Digitalt video-kamera?

Hej!

Jeg påtænker mig at købe et digitalt videokamera...
Det må koste mellem kr. 5.000 og kr. 7.000
Jeg skal kunne sætte det til pc'en og så hente filmen ind.
Der skal være en LCD skærm derpå....
Jeg har tænkt lidt på en Panasonic....

Har I nogle råd til hvad jeg skal købe?
Hej! Jeg påtænker mig at købe et digitalt... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Torben.

Der er skrevet meget klogt i alle disse indlæg.

Jeg er helt enig i at det er svært at finde rundt i denne jungle. Jeg arbejder hver dag med alle disse begreber. Jeg kan ikke være mere enig om at man skal skille foto og video fra hinanden. Man får langt bedre still billeder med et digital camera en med et DV camera, uanset om det lagres på bånd- eller memory medie. Hvis det er still billeder man er ude efter så gå efter en god linse, og hvis det er 10 x 15 billeder så er 2 eller 3 mill. pixels det rigtige. Sony har et system (3:2) der sikrer det rigtige format til print eller fremkaldelse uden efterbehandling og beskæring. Canon producerer også rigtig gode cameraer.

Hvad angår DV, så er Sony et godt valg. Hvis du tidligere har haft et analog camera som: VHS, VHS-C, S-VHS-C eller Video 8 kan det være en fordel med en analog indgang i cameraet, så du kan "konvertere" gamle optagelser til digitale for videre behandlig. JVC har sådanne cameraer til yderst rimelige priser. Ellers synes jeg det er vigtigt at cameraet har både DV ind- og udgang så man har mulighed for at køre sine efterbehandlede film tilbage i det oprindelige format uden tab af kvalitet.

Til efterbehandlig af sine optagelser kan jeg klart anbefale Pinnacle's programmer. Det er ekstremt nemt at bruge og man kan lave et meget profesionelt resultat med lækre overgange og sjove lydeffekter. Mine erfaringer er at man hurtigt og nemt kan lave en film alle gider at se. Der er ikke meget ved at se 2 timers uredigeret film fra Harzen, men 45 min. underholdning fra samme sted er en helt anden sag. Man bør begrænse sig og klippe optagelser af fødder og skæve vinkler fra. Pinnacle kræver lidt af PC'en men det ser ud til at din PC kan klare dette. Når man har færdigbehandlet sin optagelse har man i Pinnacle flere muligheder for at gemme sin film. DV, VCD mm.

Til sidst vil jeg nævne, at man ved at købe denne form for varer over internettet, risikerer at stå dårligt ifb. med en reklamation. Jeg har selv prøvet dette på min egen krop med en vare der gik i stykker. Internetleverandøren havde ikke stemplet det internationale "garantibevis" og siden var lukket. Her var der ikke noget at gøre, da varen viste sig at være parallelimporteret. Bemærk også at der ved internetvarer oftest ikke følger danske vejledninger med.

Til allersidst vil jeg lige nævne at reklamationsret og garanti langt fra er det samme, så tænk dig om inden du handler.

Vh.
René
Nu har jeg endeligt købt mig et videokamera! Det blev til Sony's DCR-TRV22 købt gennem Shopman til kr. 5.800,-
Jeg er glad for mit køb og mener jeg har købt det rigtige...

Nu mangler jeg bare en taske til det. Er der nogen af jer der ved hvor de købes billigt? Hvis jag skal have en original Sony der er lavet til netop denne model, finder jeg den nok billigst på nettet. Men hvor?

P.S.: Tusind tak for alt den hjælp jeg indtil videre har fået herinde...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis