Plankeværkshjælp

Hej Alle

Jeg skal igang med at udvide vores terrasse og vil bygge et ca. 180 cm højt hegn/plankeværk rundt om terrassen. Da terrassen ligger lidt åbent ud mod en rimeligt befærdet vej bygges hegnet både for at skabe lidt privatliv men også for at skabe læ.

Jeg havde tænkt noget i stil med nednstående hegn med vandrette brædder sat på lægter, hvor lægter er sat fast på 100*100 stolper gravet og støbt 90 cm i jorden. noget ala det her

Vil der være nogenlunde læ bag sådan en plankeværk og hvor meget mellemrum skal der være imellem de vandrette brædder for at man ikke kan kigge for meget ind imellem?
Jeg overvejer at investere i en trykluftssømpistol. Med 19 mm brædder vil jeg vel skulle op og have en sømpistol der kan tage omkring 60 mm søm ikke? Jeg har kigget lidt på en Paslode PSN 98 eller Tjep GN 100, som begge tager søm imellem 50-100 mm.

 http://www.10-4.dk/varer/elvaerktoj...istol-34gr

 http://www.10-4.dk/varer/elvaerktoj...-U-5304810

 Er det helt hul i hovedet at bruge sømpistol eller skal man bruge skruer istedet? Hvis sømpistol er at foretrække hvilken ville i så vælge? Forslag til andre modeller modtages gerne. Jeg er bange for at skruer får træet til at revne i bræddeenderne, og jeg er heller ikke begejstret for at skulle til at bore for alle steder!

Sideinfo: Det skal siges at det ialt bliver ca. 13 m hegn da terrrasen ikke er voldsom stor. Jeg vil tro der bliver omkring 7 fag.

vh Martin

Hej Alle Jeg skal igang med at udvide vores... Vis hele indlægget
53 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Lidt omkring farve. Vi købte et hus som havde et 1,3m højt/lavt rækværk midt haven. Det var sort og vores ikke så store have virkede virkelig lille pga det rækværk. Det slugte en masse lys.

Så pas på med farven - ja det kan se pænt ud, men jeg synes der var nogle dårlige egenskaber.

Nu er det revet væk og vores have/grund er dobbelt så stor.

Håber ikke kommunen opdager det så Ejd. Vurderingen stiger 😜
Skrevet af Brannigan på 30-04-2016 16:27
Lidt omkring farve. Vi købte et hus som havde et 1,3m højt/lavt rækværk midt haven. Det var sort og vores ikke så store have virkede virkelig lille pga det rækværk. Det slugte en masse lys.

Så pas på med farven - ja det kan se pænt ud, men jeg synes der var nogle dårlige egenskaber.

Nu er det revet væk og vores have/grund er dobbelt så stor.

Håber ikke kommunen opdager det så Ejd. Vurderingen stiger 😜

Du får da bare arealet reg. som bagjord - så slipper du billiger i grundskyld. 

 

 


Mit hus er sort sokkel og hvidt malet facader så tænkte at sort ville passe bedst.

Hvad siger i omkring behovet for at grunde inden maling?
Du bør grunde inden du maler. Husk træet skal være tørt inden du begynder at male
Prøver lige her på en gammel tråd.
Har plankeværk klaret, men vil sætte stolpehatte på, og så er de 1/2 cm mindre end stolpen, som er 8x 8 cm. !! Hvorfor og hvordan skal de sættes på så ???

Lis B.
Annonce
Skrevet af Karlahunden på 15-04-2017 17:22
Prøver lige her på en gammel tråd.
Har plankeværk klaret, men vil sætte stolpehatte på, og så er de 1/2 cm mindre end stolpen, som er 8x 8 cm. !! Hvorfor og hvordan skal de sættes på så ???

Stolpehatten forhindre der kommer til og stå vand på enderne af stolperne så de rådner med tiden. Det kan også klares med og save enden af stolpen af i 45 grader så ingen af fladerne bliver vandrette, 

Der er nok ikke andet for end og bytte stolpeluerne til nogle der passer til/på dine stolper. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Eller også strege hele vejen rundt med en vinkel (i en passende højde). Derefter saves der et ca. 1 mm. dybt spor i stregerne. Så tager man et stemmejern og fjerner det overskydende materiale ned til sporet. Så burde hatten kunne sættes på. Mit gæt er, at hatten vil flugte med stolpens yderflade.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Tak begge for jeres indput.
Jeg har søgt på stolpehatte, og de findes kun i standart mål. Så ingen i 8x8.
Jeg vil forsøge mig med sav og stemmejern.
Igen, mange tak for hjælpen.

Lis B.
Tak begge for jeres indput.
Jeg har søgt på stolpehatte, og de findes kun i standart mål. Så ingen i 8x8.
Jeg vil forsøge mig med sav og stemmejern.
Igen, mange tak for hjælpen.

Lis B.

Den med sav og stemmejern er ikke en god løsning. Vandet vil løbe ind hvor der er savet og stolpen vil rådne. De findes i 5 størrelser og du har simpelthen fået en der er for lille.

De findes både i 71 - 77 - 91 - 97 og 101mm Tryk her for link på silvan  hvor der en valgmuligheder. Til en 80x80 stolpe skal man bruge en 91 mm så derer lidt "udhæng"


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også