opsætning af halogenspot

hejsa der

jeg har bygget nyt hus
og skal have sat halogenspot op i loftet
de er med 230v altså direkte tilslutning til el
mit ? er så
spottene skal jo samles med ledning men hvad for en type ledning skal man bruge
jeg har masser af installations kabel liggende i de forskellige farver
der nu findes
eller skal man bruge de alm 2 ledet ledninger

hjælp hjælp
venligst Lennart

Lennart
hejsa der jeg har bygget nyt hus og skal have... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg skal gerne medgive at såfremt der kræves et tæt dampspær bliver det godt nok dyrt i fugemasse såfremt du ønsker at bruge urtepotten...

Jeg bryder mig bare ikke om at lavvoltinstallationer bliver besværliggjort til det ekstreme med safebokse, siliconekabel mv. når det kan udføres forholdsvis simpelt.

Men hvis vi udelukkende ser på stærkstrømsbekendtgørelsen er der intet til hinder for at anvende en urtepotte... urtepotten er i mange tilfælde end ikke nødvendig...

Nogle steder kan man lave installationen med installationskabel og intet andet. Andre steder er det nødvendigt med safebokse, 90-graders siliconekabel og andre fikse anordninger mv. Men se dog på behovet istedet for at skære tingene over én kam.
Læs venligst lige i din bekendtgørelse igen. Og alle de andre regulativer der findes i dette land. Det forholder sig jo sådan at alt hvad der installeres skal jo være CE godkendt. Det er første problem du render ind i. Så er der det med installationskabel og halogen hænger ikke sammen tænk lige på hvor varmt der bliver bagpå en halogenlampe. Så den går heller ikke, alt det her gælder jo selvfølgelig kun hvis det ikke F mærket udstyr vi taler om. Men det bedste råd jeg kan komme med brug kun F mærket ting.

Det er jo for alles skyld de har levet de her regler.

Har selv lavet flere installationseftersyn de seneste år. Og der er mange installatører der ikke styr på hvordan man laver tingene rigtigt. Vi har flere gange været i retten med tin der ikke var lovligt udført af installatører der var hyret til lovliggøre installtioner. Men pas på hvad i laver derhjemme selv det kan altså være meget farligt.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

[Indlæg slettet]

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Lad os starte fra en ende af. Først og fremmest er der ikke noget der hedder "CE godkendelse". Et CE-stempel derimod er en fabrikants erklæring på at produktet lever op til en standard.
Alle de elmaterialer vi anvender idag skal være CE-mærket... men nu er en urtepotte jo ikke el-materiel, så den skal naturligvis ikke være CE-mærket (omend det naturligvis ikke skader - jeg har dog endnu ikke set en CE-mærket urtepotte...). Urtepotten fungerer som en afstandsholder og intet andet, så der er ikke noget i vejen for at anvende den.

Mht. kabel så behøver jeg overhovedet ikke at tænke på hvor varmt der bliver bag på en halogenlampe - det har fabrikanten skam klaret for mig. Jeg skal så bare følge hans anvisninger og så kommer jeg sikkert i havn - hvis du nærlæser produktanvisninger mv. vil du blive forbavset over hvor mange lamper der fungerer fint med installationskabel - men igen er det naturligvis ingen skam at gå med både livrem og seler. Det er så absolut ikke noget ukyndige skal rode med.
Hej Steinaa

I det øjeblik du monterer noget sammen med noget andet bliver det jo til et produkt. Altså lampen og urttepotten bliver et produkt. Så derfor skal begge være mærket. Og desuden skal man følge leverandørensanvisninger men hvis de ikke lever op til de krav der stilles i det pågældene land skal landets lovgivning følges eller og kan man ikke bruge produktet.

Du kan ikke anvende installations kabel til en halogen da den skal kunne bevæge sig når man tager den ud. Men lad nu det ligge og så ring til jeres installatør når i skal have lavet halogenlys.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Annonce
Formålet med urtepotten er UDELUKKENDE at holde en vis afstand til selve lampen. Den bliver på ingen måde bygget sammen med lampen og er derfor IKKE en del af lampen... og skal derfor IKKE mærkes.

