Plankeværkshjælp

Hej Alle

Jeg skal igang med at udvide vores terrasse og vil bygge et ca. 180 cm højt hegn/plankeværk rundt om terrassen. Da terrassen ligger lidt åbent ud mod en rimeligt befærdet vej bygges hegnet både for at skabe lidt privatliv men også for at skabe læ.

Jeg havde tænkt noget i stil med nednstående hegn med vandrette brædder sat på lægter, hvor lægter er sat fast på 100*100 stolper gravet og støbt 90 cm i jorden. noget ala det her

Vil der være nogenlunde læ bag sådan en plankeværk og hvor meget mellemrum skal der være imellem de vandrette brædder for at man ikke kan kigge for meget ind imellem?
Jeg overvejer at investere i en trykluftssømpistol. Med 19 mm brædder vil jeg vel skulle op og have en sømpistol der kan tage omkring 60 mm søm ikke? Jeg har kigget lidt på en Paslode PSN 98 eller Tjep GN 100, som begge tager søm imellem 50-100 mm.

http://www.10-4.dk/varer/elvaerktoj...istol-34gr

http://www.10-4.dk/varer/elvaerktoj...-U-5304810

Er det helt hul i hovedet at bruge sømpistol eller skal man bruge skruer istedet? Hvis sømpistol er at foretrække hvilken ville i så vælge? Forslag til andre modeller modtages gerne. Jeg er bange for at skruer får træet til at revne i bræddeenderne, og jeg er heller ikke begejstret for at skulle til at bore for alle steder!

Sideinfo: Det skal siges at det ialt bliver ca. 13 m hegn da terrrasen ikke er voldsom stor. Jeg vil tro der bliver omkring 7 fag.

vh Martin

Hej Alle Jeg skal igang med at udvide vores... Vis hele indlægget
53 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Ellida på 23-04-2016 23:31
Du kan også udnytte det at fagene er forskellige - lav dem foreksempel 2 + 2+ 1,3m
2+2+2+1,3 m
Så kommer der en variation - men den er ensartet i begge stk plankeværk. Lad for eksempel de to stykker på 1,3 være i hjørnet hvor de mødes. Det kunne blive ganske pænt.
PS Stolpesko kan ikke klare vindtryk medmindre det er en meget bred fastboltet bund. ELLER der er vinkler på, som afstiver konstruktionen.

God ide med at få de afvigende fag ens og og i et hjørne. Det tror jeg at jeg har fundet en muligt løsning til.

Hvad tænker i ift. montering af stolperne. Er det smartest at sætte stolperne inden der skal vibreres grus og lægges herregårdssten eller  lægge terrassen først og så evt pille op og bore hul der hvor stolperne skal i jorden?

Vil det se pænest ud hvis stolperne står ca. 1 sten inde i belægningen eller sætte dem lige uden for belægningen?

Stolperne skal helt klart i først. Hvis der er græs på den anden side, ville jeg vælge At rykke stolperne ind i belægningen, og evt have en halv eller hel sten påsken anden side af hegnet også. Så kan man kører på stenen med plæneklipperen, og dermed slippe for de totter der normalt vokser op af hegn og lign. Som man aldrig kan få klippet med plæneklipperen.
Ok så vi jeg sætte dem først, men det er vel en fordel at lave plankeværket færdigt når først fliserne er etableret. Der komme græs på den ene side og bed på den anden side så rykker stolper lidt ind i belægningen.

Jeg tænkte at bestille det hele på wood-online.dk. Nogen erfaringer med træet her? Vil det være bedre at hente det selv i byggemarkedet så man kan fornemme kvaliteteten?(dog dyrere end over nettet)

Skal jeg gå efter olie eller vandbaseret heldækkende sort til plankeværket ? Vedr mærke så går jeg ud fra man får hvad man betaler for
Du skal i hvert fald ikke male med vandbaseret så længe træet ikke er knastørt, for det har jeg prøvet - malingen skaller af efter et års tid.

Ps.
Det var så godt nok noget billigt træmaling fra Droppen (Harald Nyborg).
Andre der har erfaringer omkring olie kontra vand baseret på trykimprægneret nyt træ?
Annonce
Hej igen.
Til mit plankeværk tænker i så det vil være pænest hvis man køber 19*100 høvlet eller ikke høvlet? De ikke er høvlede er jo noget grove. Hvad ville i vælge.?

Har købt - gori 99 heldækkende sort. Skal træet grundes først nu det er nyt?
Absolut de billigste - det er jo ikke en altertavle. Man ser slet ikke om det er høvlet eller ej, når man står et par meter væk og ser et plankeværk.

To ulykker kommer sjældent alene.
Til gengæld er det min erfaring at uhøvlet træ suger meget mere maling end høvlet.
Ok, så det lyder som om besparelsen ved ikke høvlet træ forsvinder i ekstra udgift til maling. Så er det nok mere æstetik der er spørgsmålet?
Ja - når man får så mange meninger, ender man alligevel med at man selv skal træffe den vanskelige beslutning :-)

Det er jo nok hap som hip.

Men æstetisk set? Tja - et plankeværk står ude - og hverken vejen eller græsplænen eller buskene er høvlede, så jeg synes at det passer ganske udmærket med lidt "rustik" overflade. Og om 2 år ser man nok ikke forskel uanset hvad. God arbejdslyst. Det er iøvrigt let at rulle malingen det på, hvis du lægger plankerne op på bukke, og vender dem systematisk.

Pøj Pøj A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på træbeskyttelse med dækkeevne-garanti med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også