Kabeldimension - 16A sikringer

Hej

Min nabo har gjort opmærksom på, at jeg muligvis har et problem mht en af de gamle installationer her i huset. Det drejer sig om, at der fra gruppen med 16a sikringer i eltavlen er trukket et kabel til vaskemaskine og tørretumbler, og derfra ud gennem væggen til et par udendørslamper. 

Problemet er, siger naboen, at det kabel, der er anvendt ikke er af den rette dimension - jeg tror, det hedder 1,5 kvadrat. Han mener dimensionen burde være større for at kablet ikke futter af ved en eventuel kortslutning.

Nogen der ved, om der kan være noget om snakken?

Hvilken dimension kabel skal man op i, hvis sikringen er på 16A?

Tak

 

Hej Min nabo har gjort opmærksom på, at jeg... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Skal vi til at tage ydelighederne i spil, kan et 1,5mm2 kabel der er forsikret med 13 ampere jo kun have "en begrænset længde"


Vi prøver igen, i morgen --
Tak. Jeg er også glad for, at man kan ringe til en elektriker (eller en dyrlæge) hvis situationen kræver det

Men hvor akut er situationen? Som det er nu, kører vaskemaskine, tørretumbler samt 5 udendørslamper (inkl pir og skumringsrelæ) over kablet. Og, der skal ikke tilsluttes mere. Kablet fra tavlen til vaskemaskine/tumbler er ca 6-7 m langt. Derefter går det ud gennem væggen til lamperne.
Risiko for overbelastning?
Som jeg opfatter det så er det vel "kun" udendørslamper der kører på 1,5mm2 kabel. Akut er det ikke, lovlig er det heller ikke.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Skal vi ikke blive enige om, at selv om det tager lige så lang tid at blive installatør som at blive cand. vet, så er det stadig forskellige områder, og de kan ikke erstatte hinanden . Men din installation er ikke efter reglerne, hvis det er lavet med 1,5 mm2.


fase
Annonce

I den her forbindelse syntes jeg spørgsmålet udviklede sig så det lige passede til LIDT basal el teori. Men det skal jo heller ikke være en hel lærebog i dette forum. Men der resterer da også ret meget inden vi når dertil !

Da jeg havde installatør forretning, havde jeg en hel del bønder som kunder. Nogle kunne godt finde på at sige "dine regninger er snart lige så store som dyrlægens"
Så var det jeg kom med den om uddannelseslængde. Om det gjorde nogen virkning, det gjorde det vel næppe.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nej, det er ikke kun udendørslamperne, det er også tumbleren der kører på 1,5mm2 kabel (før fik jeg vist sagt, at det også er vaskemaskinen - men det er vrøvl, den kører på kraft og har sit eget kabel)
elman, jeg synes, det er storartet med noget "basal elteori"! Tak for det. Måske I ovenikøbet kan henvise til andre sider eller bøger med teori? (har med stor fornøjelse pløjet mig igennem denne side: http://cubus-adsl.dk/elteknik/

Jamen er der så overhovedet noget problem ?
Vaskemaskine 2,5mm2 med 16 A sikringer.
Tumbler og lamper 1,5 mm2 med 13 A sikringer

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Problemet er jo at tumbler og lamper er 1,5mm2 og 16A.

Så der er vel et problem - med mindre det lan lade sig gøre, at skifte sikringerne til 10/13A - eller at jeg får kablet over på en anden gruppe..?
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis