Kabeldimension - 16A sikringer

Hej

Min nabo har gjort opmærksom på, at jeg muligvis har et problem mht en af de gamle installationer her i huset. Det drejer sig om, at der fra gruppen med 16a sikringer i eltavlen er trukket et kabel til vaskemaskine og tørretumbler, og derfra ud gennem væggen til et par udendørslamper. 

Problemet er, siger naboen, at det kabel, der er anvendt ikke er af den rette dimension - jeg tror, det hedder 1,5 kvadrat. Han mener dimensionen burde være større for at kablet ikke futter af ved en eventuel kortslutning.

Nogen der ved, om der kan være noget om snakken?

Hvilken dimension kabel skal man op i, hvis sikringen er på 16A?

Tak

 

30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Min. 2,5 mm2 til 16 ampere
Men du kan skifte til 13 ampere sikringer, så er det ok med 1,5mm2

Vi prøver igen, i morgen --
En anden mulighed kunne måske være at få en elektriker til at koble kablet på en 10A sikringsgruppe i stedet?
Skrevet af Z-zap på 13-12-2016 14:34
En anden mulighed kunne måske være at få en elektriker til at koble kablet på en 10A sikringsgruppe i stedet?

Ja hvis du på den måde får udelukkende 2,5mm2 kabel, i 16 ampere gruppen er det jo en god løsning.

 

Hvis du har "løse" sikringer er det nemt at prøve át skifte til 13 ampere, så kan du jo se om det går uden sprungne sikringer.

 

(så kan du jo få udskiftet bundskruerne, hvis det køre fint med 13 ampere, så er alt i orden)

 

 

 


Vi prøver igen, i morgen --
Vil det sige, at det først er lovligt, når bundskruerne er skiftet ? (ved ikke helt, hvad det er for nogle, men det må jeg lige få tjekket)

Det må være en ordentlig karl af en tråd, der er i sådan en 16A sikring, hvis en 1,5mm2 leder er i fare for at brænde over før tråden...
Annonce

Det er nu ikke sådan du skal regne det ud. Når man har ledere i et kabel kan de jo være inde i væggen, ligge op ad noget varmt eller andre ting der gør at kablet bliver varmt ved overbelastning.
Det er ikke kortslutninger der er den store synder, det når ikke at bidrage med noget særlig varme.
Man må faktisk kortslutningsbeskytte et 1,5 mm2 kabel med så vidt jeg husker 35 A. hvis man tilslutter f.eks. en motor Det kræver så at der er et relæ der sørger for at den "daglige" belastning holdes under de 13 A (eller lidt mere efter nogle beregninher) Men det relæ må godt sidde ude ved motoren. I det tilfælde kan der godt forekomme kortslutning på kabel FØR relæet.
Men i dit tilfælde (private huse ) er det noget rod at have 2,5mm2 og 1,5mm2 blandet på samme gruppe.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af Z-zap på 13-12-2016 15:44
Vil det sige, at det først er lovligt, når bundskruerne er skiftet ? (ved ikke helt, hvad det er for nogle, men det må jeg lige få tjekket)

Det må være en ordentlig karl af en tråd, der er i sådan en 16A sikring, hvis en 1,5mm2 leder er i fare for at brænde over før tråden...

Bundskruerne er de porcelæns "skruer", som sidder i bunden af gruppeafbryderen og som er synhlige, når sikringen er skruet ud. Hvis du har automatsikringer er der ingen bundskruer. Bundskruer5ne sikrer, at der ikke kan sættes større sikringer i end bundskruen tillader. Hvis der er 16A bundskruer i er de grå.

En 1,5 mm2 brænder ikke over ved en kortslutning, men kan blive varm ved vedvarende belastning med 16 A.

 


fase
Aha ok.

Så bare for at forstå: Det du siger elmand er, at et 1,5 kabel godt kan tåle kortvarige belastninger helt op til omkring 35A?

Og når de skal beskyttes med 10/13A er det for at beskytte mod langsom opvarmning jf det du skriver Fabrin?

Ja / Nej . Det kan klare flere tusinde ampere, hvis det er meget kort tid. Og nu kommer vi ind på noget elteknisk.
Men først reglerne. Et 1,5mm2 kabel må højst sikres FORAN kablet med 13A som dækker overbelastning og kortslutning. Det gælder i alle private installationer. Bl.a. på grund af at der indgår stikkontakter, som du kan sætte alt forskelligt i. Man kunne tænke sig at du sætter store varmeblæsere til ved f.eks. 5 stikkontakter Så bliver den enkelte stikkontakt ikke overbelastet, men det kabel der skal føre strømmen bliver.
Hvis kablet kun går til nogle kendte forbrugere f.eks. motorer, kan den kortslutnings beskyttes foran med 35A men ved motorerne skal der i forvejen sidde relæer på højst 13 A eller mindre hvis kablet ligger ved siden af andre belastede kabler, går i varme rum m.m.
Og så lige en forklaring på en kortslutning:
Ved en kortslutning kan der gå flere tusinde ampere. Det kommer an på spændingen og den samlede modstand. Det er en lang udregning som omfatter: det kabel vi diskuterer, + stikledningskabel, + elværkets kabel ude i gaden, + transformatorens kortslutningsniveau, samt højspændingens kortslutnings niveau.
Så skal man se på en sikrings smeltekurve og dermed sikre sig at den pågældende sikring springer indenfor 1 sekund, ved den strøm der dermed kan opstå.
Det er faktisk sådan at jo større strøm der går ved en kortslutning, jo bedre er det for kablet, da sikringen så springer hurtigere. opvarmningen er et produkt af den effekt der bliver tilført og tiden.
Det værste scenarie er der hvor der "kun" kan komme til at gå f.eks. 50A ved den industri installation jeg beskrev tidligere. Så vil en 35A sikring holde ca. 1 time, Og det kan nå at give meget varme i kablet. Kommer der derimod 20000 A går der kun få millisekunder og der når ikke at opstå varme.
Men det gælder stadig Højst 13 A sikringer foran 1,5 mm2 kabel hos dig, (og mig)

Nå ja og så lige: det er ikke så sært at en elektriker / installatør / praktik uddannelse tager lige så lang tid som en dyrlæge.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Sådan er forklaringen på begge spørgsmål :-)

fase
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis