Slidt bølge etanit tag?

Goddav der ude. Jeg var igår en tur oppe på mit tag for at rense tagrender. I den forbindelser ser jeg nogen af mine bølge etanit plader, der ser ud somom de nærmest er krakeleret i kanterne. Det er langt fra hele mit tag der ser sådan ud, men der er mange plader som ser ud som på de billeder jeg har vedhæftet. Jeg var så i dag oppe på loftet for at se om jeg kunne finde ud af hvornår taget er fra, og under nogen af pladerne fandt jeg teksten 010700. Jeg går derfor ud fra at taget er fra 7 måned 2000.

Er der nogen der kan give et bud på hvad jeg kan gøre ved det?

Kan man få en professional til at male taget, eller skal det skiftes??

 

Mht philler

Goddav der ude. Jeg var igår en tur oppe på mit... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Mit tag fra 1982 er også slidt, dog ikke ligeså meget, men jeg holder øje indvendigt med jævne mellemrum.
Tag en runde på loftet til foråret, og kig efter revner på indvendig side.
Du kan også efter regnvejr kigge efter vand på undersiden af pladen. Er der revner i, vil vand trænge ind og fugtige omkring revnerne.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Update på mit "lille" problem.
Jeg har lavet en reklamation til producenten. De har 15års garanti på taget, og taget har desværre ligget i 16år - Ja, det er bare typisk!
Jeg ved at tidligere ejer af huset tidligere har reklameret over taget, og dengang var producenten ude og skifte nogen plader.
Jeg er ihvertfald spændt på at høre hvad de siger
Hej. Jeg er helt enig med "Bygningskonstruktør". Maling kan skade taget.

Fakta:
- Først fra 1988 indeholder Eternit med sikkerhed ikke Asbest.
- Nedtaget Eternit med Asbest må IKKE genanvendes.
- Højtryksspuling af Asbestholdige materialer, herunder Eternit er ikke tilladt.
- Vinkelsliber mv. må ikke anvendes til at skære i Asbestholdig Eternit.
- Bortskaffelse af Eternit skal ske efter gældende regler.

Generelt om årstal og mærkning af Eternitplader:

Asbesttage kan overvejende inddeles i 2 typer: Den velkendte bølge-eternitplade og skifer-eternit. Derudover findes plane vægplader og andet formgods, som ventilationskanaler mv.

Produktionen af tagplader med asbest ophørte helt i 1988. Fra 1984 har man kunnet købe tagplader uden asbest. Derfor kan man gå ud fra:
- at eternittage etableret før 1984 altid indeholder asbest
- at eternittage etableret i perioden 1984-1988 kan indeholde asbest
- at eternittage etableret efter 1988 er asbestfrie*.

*Dog med forbehold for gemte/opbevarede plader med asbest.

Se nummersystem:
På oversiden af tagpladen. Her er påtrykt et nummer med 5-10 cifre.
- Kun plader med et nummer, hvor første. ciffer er 4 eller 5 er fremstillet uden asbest.
- Hvis det første ciffer er 0 eller 1, så indeholder pladen asbest.
Annonce
#arbejdsmiljø: Jeg ved ikke om du har læst tråden. Taget er kun 16 år gammelt d.v.s. at taget er fra år 2000.
Jeg er derfor 100% sikker på at det er uden asbest
Hej igen Philler.. Jo jeg har læst tråden hvor du skrev følgende: "under nogen af pladerne fandt jeg teksten 010700. Jeg går derfor ud fra at taget er fra 7 måned 2000". Mærkningen af årstal er ikke helt så simpel.

Det blev aftalt med myndighederne at når nummeret på pladerne starter med alt andet end "4" eller "5" så indeholder pladen asbest. (Nummeret sidder på overkanten af pladerne). Det vil sige at KUN de plader hvor nummeret starter med enten 4 eller 5 i første ciffer er asbestfri.

Bedste hilsener til dig :-)
Skrevet af Arbejdsmiljø på 23-08-2016 10:43
Hej igen Philler.. Jo jeg har læst tråden hvor du skrev følgende: "under nogen af pladerne fandt jeg teksten 010700. Jeg går derfor ud fra at taget er fra 7 måned 2000". Mærkningen af årstal er ikke helt så simpel.

Det blev aftalt med myndighederne at når nummeret på pladerne starter med alt andet end "4" eller "5" så indeholder pladen asbest. (Nummeret sidder på overkanten af pladerne). Det vil sige at KUN de plader hvor nummeret starter med enten 4 eller 5 i første ciffer er asbestfri.

Bedste hilsener til dig :-)

Så må der jo være fejl i nummret, hvis pladerne var med asbest, så ville de sikkert stadig være i fin stand..

 

 

Næppe fejl i det nummer..
Se første link her "teknologisk institut"..
https://www.google.dk/?gws_rd=ssl#q=nummerering+af+eternit
Nu blir jeg altså lidt forvirret.
Så det tag som blev lagt på i år 2000, det er der så åbenbart asbest i med mindre at der er en fejl i nummeret?
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også