Asbest? Og i så fald fjerne selv?

Jeg er ved at renovere lidt i kælderen i et hus vi flyttede ind i sidste år fra 1930. Jeg har ikke super meget forstand på emnet asbest, men det lader til (af hvad jeg kan læse rundt omkring) at man skal tage det "pissealvorligt" for lige at understrege alvoren i det jeg har læst ...

 

Det drejer sig om nogle rørføringer, vand og gamle (tror jeg) gasrør, der ikke bruges længere. Der er hul mange steder i gazen og derfor vil jeg bare gerne have det helt væk. De fleste rør er blevet blottet i tidens løb. Så der er ikke mange meter rør med isolering tilbage, men jeg ved ikke om jeg tør gå igang, eller om jeg overhovedet burde gå igang med det???

 

Jeg har vedhæftet nogle billeder.

Billede 1-3. Kraftig rørbukning, hård grålig masse blottet for gazebind (tror dette er asbest)

Billede 4-5. Lige rør. løs rockwool/glasfiber agtig konsistens (tror dette bare er stenuld eller? Det brune papir er det asbestpap?)

 

Hvad siger i?

 

Jeg er ved at renovere lidt i kælderen i et hus vi... Vis hele indlægget
61 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg og kæresten har tænkt os at gøre brug af håndværkertilbud siden på nettet og vil skrive hvad vi vil have lavet og at sikkerheden skal være iorden under fjernelse af rørene 
Det er et gammelt hus fra min svigerfar vi overtager og vil gerne gøre håndværkerne opmærksom på evt også asbest i byggedele når der skal renoveres , er dette muligt og en god ide at gøre det på den måde ? Også ang rørene med asbest i ?
Hej ev elmand ja jeg er sikker , min svigerfar siger at der er asbest i og at de har været uberørt siden 1937 da huset blev bygget , kæresten sværger til håndværker ang at fjerne rør med asbesten i men jeg er mest tryg ved saneringsfirma hvis jeg skal være ærlig , hvad synes du og andre herinde ?
Saneringsfirmaer skærmer jo af med plastik og laver noget undertryk og udsugning men ved ikke præcis hvordan en vvs’er gør ? Vil bare gerne det bliver gjort helt efter bogen med al sikkerhed iorden for vores skyld og selvfølgelig også deres egen skyld 
Jeg tør næsten ikke skrive det, men jeg fjerner alt selv, så ved jeg det er gjort rigtig.   
Og har i øvrigt fået på hatten før fordi jeg ikke har den store frygt for enkelt og mindre eksponeringer for asbest. Det er mest folk som har arbejdet med det som bliver syge. Hvis det ville flyve på alle inden for 100 m så ville alle i Nr. Sundby ( Eternit fabrikken hvor børnene lavede huler i asbest lager hallerne ) så ville alle være døde nu. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er så ikke den sikre dødsdom, at indsnuse asbest.
Da jeg var ganske spæd for ca. 60 år siden udførte jeg børnearbejde med at skære hjørner af asbesttagplader.
Til almindelig oplysning er jeg ikke død endnu af hverken lungekræft eller anden grim sot.
Jeg har så siden gentagne gange raget med asbesttagplader og andre asbestmaterialer f.eks. varmeisolering ved udstødnings- og bremsesystemer på biler.

Med venlig hilsen
ktm

 

ev elmand skrev den 01-03-2021 22:59:56

Jeg tør næsten ikke skrive det, men jeg fjerner alt selv, så ved jeg det er gjort rigtig.   
Og har i øvrigt fået på hatten før fordi jeg ikke har den store frygt for enkelt og mindre eksponeringer for asbest. Det er mest folk som har arbejdet med det som bliver syge. Hvis det ville flyve på alle inden for 100 m så ville alle i Nr. Sundby ( Eternit fabrikken hvor børnene lavede huler i asbest lager hallerne ) så ville alle være døde nu. 

Der er da også flere pårørende til folk som har arbejdet på fabrikken, som et blevet syge.

En undersøgelse fra 2019 viste, at de folkeskolebørn som gik i skole opad fabrikken, var 7x mere disponible for at få lungehindekræft end resten af befolkningen. 

Synes det er asocialt ikke at have respekt for materialet 
Deterleth: Naturligvis er der en større risiko for dem der boede og arbejdede Ved Eternit fabrikken. Og ligeledes deres deres familier, da man dengang normalt ikke skiftede tøj og gik i bad på fabrikken inden man kom hjem.
Denne overdødelighed i det område er jo også en god del af den samlede sygdomsbillede / statistik.
Og det er forekommet at selv med mindre påvirkninger er der tilfælde.
MEN det er så små tal, så der er ret mange andre ting man skal passe på hvis man skal holde sig i live. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også