Hvis lampen ikke skal tages ud er der ikke noget i vejen for at anvende installationskabel - eksempelvis er lamperne fra Daxtor som har været oppe at vende adskillige gange her på siden et glanseksempel på en lampe der kan monteres med installationskabel (under forudsætning at du naturligvis følger fabrikantanvisningerne).

Og ja, der skal ringes til installatøren når lyset skal sættes op - men det ændrer jo ikke på at vi herinde kan snakke om hvordan og hvorledes skidtet skal udføres.
Citat fra steinaa

Formålet med urtepotten er UDELUKKENDE at holde en vis afstand til selve lampen. Den bliver på ingen måde bygget sammen med lampen og er derfor IKKE en del af lampen... og skal derfor IKKE mærkes.

Hvis lampen ikke skal tages ud er der ikke noget i vejen for at anvende installationskabel - eksempelvis er lamperne fra Daxtor som har været oppe at vende adskillige gange her på siden et glanseksempel på en lampe der kan monteres med installationskabel (under forudsætning at du naturligvis følger fabrikantanvisningerne).

Og ja, der skal ringes til installatøren når lyset skal sættes op - men det ændrer jo ikke på at vi herinde kan snakke om hvordan og hvorledes skidtet skal udføres.


OK, hvordan kan det så være at Daxtor skrivet at ved montering direkte i isolering så skal kablet være varmebestandigt til min. 90 grader ? Er installationskabel da det?

http://www.daxtor.dk/Monteringsvejledning%20F-HAT.pdf

Venlig hilsen

Klaus
Ja okay men den lampe fra DAXTOR er jo F mærket og derfor er der ikke krav om safebox til sådan en. Men hvis der er brug for en safebox er der jo ikke noget på bagsiden til at styre varmen og derfor skal det være varmebestandigt og flexibelt kabel der bruges og det er og bliver indiskutabelt.

Hvad angår den der urtepotte er den altså ikke gangbar. Da du ikke kender noget til om den i virkeligheden kan holde til den temperatur der bliver inde i den. Det er jo derfor der er nogen der har opfundet en safebox. Ikke kun for profittens skyld.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

En urtepotte er lavet af ler, og er brændt inden den er færdig... så ja, den kan sagtens holde til den smule varme som en halogenspot udsender.

Dernæst ville jeg, i ethvert hus med dampspærre, benytte en safebox (Eller hvad de nu hedder) Har lige set dem i Bauhaus (Husk at ikke alt fra Bauhaus er lige godt) Boksen er lufttæt og limes fast på dampspærren, så der ikke er luft der kan slippe ud.

Dernæst kan der fremføres installationskabel frem til et tilgængeligt sted, nær safeboksen, hvor der, samlet i en membrandåse, fortsættes med siliconekabel, som kan tåle varmen fra spotten.

Husk at blød ledning ikke må benyttes til at gå gennem væg, loft osv.

Er der ikke dampspærre, ville jeg ikke et sekund tøve med at bruge en urtepotte - og dette kun hvis der er isolering, der hvor spotten skal sidde.

 

Ja - nogen kan lide datteren, andre vil hellere have moderen. Men hvis man nærlæser hvad Steinaa har skrevet og som han påpeger gang på gang, så er der ikke så meget at være i tvivl om - Følg fabrikantens anvisninger.
Og hvis fabrikanten af lyskilden siger varmebestandig ledning, så bruger man naturligvis det.

Fabrikanten anviser en afstand fra lyskilden -og normalt ikke hvordan man får etableret den afstand. Afstanden skal være der af 2 grunde - brandsikkerhed af hensyn til omgivelserne og fri luft omkring lyskilden af hensyn til selve lyskilden.
Afstanden kan så sikres på flere måder - det kan være en safebox, en urtepotte eller en gammel robåd. Overholder man afstanden, er der ikke noget der kan antændes.
Han bekymrer sig heller ikke om dampspærre eller hvordan man får lavet et udtag til lamperne - det er der andre bestemmelser der sørger for.

Men måske er der nogen der kan hjælpe mig med lidt opklaring vedr. de nævnte Daxtor indbygningsdåser. Har de fået en speciel status, eller er vi på vej ud på et skråplan?
Hvis man for eksempel ønsker at sætte nogle spots op, og anvisningerne fra fabrikanten siger 20cm afstand for disse spots - kan man så uden videre bare montere dem i Daxtor og dermed ignorere fabrikanten af lyskildens anvisning?

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis