Nybegynder renovering af lejlighed - hvor skal vi sætte ind?

Hej alle lav-det-selv'er

Jeg håber, jeg kan få lidt råd og vejledning, da jeg er total nybegynder og aldrig har prøvet at renovere noget før.

Min kæreste og jeg køber en lejlighed på 75 kvm, som skal totalrenoveres. Vi er udfordret på tid, da jeg er gravid og derudover har vi ikke uanede mændger af penge til at betale os fra renoveringen (det har vi i øvrigt heller ikke lyst til).

Lejligheden skal som sagt totalrenoveres, og vi skal som minimum lave flg.:

- Vælte to ikke-bærende vægge, hvor der dog er en radiator, så denne skal lukkes ned

- Fjerne tapet, spartle, filt og male i alle rum (vægge+loft)

- Male paneler, døre og stuk

- Renovere et toilet fra A-Z

- Installere et bad og lave vægge hertil (separat fra toilettet, da væggen herimellem ikke kan væltes)

- Afhøvle gulve og behandle dem

- Rive køkkenet ned og sætte et nyt op.

- Total elrenovering af hele lejligheden

- Evt. sætte to vægge op, så vi laver et lille depotrum i det ene værelse - men det kan komme hen af vejen.

 

Vores situation:

Vi får først lejligheden i midten af maj igennem vores nuværende andelsforening, og derfor er vi virkelig presset for at komme i gang, så vi kan nå de vigtigste ting inden babyen melder sin ankomst i juli.

Hele min kærestes familie er håndværkere, så vi har en del hjælp at hente, men de er bosat i jylland (og os i København), så vi kan jo ikke få hjælp særlig ofte (eller længe af gangen.

Mine spørgsmål:

- Giver det mening at betale sig fra tapetfjerning, spartling og filt? Det er jo et af de steder, vi godt selv kan gøre, men i forhold til tiden, er det måske godt bare at få ordnet, imens vi er på arbejde om dagen?

- Hvilke ting giver rigtig god mening at gøre selv, og hvad giver absolut mest værdi at betale sig fra? (Min svigerfar er murer og vil stå for klinker osv i badværelse og min svoger er køkken og kan sætte nyt køkken op)

- Hvor giver det bedst mening at starte? 

- Hvilke ting er gode at gøre "på samme tid"?

 

Jeg håber, der er nogen, der har nogle gode råd nu, når vi skal igang med at planlægge renoveringen. 

Mvh. Louise

 

Hej alle lav-det-selv'er Jeg håber, jeg kan få... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Louise

Jeg vil nødigt lyde pessimistisk men jeg tror I står til en gevaldig overraskelse over hvor lang tid det tager at renovere. Jeres liste over projekter er lang og udfra de ting du skriver tror jeg desværre ikke det er realistisk.

Min kæreste er gravid nu og vi er netop ved at afslutte en total renovering af en overtage. Troede jeg kunne klare det på 1 år, fakta er det har taget dobbelt så længe. Og været dobbelt så dyrt.

Mit råd til jer er KUN at lave det allermest nødvendige og få alt den hjælp I kan.
Hej Louise

Jeg vil nødigt lyde pessimistisk men jeg tror I står til en gevaldig overraskelse over hvor lang tid det tager at renovere. Jeres liste over projekter er lang og udfra de ting du skriver tror jeg desværre ikke det er realistisk.

Min kæreste er gravid nu og vi er netop ved at afslutte en total renovering af en overtage. Troede jeg kunne klare det på 1 år, fakta er det har taget dobbelt så længe. Og været dobbelt så dyrt.

Mit råd til jer er KUN at lave det allermest nødvendige og få alt den hjælp I kan.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Louise

Jeg vil nødigt lyde pessimistisk men jeg tror I står til en gevaldig overraskelse over hvor lang tid det tager at renovere. Jeres liste over projekter er lang og udfra de ting du skriver tror jeg desværre ikke det er realistisk.

Min kæreste er gravid nu og vi er netop ved at afslutte en total renovering af en overtage. Troede jeg kunne klare det på 1 år, fakta er det har taget dobbelt så længe. Og været dobbelt så dyrt.

Mit råd til jer er KUN at lave det allermest nødvendige og få alt den hjælp I kan.
Vi ved godt, at det ikke er verdens bedste situation, men på det Københavnske boligmarked er der desværre ikke plads til at være kræsen, når den perfekte lejlighed kommer.
Det er en lejlighed som vi kan bo i i mange, mange år, da den i alt bliver 130 kvm med en fantastisk beliggenhed (jeg har kun taget de 74 kvm med i dette indlæg, da det er andelsforeningen, der står for at renovere og betale de sidste 55 kvm som er en tagetage og som derfor er uafhængig af vores renovering). Det er derfor ikke er spørgsmål OM vi gør det, men HVORDAN vi griber det bedst muligt an.
Vi får lejligheden 15. Maj og baby kommer 29. Juli.
Vi har 2 måneders overlap mellem de to lejligheder (vi har ikke råd til mere)
Vi har ca 230.000 kr til renovering (plus en opsparing på 150.000kr som vi også kan tage af)
Det kommer man jo ikke så langt med hvis man får hjælp til det hele.

Derfor: dem har der har været igennem det samme: hvor ville I ønske at I have betalt jer fra ting og hvor synes I det er nemmere at gøre det selv? Kan det betale sig at få en maler til at ordne tapet, filte og spartle i forhold til tiden eller er det et af de steder vi hellere selv skal bruge tiden og bruge penge et andet sted.
Vi skal selvfølgelig have hjælp fra en VVS og en elektriker til el renovering.

Men alle gode råd fra folk, der har været igennem det samme modtages med kyshånd, så vi kan planlægge forløbet bedst muligt.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Få involveret ekstene håndværkere fra starten. VVS og el. Jeg ville gøre sådan:
Få alt brudt ned der skal ned og affald fjernet HELT! Også bad. Udsæt male og spartlearbejde til sidst. Murerarbejde og el kommer derefter. Husk for Guds skyld at bestille køkken i good tid. Man kan blive lidt chokeret over lev.tider, specielt omkring ferietid. Og lav så sammen med farmand og sviger osv en materialeliste der skal OPDATERES løbende. Fastsæt hvor varerne skal hentes, hvornår de kan leveres og hvor lang leveringstid der feks er. Få al forberedelsesarbejde til elektriker og VVS'er færdig og ud af røret med dem. I kan nok male til jul. Det er kun på fjernsyn man kan lave den renovering på 6 uger.

 

Hej Uldal

Tak for rigtig gode input. Det lyder som gode steder at starte! Jeg vil forsøge at lave lister med forskellige VVS'er og elektriker med det samme. Og så evt. gå i køkkenfirmaer og få lavet tilbud forskellige steder, så vi hurtigt kan være klar til at bestille.
Jeg er gået i gang med excel over hvad, der skal laves i hvert rum, hvad materialer koster og håndværker koster. God idé at have en udførlig materialelister med leveringstid og afhentning osv.

Jeg er helt klar over, at vi ikke er færdige på 6 uger - jeg skriver bare, at vi har fra 16. maj til 29. juli dvs. 11 uger indtil baby kommer. Derfor er jeg interesseret i at vide, HVAD vi skal lave FØRST, INDEN babyen kommer. Ikke at vi bliver færdige på 6 eller 11 uger. Det ved jeg godt, er fuldstændig urealistisk, og det er heller ikke det, der er planen. Planen er blot, at vi efter 2 måneder i det mindste kan opholde os i lejligheden med et bad, toilet og evt. en brødrister. Det bliver ikke sjovt, men forhåbentlig står vi med drømmelejligheden bagefter. Tusind tak for gode input
Det er gode pointer Uldal har, jeg ville dog lade evt. køkken blive stående i 1. omgang. Koncentrere om bad og toilet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er desværre ikke en mulighed at lade køkken blive stående - se billedet, så kan du se hvorfor. Køleskabet og komfuret kan vi måske lade stå indtil vi får et nyt, men ellers skal alt andet væk. Vi skal også rive en væg ned i køkkenet, så der kommer køkken alrum.

 

Hov og derudover skal vi lave det nye bad i en del af det gamle køkken (gotta love små københavnerlejligheder ), så vi skal bruge "pladsen" til badet
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også