Nybegynder renovering af lejlighed - hvor skal vi sætte ind?

Hej alle lav-det-selv'er

Jeg håber, jeg kan få lidt råd og vejledning, da jeg er total nybegynder og aldrig har prøvet at renovere noget før.

Min kæreste og jeg køber en lejlighed på 75 kvm, som skal totalrenoveres. Vi er udfordret på tid, da jeg er gravid og derudover har vi ikke uanede mændger af penge til at betale os fra renoveringen (det har vi i øvrigt heller ikke lyst til).

Lejligheden skal som sagt totalrenoveres, og vi skal som minimum lave flg.:

- Vælte to ikke-bærende vægge, hvor der dog er en radiator, så denne skal lukkes ned

- Fjerne tapet, spartle, filt og male i alle rum (vægge+loft)

- Male paneler, døre og stuk

- Renovere et toilet fra A-Z

- Installere et bad og lave vægge hertil (separat fra toilettet, da væggen herimellem ikke kan væltes)

- Afhøvle gulve og behandle dem

- Rive køkkenet ned og sætte et nyt op.

- Total elrenovering af hele lejligheden

- Evt. sætte to vægge op, så vi laver et lille depotrum i det ene værelse - men det kan komme hen af vejen.

 

Vores situation:

Vi får først lejligheden i midten af maj igennem vores nuværende andelsforening, og derfor er vi virkelig presset for at komme i gang, så vi kan nå de vigtigste ting inden babyen melder sin ankomst i juli.

Hele min kærestes familie er håndværkere, så vi har en del hjælp at hente, men de er bosat i jylland (og os i København), så vi kan jo ikke få hjælp særlig ofte (eller længe af gangen.

Mine spørgsmål:

- Giver det mening at betale sig fra tapetfjerning, spartling og filt? Det er jo et af de steder, vi godt selv kan gøre, men i forhold til tiden, er det måske godt bare at få ordnet, imens vi er på arbejde om dagen?

- Hvilke ting giver rigtig god mening at gøre selv, og hvad giver absolut mest værdi at betale sig fra? (Min svigerfar er murer og vil stå for klinker osv i badværelse og min svoger er køkken og kan sætte nyt køkken op)

- Hvor giver det bedst mening at starte? 

- Hvilke ting er gode at gøre "på samme tid"?

 

Jeg håber, der er nogen, der har nogle gode råd nu, når vi skal igang med at planlægge renoveringen. 

Mvh. Louise

 

Hej alle lav-det-selv'er Jeg håber, jeg kan få... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Erik:
Det er også godt, du nævner det. Man skal simpelthen varte folk op, når de hjælper en. Det andet er bare dårlig stil. Kunne godt forestille mig, at det er noget mange glemmer. Jeg skal gøre alt for at huske det hver dag
Ja gulve kommer til sidst - jeg havde bare en forestilling om, at det måske svinede meget. Men det er bare godt, hvis det ikke (nødvendigvis) gør det.

Jeg tænker også, at sådan noget som fx at sætte lofter op på bad og toilet er noget af det, vi kan "vente" med i forhold til andre ting.
Igen tak for gode råd

Jeg tænkte lige på at i skal have styr på hvordan i kommer af med byggeaffald. Skal der lejes container? skal det bæres ned i spande? eller skal der lejes et flexrør så det kan glide fra et vindue på 1.eller 2 sal og direkte ned i container. Og husk kun at smide det i container den er beregnet til, ellers kommer i til at betaler kassen for at komme af med den.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Rationelt: når man sætter nye lofter op, er det alle lofter. PS gulvafslibning sviner næsten ikke, men vent enten med at sætte fodlister på, eller dæk dem af med BLÅ afdækningspapir. Slibemaskiner laver større mærker end en støvsuger

 

Hov! Havde nær glemt det. Toiletbehov for håndværkerne! Når tønden er ude af vinduet, ku I måske betale en nabo for "leje"

 

Ahh ja affald skal vi helt sikkert have fundet en løsning på. Der er lidt langt ned fra 4. sal

Ulddal: Vi skal have ordnet lofter i hele lejligheden (sammen med væggene), men vi skal bare sænke loftet på badeværelset, fordi vi skal have spot derude. Det vil vi ikke have i resten af lejligheden, fordi der er flot stuk. Så "nye" lofter er kun på badeværelse.
Og heldigvis kan håndværkerne bruge toilettet i vores nuværende lejlighed, som ligger 50 meter fra den nye
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også