Kabeldimension - 16A sikringer

Hej

Min nabo har gjort opmærksom på, at jeg muligvis har et problem mht en af de gamle installationer her i huset. Det drejer sig om, at der fra gruppen med 16a sikringer i eltavlen er trukket et kabel til vaskemaskine og tørretumbler, og derfra ud gennem væggen til et par udendørslamper. 

Problemet er, siger naboen, at det kabel, der er anvendt ikke er af den rette dimension - jeg tror, det hedder 1,5 kvadrat. Han mener dimensionen burde være større for at kablet ikke futter af ved en eventuel kortslutning.

Nogen der ved, om der kan være noget om snakken?

Hvilken dimension kabel skal man op i, hvis sikringen er på 16A?

Tak

 

Hej Min nabo har gjort opmærksom på, at jeg... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Sikringer og bundskruer skiftes.
Hvis det de nyere små sikringer D 01 så kan du bare købe nogle bundskruer (små røde ringe) De kan proppes ind ved at vende en sikring og så trykke dem ind. Når du slukker på gruppeafbryder er der ikke spænding på bundkontakt.

Er det de små sikringer med "skuffe udtræk" så skal skuffen skiftes til en rød. 
Er det de ældre DZ sikringer er der en porcelænsring der skal skiftes. Men der kan du ikke få 13 A så må det blive 10 A Og her er der spænding på bundkontat selv om du slukker på gruppen. At slukke HPFI skulle gerne tage spændingen væk. 

Kablet over på en anden gruppe kan  lovliggøre installationen, men det er måske ikke klog. Det kommer an på belastning på denne gruppe. Tumbler er en stor belastning. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nu har jeg jo indtil videre kun naboens ord for, at der er tale om et 1,5mm2 kabel (han er godt nok også maskinmester, så ved noget om sagen) - men alligevel, kan I/du afgøre om han har ret ud fra dette: Kablet er 10mm i ydre diameter?

Du kan ikke regne med kablets udvendige diameter, de nye halonfri kabler er eks. meget tyndere end de "gamle"
Du skal måle selve kobberlederen.
1,5mm2 måler lige knap 1,4mm (1,38mm) i diameter, og en 2,5mm2 måler knap 1,8mm (1,78mm) i diameter.

(dog er målene sommetider lidt under, fabrikanterne bruger åbenbart tiltider hele tolerencen, for at spare på det dyre kobber)


Vi prøver igen, i morgen --
Aha ok. Det er ikke den store forskel, men må have skydelæreren fundet frem... Tak for oplysningen
Annonce
Skrevet af Z-zap på 14-12-2016 19:47
Aha ok. Det er ikke den store forskel, men må have skydelæreren fundet frem... Tak for oplysningen

 

 

Husk at slukke for strømmen først

 


Vi prøver igen, i morgen --
Den type sikringer kan ikke købes i 13 A

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 14-12-2016 21:39
Den type sikringer kan ikke købes i 13 A

 

Så eneste mulighed er 10A - også selvom bundskruer mv skiftes?

Jeg skal nok huske strømmen

 

Hvis du skifter bundskruer, skal du huske, at der er spænding i bunden af gruppeafbryderen, så sluk på HFI relæet, inden du går i gang.

fase
Jeg prøver at skifte sikringerne til 10 A og ser, hvad der sker.

Takker for alle gode svar i denne tråd - vender snart tilbage igen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis