Vurdering af et tag ud fra tilstandsrapport

Hej allesammen. Kan i komme med en vurdering af taget på et hus fra 1878 jeg har kigget på ud fra følgende som står i tilstandsrapporten. Der er ialt 8 k3'er til taget.
 

  • 1.1 Tagbelægning/rygning
    (K3) Tagflader har generelt en del alge- og mosbegroninger samt forvitringer og revner
    og flere steder er der boret nye huller så der er synlige huller i tagplader.
    Note: Der er risiko for vandindtrængning og følgeskader. Opmærksomheden henledes på tagbelægningens alder.
  • (K3) Der er utætheder ved tagafslutninger i gavle.
    Note: Der er risiko for vandindtrængning og følgeskader.
     
  • 1.2 Tagfald
    (K3) Tagflader over fyrrum og tilbygning mod nord har for lille taghældning.
    Note: Tagbelægningen kræver en minimum hældning på 14°. Forholdet giver risiko for tilbageløb ved tagkanter og for vandindtrængning i samlinger og ved fastgørelser og heraf følgeskader.
     
  • 1.3 Skotrender/inddækninger
    (K3) Inddækninger omkring skorsten er ikke tætsluttende.
    Note: Der er risiko for vandindtrængning og følgeskader.
     
  • 1.4 Hætter/Aftræk
    (K3) Aftræksrør er ført uisoleret igennem tagrummet.
    Note: Der er risiko for kondens, fugt og følgeskader.
     
  • 1.6 Tagrender/tagnedløb
    (K3) Der mangler endebund ved tagrende ved gårdside og samlinger er utætte.
    Note: Der er risiko for opfugtning i sokkel og ydervæg.
     
  • 1.8 Spær og lægter
    (K2) Der er nedbrydning i spær- og lægteender, bl.a. i gavle.
    Note: Der meget lille tagudhæng og der er ikke lavet afslutninger.
  • (K3) Der er enkelte spær i tagrum som er lasket sammen, bl.a. mod sydøst.
    Note: Det er usikkert om der er lavet beregninger på samlingen.
     
  • 1.16 Bemærkninger til skorsten
    (K3) Der er revner i elementsamlinger på skorsten.
    Note: Der er risiko for vandindtrængning og følgeskader.
    ______________________________________________

    Yderligere er der følgende K3'er i vådrum: 
     
  • 6.1 Gulvkonstruktion/-belægning
    (K3) Der er generelt en del gulvklinker i badeværelset uden fuldklæbning samt klinker
    med revner. Note: Der er risiko for vandindtrængning og følgeskader.
     
  • 6.2 Vægkonstruktion/-belægning
    (K2) Der er generelt en hel del vægfliser uden fuldklæbning.
    Note: Da forholdet hovedsagligt er uden for vandbelastet område skønnes det ikke at
    give anledning til følgeskader.
     
  • 6.3 Fuger
    (K3) Der er revnede fuger, bl.a. i bruseniche.

    __________________________________________

    Under bygningsbeskrivelsen står der følgende om tagets forventet levetid:
    Tabelopslag for tagets enkelte dele viser følgende forventede restlevetider:
    Tagbelægning: 10 år eller længere
    Undertag: taget er opført uden undertag
    Inddækning: 10 år eller længere

    Hovedindtrykket af boligen er, når man tager bygningens alder i betragtning, at denne fremstår i rimelig god stand. Som det fremgår afregistreringerne i denne rapport, er der dog nogle reparationer, samt enkelte mere gennemgribende vedligeholdelsesarbejder der bør
    foretages, før normal vedligeholdelse kan påregnes, blandt andet ved tagkonstruktionen, tagbelægningen, murværk, sokkel, indervægge og i badeværelse.


    Jeg håber det er til at læse, jeg har nemlig gjort mig umage. Hvad er jeres vurdering af det opstillet? Jeg er særligt interesseret i en vurdering af taget. Huset har lavt til loftet med lave døre, så jeg regner med en nedgravning, hvis huset bliver købt, men kan læse mig frem til at det er et kæmpe stykke arbejde. Har i nogle gode råd hvad det angår? Jeg skal kigge ud og se huset an i den kommende weekend med en tømrer, som forhåbentligt kan give mig en ide om hvor meget renoveringsarbejde der ligger i det. Huset er på lidt over 100 kvm. Er 200.000 en fair pris for huset årgang 1878 taget det skrevet i betragtning eller vil i mene det er for dyrt?

