Trække elkabler

Hej Alle.
Vi er ved at udnytte vores tagetage og skal i den forbindelse til at trække elkabler. Er der en venlig sjæl der vil kaste et blik på mit udkast til installationerne og se om der er noget der ikke giver mening. Det jeg er mest i tvivl om, er hvilke typer kabler der skal mellem hver installation.

Bemærk, at der selvfølgelig kommer en autoriseret installatør og sætter stik m.v. op og slutter det hele til.

På tegningen er blå streger 3g1,5 og orange streger 5g1,5 installationskabler. En * indikerer en kontakt med korrespondance, bogstaver ud for lampesteder og kontakter viser hvad der hører til hvad.
Eltavlen er vist på tegningen lige til højre for trappen, men er i virkeligheden lige neden under i underetagen.
Kablerne bliver selvfølgelig ikke trukket som de er tegnet på tegningen, men viser blot hvordan de forskellige installationer er forbundet.
Hver lokale får i øvrigt sin egen gruppe på tavlen - derfor er der trukket seperate kabler ud til hvert.

Hej Alle. Vi er ved at udnytte vores tagetage og... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg tror nu heller ikke, at det er computeren, der bruger energien. Men nok om det. Jeg har forsøgt mig med en skitse over, hvordan kablerne kunne trækkes mellem de forskellige komponenter. Der er ingen mål på tegningen, så det har ikke været muligt at overveje, om der kunne spares en ½ m. kabel her og hist.

Her er skitsen:

Brug den hvis du synes og stil spørgsmål, hvis du har nogen.


fase
Skrevet af ev elmand på 21-08-2016 23:04

Der er ikke noget galt i mange grupper. Jeg har i min tid også givet tilbud på en installation i et herskabshus, hvor elingeniøren havde tegnet 4 fordelingstavler, og stort set en sikringsgruppe til hver stikk.
Men når nu trådstarter "kun" f.eks. tegner 3 stikk.. i et rum på 20-25 kvm så fornemmer jeg ikke et beboelses rum men undskyld nærmere et pulterkammer.

Og så mener jeg ikke at hverken anlæg eller komputer bruger ret meget strøm. Og LED pærer minimerer detr jo også

Men det er nu også ligemeget, det er kabelføringen der er hovedspørgsmålet, og en kommende elinstallatør der er på ferie !

Du har helt ret i, at når der kun tegnes 3 stk. (Dobbelte?) pr. rum så behøves der heller ikke de store antal grupper. Helt enig   Derfor burde trådstarter måske overveje antallet og forøge dem (en i hver hjørne af et rum).

 

Men som andre også skriver. Hvis det er en anden der skal samle det til sidst, så ville jeg helt klart få den person til at fortælle hvor kablerne er, og så vente med at sætte gipsen op, til personen er hjemme fra ferie.

 

 

 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Acc. MLU: Dobbelte stikk. tæller som 1 stk. OG man kan dårlig have dobbelte stikk. fordi det skal være med jordforbindelse.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 22-08-2016 07:49

Acc. MLU: Dobbelte stikk. tæller som 1 stk. OG man kan dårlig have dobbelte stikk. fordi det skal være med jordforbindelse.

Det er rigtigt at det lovmæssigt ikke "hjælper" at bruge dobb. stikk., men i vores værelser på 1. sal har vi flere steder 2x1,5 modul med jord. Og hvis det skal være helt småt kan det være 2 x1 modul (grisetryner).

Uanset hvad mener jeg at du har et par gode pointer med for få stikk. - ift. antal grupper så er der ingen skade for at have flere, det er jo kun et spm. om økonomi (og at en evt. installatør skal bruge mere tid på at finde ud af hvad det er trådstarter dog har makket sammen) ;-)

 

 

Hej folkens.
Sikke en masse indlæg, det er jeg utroligt glad for. Især tak til Fabrin og EV E for indsigtsfulde kommentarer og tegninger - så blev man så meget klogere
Jeg kan godt se på det hele, at jeg må have nogle flere stik - hvad jeg skal bruge dem til, det ved jeg ikke - men mere er bedre har vel sin berettelse her.
Annonce
Skrevet af MLU på 22-08-2016 05:16

 

Men som andre også skriver. Hvis det er en anden der skal samle det til sidst, så ville jeg helt klart få den person til at fortælle hvor kablerne er, og så vente med at sætte gipsen op, til personen er hjemme fra ferie.

Hvis man ønsker dobbelte stikkontakter med jord, kunne man vælge stikkontakter uden afbryder. Så kan man endog få dem med 3 stikkontakter og evt. med to tændinger. Som elmand skriver gælder en dobbelt eller trippel stikkontakt for en stikkontakt, når der skal tælles hvormange stikkontakter, der er i rummet.

Med hensyn til at montere med kendskab til installationen kan man næsten ud fra antal ledere i de forskellige dåser næsten gætte sig til, hvad der hører til hvor. Så bare sæt gipsen op, så der kan monteres færdig. Jeg går ud fra, at der skal bruges forfra dåser, når det er gipsvægge. Og så er det jo et krav at gipsen er sat op.


fase
Da vi byggede om lavede jeg alle gipsvægge færdige på den ene side - så kom elektrikeren og lavede el - det var nemt at trække i stålskelettet. Han tapede kablerne op der hvor jeg ikke havde lavet væg og da jeg så havde lavet den anden side, så var det sådan set bare at måle ud hvor jeg skulle bore når gipsen var sat op.

Min pointe; man kan godt lave hele den ene side færdig først inkl. el-arbejde

Lave vægge på den ene side JA men ikke ud til skunken.
Jeg mener nu at 2 stikk der sidder under samme ramme godt kan tælle for 2 stk. Det er kun dobbelt stikkontakter der kun gælder for 1.

Du skal lave stikk. til det du ved noget om nu m.h.t. møblering. plus det der kan blive opfundet med enhver anden møblering 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 22-08-2016 07:49

Acc. MLU: Dobbelte stikk. tæller som 1 stk. OG man kan dårlig have dobbelte stikk. fordi det skal være med jordforbindelse.

Ja man skal ikke skrive et indlæg før man vågner må jeg så lære

 

Min sætning Dobbelte? skulle forståes som 2x1½ modul eller endda 3x1½ moduls hvor der sættes 3 "grisetryner" ved siden af hinanden i en ramme..

 

Men du skal have tak for præsiceringen..

 

 

 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

MLU du kan da ikke i fuld alvor mene at sætte tre grisetryner eller tre 1,5 moduler ved siden af hinanden. I min verden ville jeg sætte et modul med to eller tre stikkontakter op i stedet for, fordi jeg synes det ser pænere ud.

fase
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis