Nybegynder renovering af lejlighed - hvor skal vi sætte ind?

Hej alle lav-det-selv'er

Jeg håber, jeg kan få lidt råd og vejledning, da jeg er total nybegynder og aldrig har prøvet at renovere noget før.

Min kæreste og jeg køber en lejlighed på 75 kvm, som skal totalrenoveres. Vi er udfordret på tid, da jeg er gravid og derudover har vi ikke uanede mændger af penge til at betale os fra renoveringen (det har vi i øvrigt heller ikke lyst til).

Lejligheden skal som sagt totalrenoveres, og vi skal som minimum lave flg.:

- Vælte to ikke-bærende vægge, hvor der dog er en radiator, så denne skal lukkes ned

- Fjerne tapet, spartle, filt og male i alle rum (vægge+loft)

- Male paneler, døre og stuk

- Renovere et toilet fra A-Z

- Installere et bad og lave vægge hertil (separat fra toilettet, da væggen herimellem ikke kan væltes)

- Afhøvle gulve og behandle dem

- Rive køkkenet ned og sætte et nyt op.

- Total elrenovering af hele lejligheden

- Evt. sætte to vægge op, så vi laver et lille depotrum i det ene værelse - men det kan komme hen af vejen.

 

Vores situation:

Vi får først lejligheden i midten af maj igennem vores nuværende andelsforening, og derfor er vi virkelig presset for at komme i gang, så vi kan nå de vigtigste ting inden babyen melder sin ankomst i juli.

Hele min kærestes familie er håndværkere, så vi har en del hjælp at hente, men de er bosat i jylland (og os i København), så vi kan jo ikke få hjælp særlig ofte (eller længe af gangen.

Mine spørgsmål:

- Giver det mening at betale sig fra tapetfjerning, spartling og filt? Det er jo et af de steder, vi godt selv kan gøre, men i forhold til tiden, er det måske godt bare at få ordnet, imens vi er på arbejde om dagen?

- Hvilke ting giver rigtig god mening at gøre selv, og hvad giver absolut mest værdi at betale sig fra? (Min svigerfar er murer og vil stå for klinker osv i badværelse og min svoger er køkken og kan sætte nyt køkken op)

- Hvor giver det bedst mening at starte? 

- Hvilke ting er gode at gøre "på samme tid"?

 

Jeg håber, der er nogen, der har nogle gode råd nu, når vi skal igang med at planlægge renoveringen. 

Mvh. Louise

 

Hej alle lav-det-selv'er Jeg håber, jeg kan få... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er sikkert en "masse" strøm der skal ændres i det køkken ... Og måske i bad. Men få nu udvalgt den elmand og VVSer i en fart. Der er ikke noget mere surt, end at få rillet kabler ind i en væg, man lige var færdig med. Men som sagt: jeg ville tage tørnen med det beskidte nedbrydningsarbejde først og få det ud af huset. Så opdager man også de små "tryllenumre" der har været lavet gennem årene. Det er altid rart at kende sin bolig til bunds - vi gider ikke overraskelser om 10 år, vel

 

Jeg er allerede i fuld gang med at få tilbud fra VVS og elektrikere i området. Og så booker vi alle de mænd og kvinder, der har lyst til at hjælpe med at få ryddet lejligheden, væltet væg, fjernet toilet osv som det allerførste.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ved sådan en renovering, kan det sjældent/forhåbentligt ikke betale sig at få faste tilbud. De skal jo så regne noget ind til risiko til overraskelser, mgl. planlægning o.s.v.
Og husk at det er dejligt med frivillig hjælp, men der skal også kalkuleres lidt forkælelse ind til de mennesker. Det være 'frost, kaffe, øl og sodavand. Men det er i sikkert med på.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Okay - jeg troede faktisk netop, at et fast tilbud var bedre, så der ikke var så mange overraskelser fra vores side.
Vi har flyttet et hav af gange og har hjulpet med masser af flytninger, og jeg sørger altid for at være en god værtinde
Med sådan en renovering, er det djævelskab (jysk for problemfyldt) at give et fast tilbud. Ergo skal håndværkeren gå med livrem og seler, dvs dyrere for dig. Snak feks med el- manden om, hvor afbrydere og stikkontakter skal placeres, både lovligt og praktisk. Er han frisk, låner han dig sin rillefræser og I riller selv alle rørene ind i væggene og lukker igen. Elektrikere elsker ikke at få smuds på fingrene. Og I styrer selv renovering af vægge på den måde. Snak også kapacitet med ham. Der er muligvis underskud i forhold til dagens krav.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Har prøvet det et par gange, dog ikke med en nyfødt. Det vigtigste er næsten, at sætte nogen realistiske mål.

Vis startede med så meget af det der sviner/larmer/støver som overhovedet muligt. Dernæst toilet/bad og et færdigt børne-/soveværelse, hvor der var adgang strengt forbudt for "håndværkere".


Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.

Det er korrekt at i undgår overraskelser ved fast tilbud. Men det er ligeså korrekt det Uldal skriver med livrem og seler. Håndværkeren vil jo heller i ikke tage overraskelser (læs tab). Prisen bliver ofte ret høj. Eller også er der forbehold i tilbudet. Det ender med at det er jer der skal betale for jeres arbejde. Det er noget andet med større arkitekt styrede opgaver. Der ligger der en meget fast beskrivelse på arbejdets udførelse, hvilke materialer og tidspunkt for detail udførelse.
I jeres tilfælde med stramt tidsplan, og en slags deadline d. 29/7 som ikke kan skubbes ( tillykke )  Så ville jeg lade el og vvs lave deres egne riller o.s.v. Og det skal ske i "svineri fasen"


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tusind tak for alle de gode råd De er meget værdsat.
Jeg kigger på de forskellige priser og vender det med min svigerfar (som ligesom jeg selv) er jyde, så han giver ikke ved dørene
Så prøver vi at rykke udflytning ved vores nuværende lejlighed, så vi måske har den august måned ud.

Men god idé at have et værelse, der hurtigt bliver 'forbudt' for håndværkere. Det skal vi helt klart have.

Udover at fjerne gammel toilet, køkken, vælte en væg, lave el, fjerne tapet, spartle, filte, male, afhøvle gulve - er der så andet, jeg glemmer, som også er placeret i "svinerifasen"?

Det er nogenlunde sådan det hænger sammen. Det med at male og høvle gulve af kommer vel ret sent i projekt. Ellers skal i da passe meget på de "nye" gulve.

At sætte skillerum op imellem bad og køkken, sætte fliser op, sætte lofter op og montere køkken, der er man nede på et langt lavere støvniveau.

Fordi jeg skriver om det  med at være værtinde for et hold frivillige medhjælpere/håndværkere, er at det ofte er en overset post. Det er et stykke arbejde i sig selv at få det til at hænge sammen. Lige for tiden hjælper jeg en arbejdskollega med at lave el i et hus der skal totalrenoveres. Der er øl nok, og der er også frokost men det kommer sådan lidt "uregelmæssig" Hvis folk har gået fra morgenen af, så er det ikke helt ok at komme kl. 15-1530 og spørge om "er der nogen der er sulten" "ja gu er da det, vi er lige ved at køre på grilbar selv"


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
... afhøvle gulve....som også er placeret i "svinerifasen"?

Jeg tror godt du kan pille gulvafhøvling ud af svinefasen.

Gulv laver man som regel som noget af det sidste, når man er færdig med lave mærker i det, og spilde maling. En god gulvmand sviner ikke nævneværdigt.

 

 


Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også