opsætning af halogenspot

hejsa der

jeg har bygget nyt hus
og skal have sat halogenspot op i loftet
de er med 230v altså direkte tilslutning til el
mit ? er så
spottene skal jo samles med ledning men hvad for en type ledning skal man bruge
jeg har masser af installations kabel liggende i de forskellige farver
der nu findes
eller skal man bruge de alm 2 ledet ledninger

hjælp hjælp
venligst Lennart

Lennart
hejsa der jeg har bygget nyt hus og skal have... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hold da helt op en masse gode ideer
den med urtepotten er jeg sq med på
og til JanR installationskabel det har jeg men jeg har også de løse ledninger hvorfor må jeg ikke bruge dem den eneste forskel er jo den yderste kappe
og hvad sige loven om det

Venligst Lennart

Lennart
Hej Lennart

Jeg har lige talt med min mand (Carsten er elektriker)

DU MÅ IKKE SELV UDFØRER DEN INSTALLATION - DET ER KUN AUTORISEREDE EL-INSTALLATØRER SOM MÅ.

Ifgl. Carsten så må du kun installerer spottene selv, såfremt at det er en færdig pakke, hvor du IKKE ændre på noget, ej heller længden på ledningerne.
Tjek evt. på www.elraadet.dk

Så du må på de gule sider og finde en som kan hjælpe dig. Ellers kan jeg jo af gode grunde godt anbefalt mandens firma - men det er jo kun aktuelt i Stor København. biggrin

Mange venlige hilsener

Ida

Venlig Hilsen
Ida Nielsen
Tidl. Farvehandler
Hej

Måske Idas mand kunne fortælle brugerne på denne lav det selv side, hvordan man tilslutter 220 v halogenspot rigtigt. De fleste af os laver jo alligevel det elarbejde som vi er sikre på vi kan lave rigtigt.
Det der med længden af ledningen forstår jeg ikke i denne sammenhæng, så vidt jeg er orienteret har det kun betydning for lavvolts halogen instalationer - eller hvad?

mvh Anders
Hej alle sammen.
Det er naturligvis tilladt selv at lave alt forarbejdet selv, og så for at få det over på den rigtige side af loven, skal man få en autoiseret elektrikker ud og gennemgå installationen og tilslutte det sidste sted. På den måde er det billigt og lovligt. Hvis man eventuelt kontakter en elektrikker inden man begynder at montere instalationen, kan han også fortælle hvad man skal være særlig opmærksom på: typen af kabel, dimentionen af kablet, længden af kablet og mange andre spørgsmål.
Jeg har selv brugt den med potteskjuleren af ler. Den virker!!

Mad venlig hilsen:
Søren Bendixen

[i:][b:]Søren Bendixen[/b:][/i:]
Hej igen

Grunden til at jeg skrev det med ledningerne, er at mht. halogen spots - så må "menig" mand kun monterer disse, såfremt at man køber et sæt hvor alt er monteret. Hvis man så i sættet ændre på ledningernes længde, så foretages der en konstruktions ændring - hvilket ikke er lovligt.
Samtidig har ledningernes længde betydning for modstanden - men den snak har jeg ikke den store indsigt i, så den vil jeg holde mig fra.

Jeg kan godt spørger Carsten om han vil være med på siden, men han vil ikke fortælle jer hvordan i udfører arbejde som det kun er aut. installatører som må udfører, kun råde og vejlede om det i selv må, og så ellers hjælpe med lov paragrafferne.

JEg kan ellers fortælle som et lille side spring. Han var på en byggeplads igår, hvor der var sket en arbejdsskade ifbm. el'et - Hans firma var ikke blevet hyret til at lave bygge strøm der, med det resultat at en arbejder næsten blev dræbt.
Så under alle omstændigheder - pas nu på jer selv når i roder med el'et

Mange hilsner
Ida

Venlig Hilsen
Ida Nielsen
Tidl. Farvehandler
Annonce
Hej


Jeg har også mange historier fra mit eget fag om hvordan folk kommer tilskade pga uvidenhed.
Det ændrer ikke ved det faktum at el ikke er farligere end så meget andet, hvis du ved, hvad du har med at gøre.
Heldigvis er der da rigtig mange el instalatører som har indset, at de ikke kan skræmme alle med historier om, hvor galt det kan går, og istedet hjælper med råd om udførelse/materialer ect. og i mange tilfælde
godkender hjemmelavede instalationer, jvr bønne

mvh Anders Kruse
Nu er indlægget jo en kende gammelt, men vi kan da imellemtiden glæde os over, at der er kommet halogenspots F/Hat mærket, der kan monteres direkte i isoleringen. Lavet af brandhæmmende materialer.
Ja det er rigtigt at de findes dog skal man lige tænke på når man sætter sådan en 30 stykker op på 30 W er det en væsentlig forøgelse af en elregning.

Men det må stadig kun laves af aut el firma. Og den med at bruge en urtepotte er ikke gangbar hvis der sker noget, der skal bruges en safebox og silikonekabler og meget andet, hvis det ikke er F mærket udstyr der skal op.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Fiahgt: Nu kommer mit standard-spørgsmål så når vi snakker halogenbelysning... Hvor hulen står der at urtepotten ikke er gangbar?... den har været oppe at vende en gang eller to før - brug evt. søgefunktionen.
:-)
Citat fra steinaa

Fiahgt: Nu kommer mit standard-spørgsmål så når vi snakker halogenbelysning... Hvor hulen står der at urtepotten ikke er gangbar?... den har været oppe at vende en gang eller to før - brug evt. søgefunktionen.
:-)


Steinaa:

Jeg har haft fat i min el-grossist, han påstår hårdnakket at urtepotten ikke er gangbar, bla.a pga. kravne til en tæt dampspærre

Hvordan vil du løse problemet med en tæt dampspærre med urtepotter?

Venlig hilsen

klaus
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis