Plankeværkshjælp

Hej Alle

Jeg skal igang med at udvide vores terrasse og vil bygge et ca. 180 cm højt hegn/plankeværk rundt om terrassen. Da terrassen ligger lidt åbent ud mod en rimeligt befærdet vej bygges hegnet både for at skabe lidt privatliv men også for at skabe læ.

Jeg havde tænkt noget i stil med nednstående hegn med vandrette brædder sat på lægter, hvor lægter er sat fast på 100*100 stolper gravet og støbt 90 cm i jorden. noget ala det her

Vil der være nogenlunde læ bag sådan en plankeværk og hvor meget mellemrum skal der være imellem de vandrette brædder for at man ikke kan kigge for meget ind imellem?
Jeg overvejer at investere i en trykluftssømpistol. Med 19 mm brædder vil jeg vel skulle op og have en sømpistol der kan tage omkring 60 mm søm ikke? Jeg har kigget lidt på en Paslode PSN 98 eller Tjep GN 100, som begge tager søm imellem 50-100 mm.

 http://www.10-4.dk/varer/elvaerktoj...istol-34gr

 http://www.10-4.dk/varer/elvaerktoj...-U-5304810

 Er det helt hul i hovedet at bruge sømpistol eller skal man bruge skruer istedet? Hvis sømpistol er at foretrække hvilken ville i så vælge? Forslag til andre modeller modtages gerne. Jeg er bange for at skruer får træet til at revne i bræddeenderne, og jeg er heller ikke begejstret for at skulle til at bore for alle steder!

Sideinfo: Det skal siges at det ialt bliver ca. 13 m hegn da terrrasen ikke er voldsom stor. Jeg vil tro der bliver omkring 7 fag.

vh Martin

53 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville ikke støbe stolperne fast, så har de det med at rådne..
Brug et jordbor og bor ca 90 cm ned, og stamp op med sand omkring stolpen..

Skal hegnet være meget tæt, skal du nok have omkring 5 cm mellemrum...
Når det ikke er mere der skal op, er de nu hurtigt sømmet op med håndsøm, du kan bruge ringede søm de er tynde så træet ikke revner, men de bider utroligt godt fast..

Vi prøver igen, i morgen --

Jeg ville til hver en tid bruge skruer. Jeg lavede selv et plankeværk magen til det der, for 1½ år siden. Og der var plankerne lidt skæve, så var glad for at de var lige til at skrue ned igen og rette til. Og når du sætter dem fast på 10cm stolper, så kan du jo skrue ca. 3cm fra endetræet, også er der ingen problemer med at skruen får træet til at flække. Det oplevede jeg i hvertfald ikke med det jeg lavede.
Mht til at kunne kigge igennem, så sæt en 5-7 planker op på hver side, og vurder hvor stor afstanden skal være, før du er tilfreds med det.

Mener også at kunne huske at søm bør være 4x godstykkelsen, og skriver 3x godstykkelsen. så dine søm bør minimum være 76mm og skruer 57mm.

Skrevet af je_ns på 21-04-2016 23:44

Skal hegnet være meget tæt, skal du nok have omkring 5 cm mellemrum...
Når det ikke er mere der skal op, er de nu hurtigt sømmet op med håndsøm, du kan bruge ringede søm de er tynde så træet ikke revner, men de bider utroligt godt fast..

Ok, jeg havde ca. 7 cm i hovedet men det kan godt være 5 cm er bedre for at holde den værste vind ude. Jeg havde også tænkt på noget dobbelt klinink på h-stolper men skaber det ikke turbulens på den anden side hvis hegnet er helt lukket?

Jeg kendte ikke ringede søm - smart - men de er da godt nok dyre over 1 kr. stykket for 50 mm søm. Måske man kan nøjes med 40 mm jf nederste afsnit i dette link.

http://kjellerup-as.dk/montagevejledning/

Der står også at søm skal placeres 50 mm væk fra endetræet.  Dette vil jo ikke kunne lade sig gøre hvis brædderne skal monteres på lægter som kun har38 mm at gøre godt med i bredden?

 

 

Skrevet af Illisher på 22-04-2016 08:19

Jeg ville til hver en tid bruge skruer. Jeg lavede selv et plankeværk magen til det der, for 1½ år siden. Og der var plankerne lidt skæve, så var glad for at de var lige til at skrue ned igen og rette til. Og når du sætter dem fast på 10cm stolper, så kan du jo skrue ca. 3cm fra endetræet, også er der ingen problemer med at skruen får træet til at flække. Det oplevede jeg i hvertfald ikke med det jeg lavede.
Mht til at kunne kigge igennem, så sæt en 5-7 planker op på hver side, og vurder hvor stor afstanden skal være, før du er tilfreds med det.

Mener også at kunne huske at søm bør være 4x godstykkelsen, og skriver 3x godstykkelsen. så dine søm bør minimum være 76mm og skruer 57mm.

Jeg kan godt se ideen i at det er smart at kunne tage brædderne af igen hvis de er skæve. I linket jeg sendte i ovenstående indlæg nævner de også forboring hvilket jeg godt kunne tænke mig at undgå. Jeg vil ikke montere brædderne direkte på stolperne men på indvendig lægte, så hvis jeg trækker skruen 3 cm ind i bræddet vil jeg være i yderkanten af lægten.

Er det ok at bruge varmforzinkede søm/skruer eller skal man op i de dyrere rustfri? Jeg har tænkt mig at bruge trykimprægneret fyr til det hele

 

 

Du kan skrue lidt på skrå. Så kan du godt trække den 3 cm ud fra ende af brættet. Det er ikke noget ser ses når først hegnet er færdigt. Men det er selvfølgelig op til dig selv at vurdere :p Jeg bruge ikke de rustfrie A4 skruer, men nogle andre prisvenlige til udendørs brug. Så må de blive skiftet hvis de knækker engang ude i fremtiden
Annonce
Det var en ide at skrue lidt på skrå.

Er billige alternati, har du et link.?
Jeg kan se at man kan få nogle selvskærende skruer så træet ikke skulle flække i enderne. Er der nogen der har erfaringer med om de er bedre?
Det billigere alternativ til de dyre rustfrie A4 skruer, er bare hvilken som helst udendørs skrue. De holder ikke nær så godt, da de med tiden vil ruste over. Men den tid den sorg :p De er langt billigere, og når de knækker kan der komme en ny i. Jeg brugte NKT climate + købt i stark til en god pris.

Jeg tror at stort set alle moderne skruer idag, har den der fastcut, og selvskærende spids, samt fræseripper under skruehovedet, for lettere undersænkning.
Og skal plankehegnet males - så er det en god ide at give brædderne på den side der skal vende ind af, inden opsætning.

Ja mon ikke de skruer nok skal holde mange år.

 


Skrevet af Frank Chr. på 23-04-2016 07:52
Og skal plankehegnet males - så er det en god ide at give brædderne på den side der skal vende ind af, inden opsætning.

 


Hmm du siger noget. Nu tænker jeg ogdå lige vedligeholdelse hvor jeg godt kan se det bliver bøvlet med at give træbeskyttelse fremadrettet på et plankeværk.

Et dobbeltklink synes jeg ogdå er flot. Det vil formodentlig også give endnu mere læ og er nemmere at vedligeholde?
 

 

Udover de rustfri skruer er dyre, har de også den ulempe at de er ret bløde i det, og "kærven" bliver nemt rund, det kan sagtens gå første gang de monteres, men vil man skrue brædderne af, for at male så kan det knibe med at få alle skruerne ud.
Jeg har brugt rustfri terrasseskruer til et plankeværk, rustfri terrasseskruer er ofte på tilbud også NKT.

NKT Climatic G3 skulle være de mest modstandsdygtige over for rust, næst efter de rustfrie...

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 43 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også