Isolering hør, træfiber vs mineralud

Hej

Jeg skal renovere et rum på 1.sal hvor jeg kommer helt ud til teglene, på den væg der er den vej, den anden ydervæg er mod nord-gavlen på huset.

Min tanke er at lægge 150mm isolering mellem spær ( det er den plads der er ud til lægterne) og så en gang lægter indvendigt med 45må imellem = små 200mm i alt.
Jeg har nu kigget lidt på alternative materialer, primært hær/træfiber.
Egenvinding.dk forhandler hørisolering, og anbefaler at jeg bruger dette, ssjovt nok. De siger det bør laves uden dampspærre.
Homatherm (træfiber) anbefalet deres batts. De anbefaler dog en dampbremse..

Nu ville jeg ligger høre jer ad, om det er nogen erfaringer?

Jeg kan godt lide tanken om at huset kan ånde, det var det der var startskuddet til at undersøge alternativer til de traditionelle tætte konstruktioner..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hej Jeg skal renovere et rum på 1.sal hvor... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

tagfladen der arbejdes mod, er ikke i konstant hverken sol eller skygge. der er ingen træer, og den vender mod nordvest. der er eftermiddags/aftensol..

 

som nævnt vil jeg aldrig kunne lave en dampspærre 100% tæt, ikke i dette gamle hus.. jeg gør selvfølgelig hvad jeg kan, uanset om det er spærrer eller bremse.. men utæt kan den kun blive.. så ja, er det ikek smartere at den er jævnt utæt (diffusion) end utæt på små områder, hvor al fugten så vil ud samme sted?


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg er gået væk fra Hygrodioden.. den komme nu til at fungere som gulvafdækning, når der skal males :-) med mindre nogen her står og mangler 25 meter af den:-)

Jeg er usikker på, om det bliver db2, fra Würth, eller en almindelig plastfolie.. Würths er relativt dyrt (tror det var til 1500,- for en rulle)

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Altså, db2 er een hygro diode... Der er altid skrækeksempler.

Du skal ihvertfald ikke kombinere de to. Du skal enten smide dampbremse eller dampspærre op. Sørg for at tape alle huller osv. og lav det godt tæt. Og så smid 2 lag gips, eller fermacell eller hvad du vil op. OSB fungerer faktisk også som dampbremse, men jeg ville droppe de plader hvis jeg var dig. Det er meget mere besværligt. Så kan du lige så godt smide fermacell op og spare det ekstra lag.

Undlad at isolere helt op under tegl. Lav en ventilationsspalte. Du kan købe de vindstop plader fra winwin. 10x hurtigere og billigere end at skære plader selv. Du dasker dem bare på med klammer. Koster 30kr. stk. Og husk at meget isolering efter ekspanderer. Knauf holder iøvrigt ikke målene, så vælg isover eller andet i stedet.
Hej igen..
Fermacell er nu også bøvlet at arbejde med, synes jeg, især at skære til.. jeg mindes at bruge en rundsav, det støvede lidt:-)

Jeg holder afstand fra isolering til tegl, bestående af lægterne+3cm (forskallingsbrædder monteret på indersiden af spær er det ikke nok?) altså jeg ville lægge 145mm isolering mellem spærrene, og sætte forskalling på langs af spærrene, dampspærre/bremse lægter på tværs.
så der er 150+25mm plads til det yderste lag isolering (145mm)
Udvider Knauf sig til mere end de 145, tror du da?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Ja, du skal helst have noget sug på også for støvet er giftigt. Jeg mente bare at hvis du alligevel skal skære OSB plader til... To lag gips er altid nemmest

Knauf holder målene ret dårligt syntes jeg. Hvis du har noget liggende, så prøv at mål efter.

3cm er for lidt hvis det skal være rigtigt. Man siger 7cm ved undertag, fordi man regner med 2cm nedbøjning på midten. Så 5cm burde være det du skulle have. Så har du kun 100mm tilbage Kig evt. på at bruge lambda 32 eller lign. isolering. Der vinder du lidt også.
Annonce
Altså, jeg ville nok lave det som 100mm mellem spær. Dampspærre, 2x2 forskalling, 45mm isolering, fermacell.

Klasse 32/34 svarer det nok til 170-180mm isolering så.
WinWin plader er da lige det jeg søgte;-) Tak.. de er bestilt.. e koster godt nok 80,- stykket.. Jeg er jo åbenbart en dårlig kunde!
Jeg pønser på isoleringstykkelsen.. det irriterer mig godt nok, at skulle gå ned i tykkelsen.. men vil jo heller ikke risikere råd/svamp i konstruktionen.. kunne 120mm iso. gå?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Det er der ingen der kan svare dig på

Det kan godt være, det kan også godt ikke være... Anbefalingen er 5cm, fordi det giver så og så meget ventilation af konstruktionen.

Skal du have nyt tag i den nærmere fremtid?
Husk iøvrigt på at hvis det er et problem, så er 100mm tør isolering væsentligt bedre end 120mm våd isolering
Jeg har ingen planer om nyt tag.. de næste mange år😃
Ja, jeg synes nemlig man sagde 5cm luft, til lægterne.. men winwin pladerne har 7cm.. kan jeg så bare skære 2cm af vingerne?
Jeg måler igen.. og så holder jeg de 5cm til lægterne.. vil nødig risikere noget, tænker at hvis der er noget galt (fugt) opdager jeg det jo først, når det er helt galt😃

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også