    Mvh. en uerfaren førstegangskøber
     
Hej allesammen. Kan i komme med en vurdering af... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Man kan bo i det.

Det lyder som om at du vil gennemrenovere huset, også taget, bare ikke nødvendig lige nu.

Jeg ville ikke påbegynde renovering af huset, set ud fra et økonomisk- og investeringperspektiv.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvad er argumenterne for at du ikke vil det? Jo hvis prisen kun forhandles til noget godt så ville jeg renovere højden, samt gulv og vægge. Syntes du det er til nedrivning ud fra salgsopstillingen? Og hvad syntes du om prisen
Prisen er så lav at det knap har nogen indflydelse på beslutningen.

Som sagt, så kan det beboes. Men man kan også bo i et opvarmet "skur" hvis man er til det.
Det kan også være at man økonomisk set ikke har råd til en husleje højere end hvad det kan blive til ved at købe dette hus. Og så er det jo fint.

Hvis du selv skal bo i det resten af livet, så er det jo fint at renovere efter de standarder du ønsker at bo i. Så kommer du jo til at bo billigt. Men når du sælger det, vil du kun kunne sælge til købere som vil rive det ned. Også selv om du har renoveret højde, gulve og vægge. Det betyder at du ikke vil få din investering igen. Og det er årsagen til at jeg ud fra økonomi og investeringsperspektiv ikke ville påbegynde renovering.

Jeg ville end ikke turde bygge der, da det ikke ligger inden for bygrænsen, men det er bare mig, der er sikkert mange andre som ville have det fint med det. Da jeg købte hus tænkte jeg meget på hvordan jeg med størst sandsynlig vil kunne få solgt huset igen engang og det skinner også igennem her i min vurdering af det hus du har kig på.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for din gode feedback christian. Jeg vil gerne høre mere om hvorfor du mener, at jeg ikke kan få en evt investering tilbage i huset ved et videresalg. Er det pga beliggenheden tænker du? Eller husets alder som begrænser mine muligheder for at renovere?
Hej Abu,

Jeg vil også meget gerne have et link til salgsopstillingen (:

Der vil altid være dem, der hælder til nedrivning og nybyg. Men jeg synes ikke nødvendigvis et hus skal betragtes som en økonomisk investering...og hvis man gider at knokle, så kan man skabe stor værdi for få penge, hvis man bruger dem klogt (dvs købe isolering før man køber spabad og indbygningsovn ).Men man skylder selvfølgelig altid sig selv, at overveje, hvor man er i sit liv om 5-10år, og om huset kan sælges (yep - BELIGGENHED! )

Jeg købte et hus 10km uden for vejle, fra 1887 (det på min profil) i 2010. Det kostede 750.000. Jeg troede jeg skulle have kone og børn i det hus. Jeg knoklede røven ud af bukserne og brugte 400.000 på renovering ialt...jeg lavede alt det jeg kunne selv, inkl trapper, gravearbejde, murerarbejde etc.. Midt i forløbet fandt jeg mit livs kærlighed i randers og pga hendes barn lå vores fremtid heroppe. Da dén plan var lagt handlede det kun om at få huset gjort salgsklart.

Ejendomsmægleren vurderede til 1.275 mill. Der var ikke MANGE købere, men de der var, var dedikerede, fordi huset jo ikke var 'parcelhusmetervare' . Jeg valgte en sælgselv løsning hvor jeg viste huset frem og forhandlede pris, og solgte for 1.405 mill.

Et succesrigt salg, men stadig en MEGET lav timeløn . Det startede som en livsdrøm, men endte som en økonomisk investering. Næsten ALLE jeg talte med dengang sagde 'NEDRIVNING!!'. Men jeg ville aldrig have fået så lækkert et hus for de samme penge, hvis jeg havde bygget nyt. Til gengæld havde jeg sparet tonsvis af sved, blod (!) og tid ! Men jeg elsker det hus som man elsker sin hund, og de nye ejere har det på samme måde.

