Slidt bølge etanit tag?

Goddav der ude. Jeg var igår en tur oppe på mit tag for at rense tagrender. I den forbindelser ser jeg nogen af mine bølge etanit plader, der ser ud somom de nærmest er krakeleret i kanterne. Det er langt fra hele mit tag der ser sådan ud, men der er mange plader som ser ud som på de billeder jeg har vedhæftet. Jeg var så i dag oppe på loftet for at se om jeg kunne finde ud af hvornår taget er fra, og under nogen af pladerne fandt jeg teksten 010700. Jeg går derfor ud fra at taget er fra 7 måned 2000.

Er der nogen der kan give et bud på hvad jeg kan gøre ved det?

Kan man få en professional til at male taget, eller skal det skiftes??

 

Mht philler

Goddav der ude. Jeg var igår en tur oppe på mit... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har fået til tilbud på at få malet taget af en professional, han vil have 20500 incl. moms.
Men jeg tænker, nu når nogen af pladerne er begyndt at se sådan ud, så går der vel ikke længe får de resterende begynder?

Taget har aldrig været malet (der er plasthætter over skruerne)!

Du kan risikere at der går hul på enkelte plader allerede nu, og hvis vi får en hård vinter med skift mellem hård frost og tøvejr vil nedbrydningen hurtig forværres.
Jeg har 2 sommehuse fra 1994 hvor i hvert fald den ene skulle have haft taget skiftet (jeg har ikkehaft tid) og den anden skal have skiftet næste år.
På mit parcelhus skal en del af taget skiftes nu snarest og resten indenfor et par år og det er fra 1992.

Taget er B7 eternit
Skrevet af Philler på 03-08-2016 16:41
Jeg har fået til tilbud på at få malet taget af en professional, han vil have 20500 incl. moms.
Men jeg tænker, nu når nogen af pladerne er begyndt at se sådan ud, så går der vel ikke længe får de resterende begynder?
 

Hvor mange m2 er dit tag?

 

 


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Der er ca. 157m2 tag.

Vores tag er eternit fra 1965, ja der er asbest i, så det holder lidt bedre end de nye plader, men det er så blevet malet ihvertfald et par år før vi købte det, og det står stadig fint idag, vi har haft det i 7 år, så malingen holder da fint på vores tag, om det så er fordi det er med asbest skal jeg ikke kunne sige..
Annonce
Der skal lige tages nogle forholdsregler, før man vælger at male et tag.
Selv om tagmalerfirmaer anbefaler maling af tag, så viser forskning, at dette ikke er en god ide. Eternitplader er diffusionsåbne, derved kan fugt indvendigt i tagrum deformere sig ud gennem en eternitplade. Når disse plader males over vil de blive diffusionstætte på udvendig overflade af taget. Dette vil medføre, at der kan opstå en større mængde fugtophobning, kondens, manglende ventilering, og råddannelse i konstruktionen, samt en hurtige nedbrydning af eternitpladen. Derfor skal der tages forholdsregler i forhold til om der er udført nok ventilation til tagrum og om selve tagkonstruktionen vil kunne klare en sådan ændring.
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
Jeg tror desværre heller ikke løsninger er at male taget, da det ikke vil reparere de defekte tagplader.
enten skal jeg gå med livrem og seler og skifte hele taget, ellers skal de " dårlige " tagplader skiftes.
Skrevet af Philler på 03-08-2016 19:50
Der er ca. 157m2 tag.
 

Så passer det med at tilbuddet til maling af taget er dyrere end materialerne til et helt nyt tag - det er vel bare med at komme i gang mens vejret er godt

 

 

 


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Om dine øjne kan klare at kigge på det er en sag , en anden sag er at jeg tror sagtens det tag kan holde tæt 4 - 6 år endnu.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Så længe det ikke er værre, så kan vi mine øjne sagtens klare det. Jeg er bare mest bange for at det blir udtæt, og at der kommer en masse følge skader, så det er jo noget jeg må holde øje med jævnligt
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også