Vurdering af et tag ud fra tilstandsrapport

Hej allesammen. Kan i komme med en vurdering af taget på et hus fra 1878 jeg har kigget på ud fra følgende som står i tilstandsrapporten. Der er ialt 8 k3'er til taget.
 

  • 1.1 Tagbelægning/rygning
    (K3) Tagflader har generelt en del alge- og mosbegroninger samt forvitringer og revner
    og flere steder er der boret nye huller så der er synlige huller i tagplader.
    Note: Der er risiko for vandindtrængning og følgeskader. Opmærksomheden henledes på tagbelægningens alder.
  • (K3) Der er utætheder ved tagafslutninger i gavle.
    Note: Der er risiko for vandindtrængning og følgeskader.
     
  • 1.2 Tagfald
    (K3) Tagflader over fyrrum og tilbygning mod nord har for lille taghældning.
    Note: Tagbelægningen kræver en minimum hældning på 14°. Forholdet giver risiko for tilbageløb ved tagkanter og for vandindtrængning i samlinger og ved fastgørelser og heraf følgeskader.
     
  • 1.3 Skotrender/inddækninger
    (K3) Inddækninger omkring skorsten er ikke tætsluttende.
    Note: Der er risiko for vandindtrængning og følgeskader.
     
  • 1.4 Hætter/Aftræk
    (K3) Aftræksrør er ført uisoleret igennem tagrummet.
    Note: Der er risiko for kondens, fugt og følgeskader.
     
  • 1.6 Tagrender/tagnedløb
    (K3) Der mangler endebund ved tagrende ved gårdside og samlinger er utætte.
    Note: Der er risiko for opfugtning i sokkel og ydervæg.
     
  • 1.8 Spær og lægter
    (K2) Der er nedbrydning i spær- og lægteender, bl.a. i gavle.
    Note: Der meget lille tagudhæng og der er ikke lavet afslutninger.
  • (K3) Der er enkelte spær i tagrum som er lasket sammen, bl.a. mod sydøst.
    Note: Det er usikkert om der er lavet beregninger på samlingen.
     
  • 1.16 Bemærkninger til skorsten
    (K3) Der er revner i elementsamlinger på skorsten.
    Note: Der er risiko for vandindtrængning og følgeskader.
    ______________________________________________

    Yderligere er der følgende K3'er i vådrum: 
     
  • 6.1 Gulvkonstruktion/-belægning
    (K3) Der er generelt en del gulvklinker i badeværelset uden fuldklæbning samt klinker
    med revner. Note: Der er risiko for vandindtrængning og følgeskader.
     
  • 6.2 Vægkonstruktion/-belægning
    (K2) Der er generelt en hel del vægfliser uden fuldklæbning.
    Note: Da forholdet hovedsagligt er uden for vandbelastet område skønnes det ikke at
    give anledning til følgeskader.
     
  • 6.3 Fuger
    (K3) Der er revnede fuger, bl.a. i bruseniche.

    __________________________________________

    Under bygningsbeskrivelsen står der følgende om tagets forventet levetid:
    Tabelopslag for tagets enkelte dele viser følgende forventede restlevetider:
    Tagbelægning: 10 år eller længere
    Undertag: taget er opført uden undertag
    Inddækning: 10 år eller længere

    Hovedindtrykket af boligen er, når man tager bygningens alder i betragtning, at denne fremstår i rimelig god stand. Som det fremgår afregistreringerne i denne rapport, er der dog nogle reparationer, samt enkelte mere gennemgribende vedligeholdelsesarbejder der bør
    foretages, før normal vedligeholdelse kan påregnes, blandt andet ved tagkonstruktionen, tagbelægningen, murværk, sokkel, indervægge og i badeværelse.


    Jeg håber det er til at læse, jeg har nemlig gjort mig umage. Hvad er jeres vurdering af det opstillet? Jeg er særligt interesseret i en vurdering af taget. Huset har lavt til loftet med lave døre, så jeg regner med en nedgravning, hvis huset bliver købt, men kan læse mig frem til at det er et kæmpe stykke arbejde. Har i nogle gode råd hvad det angår? Jeg skal kigge ud og se huset an i den kommende weekend med en tømrer, som forhåbentligt kan give mig en ide om hvor meget renoveringsarbejde der ligger i det. Huset er på lidt over 100 kvm. Er 200.000 en fair pris for huset årgang 1878 taget det skrevet i betragtning eller vil i mene det er for dyrt?

    Mvh. en uerfaren førstegangskøber
     
Hej allesammen. Kan i komme med en vurdering af... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
For forøvrigt lige at vende tilbage til spørgsmålet, så købte jeg også et hus med asbest bølgeplader hvor der også stod i rapporten, at det ville kunne holde 10 år.

Men hvad betyder "at holde" ?

Kiggede man indvendigt på pladerne når det regnede, kunne man se at der trængte vand ind 50 steder i de plader som var revnet. Det rendte ikke ned ad pladerne med vand, de var bare fugtige ved revnerne.

Når det stormede klaprede pladerne voldsomt og jeg tænkte at nu var det nu, at de ville ryge af. Men de blev.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/36813' class='af-profile-link'>christiannielsen</a> på 12-11-2016 14:41
For forøvrigt lige at vende tilbage til spørgsmålet, så købte jeg også et hus med asbest bølgeplader hvor der også stod i rapporten, at det ville kunne holde 10 år.

Men hvad betyder "at holde" ?

