Støbe gulv selv vs færdig beton

Jeg står og vil støbe i weekenden, men kan ikke bestemme mig for om jeg skal gøre det selv med et par kammerater og en tvangsblander, eller få det leveret færdigblandet. 

Der er tale om 3,50m x 12m x 0,1m    BxLxD     så godt    4,2m3 

Jeg ved at det er langt nemmere færdigblandet. Men der er vel en del at spare ved at gøre det selv.  Så vidt jeg har kunne regne vil 4,2m3 beton koste ca 6000kr + levering.

Der er indkøbt flamingo s60, rionet, og gulvvarmeslanger.

Hvis jeg nu skal blande det selv hedder den vel 1/7 cement, 1/7 vand, 1/7 støbemiks?   
Min beregning lyder så ca:
Leje tvangsblandet 300l               375,-
3,5t støbemiks                             500,-
600kg cement                              600,-    
Er det helt umuligt regnet?

Side spørgsmål: skal gulvvarmeslanger ha varme på inden man støber eller kan tilslutningen  ved gulvvarmesystemet vente til bagefter?
        


 

Jeg står og vil støbe i weekenden, men kan ikke... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Husk at gds vs færdigbeton nemt er med samme tidsforbrug når alt regnes med.

Færdig beton er godt nok nemt at lægge, men det går også typisk så hurtigt at overfladen bliver uregelmæssig og måske ikke i vatter.
Mange gange skal man manuelt efterfølgende lægge 2-3 cm ovenpå for at få den rette overflade (eller slibe).

Når i selv blander og lægger beton, så går det langsommere, men tilgengæld får i en fin overflade som er lige klar til at lægge endeligt gulv.

Tidsmæssigt kan det derfor hurtigt vise sig at være nogenlunde ens for de 2 måder - har selv prøvet begge, og ville vælge den færdige beton - men sørge for at forarbejdet er gjort godt inden.
Dvs. Som der ogå er sagt i anden tråd, få lavet nogle nivelerede klatter (som også holder rionet/gulvslanger fast - gulvslangerne skal helst være fyldt med vand da de kan løftesig)
Klargør/planlægge hvordan pmast spæ des ud over (nogle gamge er det svært at komme til hjørner når først betonen er lagt ud.)
Forberede nogle værktøjer til at glatte betonen med (f.eks. Et 1 m langt 110 mm. kloakrør på kosteskaft fyldt med håndværker skum i enderne.)
Ved færdig beton har jeg prøvet en gang hvor jeg ikke havde disse ting forberedt, og her skulle jeg efterfølgende bruge meget tid på at rette op.
Sørg for at i også er nogle stykker til arbejdet selv om det er færdigbeton.
*Thumbs Up* for at blande 4,2 m3 beton selv - I behøver I hvertfald ikke i fitness center bagefter. Som nogle også har sagt at de er - er jeg også selv fan af GDS arbejde - men det her er uden tvivl meget beton. Som flere skriver er der nok ikke den store besparelse i forhold til flydebeton når alt kommer til alt - men skal man ud og investere i opsætning af transportbånd osv. for at få betonen ind - ja så løber det op. Husk også at det handler om at betonbilen ikke skal vente hvis I går i stå - dette er en omkostelig adfære. Overvej selvfølgelig også om det er arbejdet værd - du er vel færdig med flydebeton på noget der ligner 2-3 timer (hvilket sikkert også er lang tid for garvede murer) hvis betonbilen ellers kan komme til - selvom det er flydebeton er det jo stadigvæk en form for GDS Du sparer ihvertfald timelønnen på støbningen af gulvet.
Da jeg støbte gulv (flydebeton) - 68 kvm (10 cm lagtykkelse) kørte jeg alt ind i en trillebør - ca. 30 meter fra huset. Vi var 4 mennesker - det tog ca. 2 timer - vi havde alt forberedt. Jeg vil til hver en tid støbe mindre gulve selv da jeg som regel holder arbejdet og tidsforbruget forbundet med opgaven iforhold til til prisen. Eksempel på f.eks. 1 m3 beton kan aldrig svare sig at få leveret i forhold til pris for at støbe det selv - grundet mindste omkostninger før betonbiler overhovedet skal dreje nøglen. Nu er jeg dog i den heldige situation at jeg bor tæt på et betonværk - 5 minutters kørsel og jeg har fyldt en trailer på 750 kg.

Vi støber selv og har to tvangsblandere klar på samlet 400l. Der er lige bestilt 5m3 støbemix og henter cementen i sække imorgen. Så er weekenden klar.

Kunne du stø 68kvm på 2 timer 4 mand? det er sgu alligevel flot tænker jeg. havde afsat 5 timer med blanding og det hele lørdag til det 3 mand.

Prisen har jeg umiddelbart regnet mig frem til er næsten halv pris. Flydebeton har jeg kunne finde til 1500 + moms m3 + levering. Så tænker det er 6000 + moms + levering + div tillæg. det er hurigt 8-9000,-


Støbemiks løber op i 1600,- leveret
Cement henter jeg i sække 40 x 25 1000,-
Tvangsblander har vi lånt en og lejt nr 2 til 350,-
Diverse tilbehør med rør på skaft osv af det man ikek har i forvejen ca 200,-
Så 3200,- ish ved at gøre det selv frem for at få støbt.


 

Er der nogen af jer der kan lægge slidlag ? Måske et dumt spørgsmål :-) .... og så alligevel.

km
Du behøver ikke rør på skaft hvis du selv laver betonen. Jeg går ikke ud fra at du kan tilsætte det der får det til at flyde. Og det er ikke noget med at det bare skal have noget mere vand

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Nej det er Retarder du mener ikke? det tvivler jeg på jeg kan få fat i til at blande i.

 

Jo Sika laver Sikaretarder, men det er for at det ikke skal binde af for hurtigt. Det er jo lige meget når i selv blander. Det andet er superplastificering som feks. Sika visocrete.

km
Nu er alt klar til støbnng imorgen, har støbt støttepunkter hver anden meter. Har pillet døren ud så blandemaskinen kan stå der så betonen selv kan gøre lidt af arbejdet med at fordele sig. Men tænker jeg lige skal sætte en rampe sammen så det glider nemmere. Nogen ideer?

 

Jeg synes du skal køre det hele ind med trillebør. Ellers er der langt at flytte "uden hjul"

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mig bekendt så må man ikke blande for meget vand i betonen (så den er flydende), beton man selv blander laves "fast" med så lidt vand som muligt og klappes/formes på plads.
Hvis man blander for meget vand i risikere man at der kommer revner i gulvet når den hærder, og sten falder til bunden. samtidig med at betonens styrke reduceres.
Når i selv støber gulv skal du have nogle lige bræder på højkant for hver ca. 1.5 meter, disse bruger du til at "trække" betonen i korrekt nivau - lidt som når man nivelere grus til fliser.
Du støber så hver anden, og fjerner derefter bræderne og kan så støbe mellemrummene.
Den forberedelse du beskriver med støttepunkter er til færdig beton..
Og helt korrekt, ikke brug for rør på skaft ved hjemme beton, og færdig resultat skulle gerne være helt glat og lige, hvorved du ikke behøver at nivelere med et slidlag.
Hvis der er andre som mener noget andet så meld lige ind så trådstarter ved hvordan han skal gøre. - jeg har støbt gulv 3 gange, 1 gang med manuelt blanding og 2 gange med færdig beton, metoden er mig bekendt ikke den samme (lyder som lee har tænkt sig den hjemme blandede betonen selv flyde på plads...hvilket mig bekendt ikke er helt korrekt).
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis