El til opvaskmaskine

Hej
Jeg vil gerne tilslutte en opvaskmaskine i køkkenet

I køkkenet er der 1 tilslutning til komfuret. Op på køkkenbord er der en alm stikkontakt. Kan jeg tilslutte opvaskmaskinen derover eller hvordan kan jeg gøre det. Kan der tilsluttes 2 ting på stikket til komfuret? Den kører på 16A. Aner virkeligt ikke hvordan jeg skal få el til opvaskeren. Den kommer til at stå ved siden af komfuret

HJÆLP 😣😣😣
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lav en stikkontakt fra en af faserne (og nul + PE) i din komfurtilslutning. Brug evt. en schuko stikkontakt.

fase
Du kan sagtens montere din opvaskemaskine i samme udtag som komfuret.
Bare klip stikpropen af opvaskemaskinens ledning, så langt ude som muligt og afisoler ledningerne og kør dem ind på samme måde som komfuret. Det lyder som om der bare er muffer bag dækslet?
Det skal sandsynligvis bare samles på farvevis, dvs:
Brun - Brun (fase)
Blå - Blå (nul)
Gul/grøn - gulgrøn (jord)

Dog kan farverne i den faste installation varriere, især i ældre huse så mål først om du har 220-240V mellem Brun og Blå!
Skrevet af Bahar2105 på 30-03-2016 13:29
Kan du forklare nærmere?

Har du et link eller billede. Jeg har sådan en tilslutning til komfuret hvor der ikke er et stik men at man åbner dæksel og du kobler kabler til de andre kabler.


 

Nu ville det have været rart, om det havde været et billede af dit komfurudtag, så det var til at se, hvordan tilslutningen er. Hvis udløbsrosetten til komfuret er udvendig monteret, kan du gå ind i siden på den og trække et stykke 3X2,5 mm2 PVIKJ hen til en stikkontakt, som du etablerer bag din opvaskemaskine. Se i installationsvejledningen, hvor der er plads. Rådet med at montere ledningen direkte i komfurudtaget er noget juks/klamp. Skulle du vælge at montere i komfurudtaget, kan du tage den brune fra opvaskeren og tilslutte en af de tre faser, der er i udtaget. Blå skal selvfølgelig kobles til nul i udtaget og gul/grøn giver næsten sig selv.


fase
I svaret trykker du "Åbn editor" lige over tekstboksen, der kan du vedhæfte et billede

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/36078' class='af-profile-link'>Yoshidk</a> på 30-03-2016 17:45
I svaret trykker du "Åbn editor" lige over tekstboksen, der kan du vedhæfte et billede

Skrevet af Bahar2105 på 30-03-2016 18:28

Hvor sidder den anden ende af det kabel?

 

Det var så et billede af tilslutning i opvasker. Den er laver fra fabrikken så den er sikkert ok. Det var mere udtaget bag komfuret.

Det at sætte det til i samme udtag som komfur, har jeg gjort mange gange. Så jeg må have lavet fusk/sjusk mange gange. Det er jeg ikke helt enig i,


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Den anden ende sidder i komfuret
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis