Støbe gulv selv vs færdig beton

Jeg står og vil støbe i weekenden, men kan ikke bestemme mig for om jeg skal gøre det selv med et par kammerater og en tvangsblander, eller få det leveret færdigblandet. 

Der er tale om 3,50m x 12m x 0,1m    BxLxD     så godt    4,2m3 

Jeg ved at det er langt nemmere færdigblandet. Men der er vel en del at spare ved at gøre det selv.  Så vidt jeg har kunne regne vil 4,2m3 beton koste ca 6000kr + levering.

Der er indkøbt flamingo s60, rionet, og gulvvarmeslanger.

Hvis jeg nu skal blande det selv hedder den vel 1/7 cement, 1/7 vand, 1/7 støbemiks?   
Min beregning lyder så ca:
Leje tvangsblandet 300l               375,-
3,5t støbemiks                             500,-
600kg cement                              600,-    
Er det helt umuligt regnet?

Side spørgsmål: skal gulvvarmeslanger ha varme på inden man støber eller kan tilslutningen  ved gulvvarmesystemet vente til bagefter?
        


 

Jeg står og vil støbe i weekenden, men kan ikke... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Husk lige på, at den billige cement ikke har samme styrkeklasse, som Ålborg Portland.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg kan se at tvangs blanderen er blevet 5,- kr billigere :-) Men ja ca 2600 når du medregner tvangsblanderen. Jeg ved ikke hvor meget kammeraterne får men ihvertfald 1 af dem sparer nogen timer ved blanderen hvis i selv blander.
Jeg ved ikke om i har lagt gulv før, men hvis i får beton til 42 m2 skal i være rimelig rap på nallerne når betonen ankommer. Jeg ville nok anbefale at betale for at få blandet noget forhaler i, som forlænger den tid betonen kan bearbejdes. Jeg ville nok også nivellere nogen punkter ud (en klat beton med en stump flise eller klods på toppen) med 2 meters mellem rum i 2 rækker, dagen før så de er hærdet. Så kan man lave "ledere" mellem punkterne og smide punkterne væk efterhånden som de ikke skal bruges mere. Så slipper i for alt vater arbejdet når først betonen ligger der.

km

Med flyde beton tager det ca 1/2 - 1 time, men da skal i helst have en med der har prøvet at "vugge" betonen så den ikke buler alt for meget. Det skal slibes bagefter hvis i skal have fliser på , da der lægger sig et tyndt lag beton slamlag på toppen som ikke er ret holdbart. Det er også den måde de fleste typehuse laver deres gulve på i dag, og de bliver slebet bagefter.


km
flydebeton hvad ligger prisen på der pr m3? tager jeg fejl hvis jeg siger 1500 pr m3 ?

Jeg går ud fra at varmeslangerne skal have haft tryk på inden så de er tryktestet og evt rørene er udvidet til. Selvfølgelig uden varme på når vi støber ikke?

 

Annonce
Jo 1500 måske lidt mere. Jeg tror de har en mindste leverance på 4 eller 5 m3. Jo trykprøvning inden og ingen varme på når i støber.

km
Jeg har aldrig haft tryk på varmeslanger når der blev støbt.
Hele regne stykket er jo også afhængig af om betonbil kan aflevere betonen næsten spredt ud på pladsen. Skal i til at trille det ind skal i være flere for at nå det inden det ikke kan arbejdes med mere.
Flydebeton kan ikke flyttes, så afblander man det.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du behøver som sådan heller ikke at have tryk på mens der bliver støbt men en trykprøvning er dælme en god ide inden man hælder 10 tons beton på. Det er en udestue så jeg går ud fra at der er døre eller vinduer der kan åbnes så det kan pumpes ind.

km
Hvis det skal pumpes koster det vel mere end leveret med bånd ?.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Cementvognen vil ikke kunne nå det hele nede fra vejen af Vil jeg tro. Vi har et vindue ud mod vejen ca 3m skal skel der kan pilles ud hvor det så burde kunne skydes ind af. Men udestuen er 12m lang så det kniber nok med at få det hele vejen. Hvor langt kan sådan en arm nå mons tro? For kan den nå fx 6-7 m kan jeg måske pille døren ud også så kan det komme ind oppe midt på?


 

Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis