Trække elkabler

Hej Alle.
Vi er ved at udnytte vores tagetage og skal i den forbindelse til at trække elkabler. Er der en venlig sjæl der vil kaste et blik på mit udkast til installationerne og se om der er noget der ikke giver mening. Det jeg er mest i tvivl om, er hvilke typer kabler der skal mellem hver installation.

Bemærk, at der selvfølgelig kommer en autoriseret installatør og sætter stik m.v. op og slutter det hele til.

På tegningen er blå streger 3g1,5 og orange streger 5g1,5 installationskabler. En * indikerer en kontakt med korrespondance, bogstaver ud for lampesteder og kontakter viser hvad der hører til hvad.
Eltavlen er vist på tegningen lige til højre for trappen, men er i virkeligheden lige neden under i underetagen.
Kablerne bliver selvfølgelig ikke trukket som de er tegnet på tegningen, men viser blot hvordan de forskellige installationer er forbundet.
Hver lokale får i øvrigt sin egen gruppe på tavlen - derfor er der trukket seperate kabler ud til hvert.

Hej Alle. Vi er ved at udnytte vores tagetage og... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Den korrespondance lige over trappen, >J< den virker "ned ad trappen" ikke ? og skal tænde lys nede på en 4. gruppe ??

Og så skal du gerne opgive kvm for rummene og anvendelse af det lille rum.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

ev elmand: Jo, det er korrekt - jeg havde egentlig slettet den på den oprindelige tegning, men nu er den med kan jeg se. "J" er et lampested neden for trappen og er i gruppe med installationerne neden under.

1. salen er 14,5 * 5,2 m, med skråvægge fra 15 cm over gulvhøjde (3m til kip) - så vel en små 25 kvm per rum i gulvhøjde.

Det lille rum påtænkes at lave til et toilet engang i fremtiden (ingen bruser/bad).

Jeg spørger lidt ind til det fordi regler siger at der skal være 1 stk stikk. for hver påbegyndt 8 kvm. Så hver rum skal have 5 stikk. hvis det er over 24 kvm. Så det har lidt betydning hvilke der er over og hvilke der er under.

Men hvis der var mig ville jeg lave mindst 5 i hvert rum. Det er så kun opfyldt i det ene af rummene


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Sng stik pr kvm skal derved tages højde for at når man beregner kvM ud på rum med skråvægge så kan man ikke bare tage set totale gulvareal.
https://www.bolius.dk/fileadmin/_processed_/csm_arealer-i-bbr-registeret-2_01_ba8abbdd81.jpg

Hej ev elmand og martin.v.
Den regel havde jeg godt nok aldrig hørt om, super med den info.
Nu er der, som Martin.v også nævner ikke nogle af rummene der når over 24 kvm, når man udregner boligarealet efter bbr reglerne, da loftshøjden er for lille i en stor del af rummene. Men har nu sat nogle ekstra stik ind alligevel. Her under ny tegning.

I kan også hente tegningen som Microsoft Visio diagram her: https://1drv.ms/u/s!Ar81AKlFywcPg-AWT5oTzkjFwNFmDA

Annonce

UNDSKYLD UNDSKYLD det er mig der har lavet en trykfejl. Det er 1 stikk. for hver påbegyndt 4 kvm. dog maksimalt 8 stk. (stærkstrømsbekendgørelsen 801.53 )

mange stikk. er langt at foretrække frem for 3 sikringsgrupper

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
El mand/ s. Fabrin: Hvad er der galt i at have flere grupper deroppe?
Så er der forberedt til teenagerne skal have en stor computer hver, mens mutter har gang i solarium i det tredie rum.

Ja, det kræver flere kabler fra tavlen og op, men det er da nu frem for om 5 år det skal etableres.
Der bruges nu engang mere strøm i dag end for 20 år siden.

Skal snart selv igang med lignende projekt, derfor jeg spørger, og er sikker på trådstarter også gerne vil vide hvorfor.

 

Jeg vil nu også sige, hellere en guppe for meget end for lidt.

Så kan strømmen altid tages fra teenage værelset hvis de bliver for højlydte

Jeg selv har 7 gp. til min 1. sal, en til hvert rum og 3 til stuen (stort anlæg )

Og så meget koster det ikke at trække ledninger i rør (kabler ? ) og få tavlen dimisonieret der til..


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Skrevet af martinl på 21-08-2016 11:32

Hej Alle.
Vi er ved at udnytte vores tagetage og skal i den forbindelse til at trække elkabler. Er der en venlig sjæl der vil kaste et blik på mit udkast til installationerne og se om der er noget der ikke giver mening. Det jeg er mest i tvivl om, er hvilke typer kabler der skal mellem hver installation.

Bemærk, at der selvfølgelig kommer en autoriseret installatør og sætter stik m.v. op og slutter det hele til.

 

 

Når du nu skal have en autoriseret installatør til at tilslutte det hele, så få ham til at tegne ind hvilke kabler der skal bruges..

 

Den time eller to er godt givet ud, så han ikke står og rykker sig i skægget når det hele skal monteres.

Så er han nok også mere possetiv når det hele skal forbindes...

 


Vi prøver igen, i morgen --

Der er ikke noget galt i mange grupper. Jeg har i min tid også givet tilbud på en installation i et herskabshus, hvor elingeniøren havde tegnet 4 fordelingstavler, og stort set en sikringsgruppe til hver stikk.
Men når nu trådstarter "kun" f.eks. tegner 3 stikk.. i et rum på 20-25 kvm så fornemmer jeg ikke et beboelses rum men undskyld nærmere et pulterkammer.

Og så mener jeg ikke at hverken anlæg eller komputer bruger ret meget strøm. Og LED pærer minimerer detr jo også

Men det er nu også ligemeget, det er kabelføringen der er hovedspørgsmålet, og en kommende elinstallatør der er på ferie !


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis