Isolering hør, træfiber vs mineralud

Hej

Jeg skal renovere et rum på 1.sal hvor jeg kommer helt ud til teglene, på den væg der er den vej, den anden ydervæg er mod nord-gavlen på huset.

Min tanke er at lægge 150mm isolering mellem spær ( det er den plads der er ud til lægterne) og så en gang lægter indvendigt med 45må imellem = små 200mm i alt.
Jeg har nu kigget lidt på alternative materialer, primært hær/træfiber.
Egenvinding.dk forhandler hørisolering, og anbefaler at jeg bruger dette, ssjovt nok. De siger det bør laves uden dampspærre.
Homatherm (træfiber) anbefalet deres batts. De anbefaler dog en dampbremse..

Nu ville jeg ligger høre jer ad, om det er nogen erfaringer?

Jeg kan godt lide tanken om at huset kan ånde, det var det der var startskuddet til at undersøge alternativer til de traditionelle tætte konstruktioner..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hej Jeg skal renovere et rum på 1.sal hvor... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Oki.. jeg ville bruge dampbremse, er det fjollet, tænker du?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg ser du konsekvent bruger ordet dampbremse, og kender ikke forskel på dampspærre og dampbremse, så der må jeg være dig svar skyldig.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Dampbremse (hydro diode), kan afgive fugt igen. Den bremser ikke fugten 100%. Det er plaststykker i mellem filt.

Würth laver et rigtigt lækkert produkt, DB2, som du kan kigge lidt på.

Fordelen kan være at den kan afgive lidt fugt fra konstruktionen og ind i huset igen også. Med dampspærre (PE folie) skal du være sikker på den er 100% tæt, da evt. utætheder bliver udsat for et væsentligt større damptryk og dermed fugt i det område.
Jeg har brugt den fra Wurth før.
Jeg har nu fundet Hygrodiode fra IcoPal, den skulle gøre det samme.. den tænker jeg at bruge..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce
Man skal være meget varsom med brug af hygrodiode. Læs her: http://www.bsf.dk/media/1154/uventilerede-tagelementer-2006.pdf ...jeg ville bruge alm. PE-folie. Måske nok besværligt, men billigere og mere forudsigeligt. Undertag... Tja. Det har da klart sin berettigelse, så en omlægning ville da ikke være af vejen.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Helt enig... man skal have en eller anden idé om hvor meget fugt der kan komme ud fra taget (z-værdi). Understrøgne tegl er jo i princippet diffusionsåbne, men jeg tror ikke det er nok. Men jeg vil stadigvæk mene at dampbremse er bedre end en dampspærre som ikke er tæt, fordi man ikke får alt damptrykket et sted. Men dampspærrer som er 100% tæt må være nr. 1
je trøster mig lidt ved at artiklen omhandler uventilerede tage..
her påtænker jeg nu at montere et bræt indvendigt på spærrene, så de rammer 17cm (for at give mig yderligere 2cm luft ud til taglægterne). isolere med 145mm, opsætte dampbremsen, lægter på tværs af spær, og så osb+Gips..

lyder det helt skørt?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg ved ikke om det går at kombinere de 2, så trykket på dampspærren ikke blev så højt, og man til gengæld slap for ophobet fugt fra hygrodioden på kolde solfattige steder... Det ligger lige en tand over min lønramme, så jeg har ikke lige den færdige pakkeløsning til problemstillingen. DTU'ere i termodynamik med speciale i folier og klimapåvirkning må meget gerne byde ind her! 😄

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Jeg så lige dette erfablad:-)
http://www.bsf.dk/media/1205/tage-med-hygrodiode-dj.pdf
men igen, så omhandler det jo uventilerede tage..

jeg er nu helt i tvivl, hold op, der er mange skrækeksempler, hva' .. Jeg vil jo bare isolere min skråvæg:-)

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også