Blablabla..pointen er : dit hus lyder til at være i bedre stand end mit var, så hvis du mener du kan sælge uden kæmpe tab HVIS din livssituation skulle ændre sig og du må sælge så go for it (:

Som christian skriver, var det måske en ide at rive hele taget af, mure op, købe spær og nyt tag. Der er rigtig mange faktorer der afgør den bedste løsning... Inden jeg købte gravede jeg ned langs soklen udvendigt, for at finde ud af, hvor dybt den gik ned. Den gik dybt, og det betød, at jeg ikke murede ovenpå, men i stedet gravede dybt ned, lagde flamingo og støbte gulvvarme, og fik 15cm mere lofthøjde ved ydervæggene. Lavede det meste af huset i kip, da der var hanebåndsspær. Huset lå højt på grunden, så jeg behøvede ikke at grave ret meget af terrænnet udvendigt.

Kan man lide et pudset hus, er det også oplagt at efterisolere udvendigt på et hus i den alder, og så kan man jo mure ovenpå med hvadsomhelst og uden at have en mureruddannelse. På mit nye projekt har jeg betalt mig fra murerarbejde, og det er en fornøjelse at se mureren lægge sten 4 gange hurtigere end jeg kan, mens jeg laver det jeg er god til inden i huset

Ang. Dit tag...den billige løsning : hvis soklen går dybt og du kan grave dig til mere lofthøjde, så skift ødelagte tagplader og afrens og renovér resten, skær dårligt træ væk i spær-ender, lus ud, reparer, lask etc etc.

Den rigtigste løsning : skift minimum lægter og tagbelægning. Hvis soklen ikke går så dybt, at du kan grave dig til lofthøjde (uden at understøbe), så skift hele tagkonstruktionen og mur flere skift på. Her har du den luksus, at du kan vælge spær til dit behov, feks hvis du vil lave loft i kip.

Når du så har gravet ud, taget er rykket af, du finder gamle elinstallationer som du ikke kan leve med og alting er kaos og langt fra så beboeligt som det var da du overtog....så tænker du - var alt det her bare for at bevare murene og det nye badeværelse ??? Så husk, at du renoverer et gammelt hus, du bygger ikke nyt

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Annonce
Tusind tak for dine gode råd paran. Jeg har sendt dig salgsopstillingen privat. Mht. hvorvidt jeg vil grave ud eller renovere tagkonstruktion og løfte tag får jeg en nærmere vurdering af når jeg engang er ude og se på huset med tømreren, så må han også undersøge om soklen er dyb nok til udgravning.
Det er huset alder ift hvor mange penge det vil koste at få huset i en stand svarende til nybyg.

Derudover vil der være elementer af istandsættelsen af så gammelt et hus, hvor man går på kompromis og laver en god-nok løsning. Og på den måde vil istandsættelsen aldrig kunne nå fordele på højde med nybyg.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg tænker også på, hvad er det ved det hus, som du så inderligt gerne vil bevare? er det badeværelset og køkkenet fra 2004? eller er der charme ved huset som du også vil bevare under/efter din renovering?

Bare lige et par indspark...
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Christian, jeg vil ikke rigtig bevare noget men jeg er begrænset økonomisk af at bygge nyt og købe andet i højere prisklasse og umiddelbart virker huset for mig at være et okay investeringsprojekt både ift omfanget af renovering huset kræver og ift beliggenhed. Jeg er kandidatstuderende og har ikke de het store sedler at smide med men søger noget jeg kan investere tid og penge i og leve billigt med, og hvis det engang i fremtiden skulle blive aktuelt, skal det selvfølgelig også kunne sælges igen og det mener jeg godt er muligt ift. pris sammenlignet med andre jendomme i området og beliggenhed. Det jeg forsøger er at få mig et bedre indblik i hvor omfattende renovationsarbejde huset kræver efter et evt. køb
Som sagt er det beboeligt og billigt. Så du kan bo der mega billigt. Der er jo heller ingen der siger, at der ikke må komme lidt fygesne ind på loftet i ny og næ. Eller en plade der ryger af i stormvejret. Det er bare at udbedre skaden. Så spring du bare på det huskøb.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også