Kiggede man indvendigt på pladerne når det regnede, kunne man se at der trængte vand ind 50 steder i de plader som var revnet. Det rendte ikke ned ad pladerne med vand, de var bare fugtige ved revnerne.

Når det stormede klaprede pladerne voldsomt og jeg tænkte at nu var det nu, at de ville ryge af. Men de blev.


Når de skriver det kan holde i 10år+ skal man tage det med et gran salt, da de bare slår op i en tabel og vurdere holdbarhed ud fra det - ikke så meget en konkret faglig vurdering at tagets tilstand - hvertfald det jeg er oplyst omkring mit eget hus (hvor man bagefter kan konstatere at det nok ikke holder 10år 😉 )
Tak fordi i deler ud af jeres erfaring. Det er til stor hjælp for mig. Jeg ser taget nærmere efter på indersiden når jeg engang skal besigtige huset. Hvor meget koster det ca at montere ny tagkonstruktion på huset og mure ovenpå så højden forøges inkl. tagbelægning? Hvad koster materialerne alene ca. og hvad koster det at få fagfolk til at udføre arbejdet. Hvor lang tid tager det at få gjort ca. ?
Hvis nogle af jer vil forstyrres af mig med spørgsmål mere regelmæssigt vil jeg meget gerne i kontakt over privaten, der dukker nemlig heletiden nye spørgsmål op og det er rart at have en kontakt som har været igennem det samme og kan besvare de mange spørgsmål man har. Meget af det får jeg selvfølgelig svar på igennem søgefunktionen herinde :-). Hvis der skulle sidde en og have lyst til det, er jeg uddannet bachelor i webudvikling og har tilmed en kortere videregående i multimediedesign så jeg kan gengælde hjælpen med noget programmering og design af hjemmeside, design af logo, brochure, gadeskilte, bannere, søgemaskineoptimering m.m.
det kan godt være, at du bliver sur over min kommentar her - men..
Så var det bedre for din fremtidige økonomi, at sælge din viden - og lade håndværkere sælge deres viden - og bygge dig et hus, der virker...
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Jeg er lidt af en gør det selv mand og jeg kan godt lide at arbejde med tingene selv, hvor jeg selvfølgelig kan. Og det jeg umuligt kan overlader jeg til andre. En krone sparet er en krone tjent hjem. Jeg kan både sælge min viden samtidigt med at jeg spare en masse penge på at gøre det selv, de er ikke hinanden udelukkende. Meget af selvbygsarbejdet er ligesom reparation af bil. Man kan vælge at skifte bremseklodser selv og bremseskiver og spare 1000-1500 kr eller man kan få en anden til at bruge 1 time af sin tid på at gøre det og miste samme beløb, som man har knoklet hårdt for at tjene. Det samme gælder for olieskift og meget andet ved bil. Tilsvarende vis er det med en del af renovationsarbejde.

Man behøver ikke at være uddannet tømrer eller murer for at ligge gulvvarme fx. Og arbejdet bliver ikke bedre af, at man har en gennemført svendeprøve. Arbejdet bliver måske hurtigere udført men ikke bedre, så længe de retningslinjer der er for den specifikke opgave de følges og overholdes, og man baserer arbejdet på viden nøjagtigt ligesom alt andet. Håber du forstår hvor jeg vil hen. Jeg har også noget bekendtskab, som kan give en hjælpende hånd til nogle af opgaverne. Det kunne alligevel være fint med en kontakt som har været igennem renoveringsforløbet af et ældre hus fra samme årgang, som jeg kan hente råd fra når det blev nødvendigt.

Skrevet af AbuAsma på 12-11-2016 15:55
Tak fordi i deler ud af jeres erfaring. Det er til stor hjælp for mig. Jeg ser taget nærmere efter på indersiden når jeg engang skal besigtige huset. Hvor meget koster det ca at montere ny tagkonstruktion på huset og mure ovenpå så højden forøges inkl. tagbelægning? Hvad koster materialerne alene ca. og hvad koster det at få fagfolk til at udføre arbejdet. Hvor lang tid tager det at få gjort ca. ?

DYRT.. 

Det er umuligt at sige hvor meget det vil koste, du skal have en håndværker ud og kigge på det..

 

 

 

Skrevet af AbuAsma på 12-11-2016 23:24

Man behøver ikke at være uddannet tømrer eller murer for at ligge gulvvarme fx. Og arbejdet bliver ikke bedre af, at man har en gennemført svendeprøve. Arbejdet bliver måske hurtigere udført men ikke bedre, så længe de retningslinjer der er for den specifikke opgave de følges og overholdes, og man baserer arbejdet på viden nøjagtigt ligesom alt andet. Håber du forstår hvor jeg vil hen. Jeg har også noget bekendtskab, som kan give en hjælpende hånd til nogle af opgaverne. Det kunne alligevel være fint med en kontakt som har været igennem renoveringsforløbet af et ældre hus fra samme årgang, som jeg kan hente råd fra når det blev nødvendigt.

Der er faktisk rigtig mange ting som bliver bedre af at få en håndværker til det, da amatøre ofte laver fejl, og fejl kan nogen gange være dyre, men mange ting kan man godt lave selv, man skal bare lige vide hvordan..

du skriver noget med at stille spørgsmål, og ja det må du gerne det er forummet jo netop lavet til, så udnyt det bare , men hvis du skriver 5 nye post om dagen og forventer folk springer til med det samme bliver du nok skuffet.

man kan spare mange penge på at lave ting selv, men man skal også bare lige bruge en masse tid på at sætte sig ind i tingene først, og tid er jo penge.....

 

 

Tak for input pizzabager :-)
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også