Gulvvarme i trægulv - indløbstemperatur?

Hej

Jeg har netop fået tilsluttet min gulvvarme, og jeg har sat fremløbstemperaturen til 31-32 grader, for ikke at skade trægulvet.

Men, selvom at alle rumfølere er skruet op, så kommer temperaturen i rummene kun op på 22-23 grader, og hvis det er max temperatur nu, så frygter jeg da hvad der sker når det bliver rigtig koldt. Jeg vil gerne kunne skrue op på 24-25 grader (også i frostvejr), ellers er rumfølerne jo ligemeget.

Kan jeg skrue op for fremløbstemperaturen uden at skade mine trægulve?

Det er et Fjordal lamelparket eg, klikgulv, med 6 mm slidlag - altså ikke laminat.

Fjordal skriver i deres vejledning: "Overfladetemperaturen må ikke overstige 27 C, og med en maks fremløbstemperatur på 35-45 C" men det kan jo være enormt svært at måle overflade temperaturen på et gulv.

Hvis det er relevant så er det lavet med spånplader og varmefordelingsplader.

 

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tænker at du i stedet skal se på at få skruet op for flowet. Har du flowmålere? Er der luftet grundigt ud? Er flow justeret efter slangernes længde? Hvordan kører din pumpe?
De er luftet ordentligt ud ja, så det er ikke et problem. Jeg har ikke flowmålere på, så lige nu er alle bare åbnet helt op, og cirkulationspumpen er sat til AutoAdapt (så den selv justere cirkulationen) - den kan jeg selvfølgelig godt manuelt skrue op for. Der er nogenlunde samme temperatur i alle rum, men altså også "for lav" i alle rum.
Hvor længe har gulvvarmen kørt?
ca. 2 døgn nu
En gulvvarmepumpe skal ikke køre på AutoAdapt, men konstanttrykregulering. Hvis det er en af de "gamle" Alpha2'ere skal du trykke på knappen indtil 3. eller 4. søjle lyser - det er hhv. laveste og højeste konstanttryk.
pilehave - det gør jeg når jeg er hjemme ved 16-17 tiden.

AKjeldsen - nå for søren, jamen det var da et sted at starte, jeg kan jo starte med at skrue den op på højeste søjle og se resultatet - så kan jeg arbejde mig nedefter til jeg mærker et fald i effektiviteten.

Vil I vurdere at det er et stort problem at jeg ikke har flowmålere på? - Mit problem er at shunten sidder i kælderen med rør der går op til stueetagen, så fremløbs-fordelerrøret er vendt på hovedet .. og jeg er derfor ikke sikker på om flowmålere overhovdet fungere på hovedet (samtidig vil jeg også MEGET nødigt skulle udlufte det igen efter montering, da det var et større projekt når shunten sidder lavere end gulvet)

Nu har jeg prøvet at skrue op for cirkulationspumpen .. det gav lidt (ca. ½-1 grad) men stadig er temperaturen i alle rum under 24 grader (selvom termostaten er skruet op).

Installationen ser således ud (se bord fra de grønne vandslanger - de var kun til udluftning, og er afmonteret igen)

 

Fremløbet skal nok op på ca. 35 °C for at du kan opvarme rummene mere.
Ok - jeg prøver at justere den op på 35 C og ser hvilket resultat det giver ...
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis