr og besværlig.

Kan man ikke lukke lidt for shunten, så der kan komme nyt varmt vand til?
Dette er nok på bekostning af økonomien ...
Hvordan modtager pumpen pwm og hvilket?
Kan man finde/lave en simpel styring, så jeg kan drosle den ned k hastighed?


Noge tips eller ideer?


// Anders
Hej. Jeg har fået lagt gulvvarme i halvdelen... Vis hele indlægget
66 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har taget den af så ventilen er fuldt åben. Den er indbygget i shunten.
Og du er sikker på at ventilen er fuldt åben, og at ventilmembranen ikke sidder fast i sædet?
du skulle vel ikke være så heldig at du har et billede af installationen?

fase
@Peter
Hvordan er du sikker på at fremløbstemperaturen fra dit fyr er på 58 grader?
Du forveksler ikke brugsvandstemperaturen med fremløbet fra fyret?

Jeg spørger bare, da mit fyr var indstillet til 35 grader (eller noget i den stil), og det betød, at selvom shunt termostaten var meget åben, så fik det ikke temperaturen i gulvene til at stige.
Mit problem havde intet mit for høj eller lav cirkulation at gøre. Jeg fandt frem via bosch support til en indstilling i fyret og skruede den op til vistnok 50 grader.

Et andet spørgsmål (ren nysgerrighed): Er det kun klinkegulve, du har gulvvarme under? For du bør da ikke have højere temperatur i gulvvarmen, hvis det er trægulve.
Fremløbstemperaturen har jeg styr på og kan også måle den lige ved shunt indløb. Hvis shuntpumpen slukkes stiger shunttemperaturen, så den kan godt lukke vand ind, jeg er bange for at det er en kamp mellem pumperne. Og pumpen i fyret er formentlig ikke med konstant tryk, men med konstant hastighed.

Det er denne shunt, pumpen er en Alpha 2L 15-60 130. Den er sat til konstant tryk som anbefales alle steder.

Det er gulvvarme i bjælkelag med et pergo laminat gulv. Det varmer ok, men jeg vil gerne have gulvets overfladetemperatur noget højere. Men mere interessant vil jeg gerne kunne sætte fyrets fremløbstemperatur ned så den svarer ca til hvad jeg gerne vil have som max shunttemperatur. :-)
Og som jeg forstår det blander den jo samme vandmængde ind uanset vandets temperatur....
Hvorfor skulle det være en kamp mellem pumperne? Termostaten åbner for indløb til shunten, hvis temperaturen i shunten er mindre end indstillet på termostaten. Hvis du sænker fremløbstemperaturen på kedlen, er det eneste du opnår, at termostaten står åben. Du har måske ingen radiatorer, som kræver højere fremløbstemperatur?

fase
Annonce
Og som jeg forstår det blander den jo samme vandmængde ind uanset vandets temperatur
Det med vandset temperatur er ikke forstået rigtig.
Den viste pumpe på billede kører kun rundt med vandet i gulvvarmer kredsene. Og jo mere du stiller pumpen op jo mere ens bliver frem og retur fra kredsene, og jo mere varme får du i gulvene.
 Man kalder det en blandesløjfe og det der blandes er noget ekstra varmt vand fra dit fyr, og det lukkes ind via termostat nederst. Pumpe i fyret " skubber " vandet hen imod termostaten samt til andre radiatorer og vandvarmer.
Når der blandes varmt vand ind presses der naturlig lige så meget vand ud af blandesløjfen. Så temperatur fra fyr skal være højere end ønsket shunt temperatur.
Hvis du ville køre med væsentlig lavere temperatur på fyr ( ved varmepumpe ) kunne du undvære pumpen i shunt og køre direkte.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg tror jeg er med på hvordan det foregår. Og det kan godt være at jeg ikke kan opnå det jeg vil uden at skrotte blandesløjfen og så køre direkte på fyret. Men lad mig spørge på en anden måde:
Hvis vi antager at termostatventilen står helt åben, hvad bestemmer så hvor meget nyt varmt vand der skal tilføres blandesløjfen (og samme mængde retur vand der skal forlade sløjfen) ?
Jo større tryk du har på pumpen fra fyret, jo mere “frisk“ vand. Pumpen i shuntkredsen sørger for cirkulationen i gulvvarmeslangerne, og “tager det vand” som er lettest at få fat i.

Søren O
Er der helt åben så er det tryk fra fyret ( cirkulationspumpe ) der afgør hvor meget der strømmer den vej.
Det der giver anledning til forklaring er at du dels skriver det med temperaturen dels tidligere har ment at jo mere temperatur forskel der imellem frem og retur på gulvkredse des mere varme i gulve. Der forholder det sig lige omvendt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak skal i have, det var de svar jeg var ude efter. Så den eneste justeringsmulighed jeg har er på pumper. Jeg kan selvfølgelig køre med endnu højere fremløbstemperatur men det er jeg jo ikke interesseret i.
Hvis vi antager at vandet blandes 50/50 så vil en fremløbstemperatur på 70 grader og en gulv-retur-temperatur på 30 teoretisk give en shunt-fremløbstemperatur på 50 grader.
Det giver nok bedst mening at undlade shunten så. Næste udfordring vil så blive at fyrets pumpe ikke er tryk styret...
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis