Asbest? Og i så fald fjerne selv?

Jeg er ved at renovere lidt i kælderen i et hus vi flyttede ind i sidste år fra 1930. Jeg har ikke super meget forstand på emnet asbest, men det lader til (af hvad jeg kan læse rundt omkring) at man skal tage det "pissealvorligt" for lige at understrege alvoren i det jeg har læst ...

 

Det drejer sig om nogle rørføringer, vand og gamle (tror jeg) gasrør, der ikke bruges længere. Der er hul mange steder i gazen og derfor vil jeg bare gerne have det helt væk. De fleste rør er blevet blottet i tidens løb. Så der er ikke mange meter rør med isolering tilbage, men jeg ved ikke om jeg tør gå igang, eller om jeg overhovedet burde gå igang med det???

 

Jeg har vedhæftet nogle billeder.

Billede 1-3. Kraftig rørbukning, hård grålig masse blottet for gazebind (tror dette er asbest)

Billede 4-5. Lige rør. løs rockwool/glasfiber agtig konsistens (tror dette bare er stenuld eller? Det brune papir er det asbestpap?)

 

Hvad siger i?

 

Jeg er ved at renovere lidt i kælderen i et hus vi... Vis hele indlægget
61 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Over 300 dør af asbest i DK om året og et snit på 183 døde i trafikken..... Asbestrelaterede dødsfald tæller både lungehindekræft og asbestose samt asbestbetinget lungkræft. Derudover er det et mørketal omkring tarmkræft, som også kan skyldes asbest.

Uanset, så er det et faktum at trafikken har det formål at opfylde et transportbehov. Udsættelse for asbest tjener intet formål, og når man kan beskytte sig selv og omgivelserne mod asbest så er det overflødig lidelse og dødsfald. Dermed ikke sagt at døde i trafikken ikke er tragisk.

Asbest: Over 300 døde per år i DK
https://fagbladet3f.dk/temaer/asbest/2087419d7baf4943b5a05f8ef0657d2a-20150508-asbest-draeber-stadigt-flere-danskere

Asbest er den eneste kendte årsag til lungehindekræft, som kan udvikle sig over 20-60 år. Siden 1943 anslås over 4.000 danskere at være døde af den frygtede sygdom. Og hvert år dør over 300 danskere af asbest-relaterede kræftsygdomme. Det er flere, end der dør i trafikken og i arbejdsulykker herhjemme.

Trafikken 183 døde i sint
https://www.vejdirektoratet.dk/pressemeddelelse/foreloebige-tal-peger-paa-mere-end-200-trafikdraebte-i-2019
Antallet af dræbte i 2019 udgør en stigning i forhold til de foregående år. Fra 2014 til 2018 var der i gennemsnit 183 dræbte om året.
Hej må en almindelig håndværker fjerne rør med asbest i ? 

puggie skrev den 12-10-2016 09:52:42

Der blev ikke fundet asbest i isoleringen på det nederste billede. Det skal dog understreges at selve pappet ikke blev sendt til analyse, men kun mineralulden. Kiselguren på billede 1-3 indeholder heller ikke asbest, hvilket kom bag på mig. Der blev dog fundet asbest i isoleringen omkring flere af rørbøjningerne. De prøver der var positive havde sådan en ler-agtig brun masse pakket eller klæbet sammen omkring selve mineralulden. Jeg kan evt. ligge et billede op af hvordan det ser ud.

Til jer der vil sende prøver til analyse, vil jeg foreslå at lave en aftale om at de tester "per udtagelsessted" og ikke per materialeprøve ellers løber det hurtigt op hvis der er 4-5 lag i isoleringen. Det var dog ikke noget problem og jeg afleverede prøverne personligt og snakkede lige med laboranten osv.

 

Hov prøver igen : må en almindelig håndværker fjerne rør med asbest i ?
Lisse 74:
Det er noget han/hun selv ved. For det kommer an på uddannelse, maskiner m.m.  Og så er ordet almindelig håndværker jo et ret bredt spænd.
Så ja nogen vvs firmaer kan det også, men det vil være sjældent at elektriker firmaer giver sig i kast med det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Røret er helt indkapslet og det skal skæres fri , frygter bare det vil drysse under arbejdet og så står vi med et problem 
Lisse74 skrev den 01-03-2021 20:28:06

Hej Erik altså en vvs’er vil kunne gøre det uden risiko ?

 Ja, det vil han kunne gøre uden risiko. Og VVS'eren er opmærksom på risikoen og tager hensyn til det.


fase
Men er det ikke normalt et sanerings firma det skal gøre sådan noget ?
Hvis vvs `r har korrekt støvsuger m.m. så kan han gøre det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 31 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også