Gulvvarme i trægulv - indløbstemperatur?

Hej

Jeg har netop fået tilsluttet min gulvvarme, og jeg har sat fremløbstemperaturen til 31-32 grader, for ikke at skade trægulvet.

Men, selvom at alle rumfølere er skruet op, så kommer temperaturen i rummene kun op på 22-23 grader, og hvis det er max temperatur nu, så frygter jeg da hvad der sker når det bliver rigtig koldt. Jeg vil gerne kunne skrue op på 24-25 grader (også i frostvejr), ellers er rumfølerne jo ligemeget.

Kan jeg skrue op for fremløbstemperaturen uden at skade mine trægulve?

Det er et Fjordal lamelparket eg, klikgulv, med 6 mm slidlag - altså ikke laminat.

Fjordal skriver i deres vejledning: "Overfladetemperaturen må ikke overstige 27 C, og med en maks fremløbstemperatur på 35-45 C" men det kan jo være enormt svært at måle overflade temperaturen på et gulv.

Hvis det er relevant så er det lavet med spånplader og varmefordelingsplader.

 

Hej Jeg har netop fået tilsluttet min gulvvarme... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis kredsene ikke er lige lange bør du indregulere på de manuelle ventiler, så en meget kort kreds ikke "stjæler" hele pumpetrykket. Kun den længste kreds skal være helt åben.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Jeg ser lige på billedet at din til og afgang er 15mm - det burde være 22mm. eller mere. Det er årsagen til at du ikke kan få varme nok frem til din gulvvarme.

Du kan måle overfladetemperaturen med et lille stykke sort tape og et elektronisk øretermometer ;-) som du holder ned på tapestykket.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Det er nok ikke tilfældet hele tiden, men på billedet er afspærrings ventiler på til og afgang lukkede.
Jeg kan ikke forstå at du (ViFixerDet) mener det er afgørende med større tilgangsrør. Jeg har kun 12 mm i mit (Direkte Fjernvarme) Og det kan varme op så konen ikke kan tåle at være i rummet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ventilere er lukkede fordi trådstarter er i gang med at lufte kredsene ud. Det har han haft en del bøvl med, da anlæggets højeste punkt er gulvvarmeslangerne i gulvene. Problemerne kan da også skyldes at der stadig er luft tilbage i slangerne.

Nu ved vi ikke meget om hvad der er til venstre for billedet. Vi kender ikke anlægstemperaturen og vi kender ikke trykket på tilførslen til gulvvarmeshunten. Men fakta er at der kan være mere end dobbelt så meget vand i en meter 20 mm gulvvarmeslange i forhold til en meter 15mm slange. Modstanden i den lille slange er også større. Hvis der ikke kommer varme nok til shunten, skal flowet op og det er nemmere i større slanger.

Men der er som skrevet flere ukendte faktorer.


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Nu har jeg haft mulighed for at teste lidt.
Der er ikke luft i slangerne - jeg er heller ikke sikker på at der som sådan er noget problem, det er mere et spørgsmål om hvor vidt der er nogen begrænsninger man skal leve med, med trægulv. Jeg har målt gulvet med infrarødt (laser) termometer, og de fleste steder er gulvet medllem 25 og 26 grader - et enkelt sted lige i starten, kan jeg måle 27,0 - 27,4 på overfladen, så jeg kan jo ikke skrue op for fremløbstemperaturen hvis trægulvet kun må være 27 grader .. men alt i alt er det vel meget pæne og naturlige tal, så hvis det ikke er nok til at holde temperaturen i rummet over 24 grader, så er der vel ikke noget jeg kan gøre ved det?
Annonce
Hvorfor i alverden vil du også op over 24 grader?

Mvh. Ole
Det er vel ikke så væsentligt for emnet.. men som jeg skriver vil jeg da gerne have at mine rum-termostater rent faktisk tjener et formål - men det gør det ikke nu, da temperaturen ikke kommer over 22-23 grader i rummet, selvom de er skruet op på max.
Hvordan er energiklassen på huset?
Men det er jo ikke termostaternes skyld.

Når du en dag får f.eks. stort solindfald og temperaturen i huset stiger, så vil de jo lukke og spare på varmeforbruget, hvis de ikke er sat til max.

Mvh. Ole
pilehave - det ved jeg ikke, men har fået lagt 300mm isloering i loftet, og alle ydervægge er beklædt med varmvæg-gipsplader, så det kan ikke være helt skidt.

Kivi - det siger jeg heller ikke - mit spørgsmål går på, hvorvidt jeg får problemer når det bliver "rigtig" koldt - hvis systemet allerede nu kun kan opvarme til 22-23 grader.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis