Drejebænk grader på forsætter

Jeg har læst i min drejebog, at når man vil slå en mm gevind er der 2 muligheder for indstilling af forsætterslæden. Den bedste er nok at indstille forsætterslæden til 30 grader, så behøver man kun at stille på F fslæden, men den skala der står under F slæden giver jo ikke den rigtige indstilling hvid man bare drejer slæden hen så pilen står på 30, hvad kan man så bruge den  skala til for slæden skal jo stå meget mere på skrå for at være i 30 grader indstilling.

VH

VH
Jeg har læst i min drejebog, at når man vil slå en... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Nu ved jeg ikke hvordan muligheden er på din bænk, men måske du kan lave en streg forskudt eks 10 gr fra den originale.
Så skal du lægge de 10 grader til, når du passere det originale mærke, på den måde kan du "forlænge" din skala.
Har lige tegnet lidt (denne skala er ned nonius så se bort fra det)

Vi prøver igen, i morgen --
Hej Volmer

Det kan godt være lidt "triggy" at blive medlem af forum´et, Jeg mistede mit medlemsskab da min gamle pc stod af, og kunne jeg så huske password, nej nej. Men jeg skrev til Frylund på hans mail adresse, som er: [email protected]
Så hjælper han dig.

Det er underligt med de kinesere, de tænker ikke lige som os andre, de kunne da bare lave en gradinddeling på 180 grader som alle europærere gør. Nå men jeg kan godt leve med det, maskinerne er jo trods alt noget billigere end europæiske maskiner, og min erfaring er, at hvis man kigger sig ordentlig for, kan man godt få en god maskine til rimelig penge.

God fornøjelse med din gevindslåning, hvis det virker fint for dig med en gradmåler, er der jo ingen grund til at ændre fremgangsmåden.

Mvh Finn
Til Finn. Du skriver tidligere at din kineserbænk er 10 år gammel. Nu er made in China jo nogen gange ment som et skældsord men kineserne laver nu mange rigtig gode ting, ved du feks at kineserne laver de bedste computere = Linox som er det tidligere IBM men som nu helt er overtaget af Kineserne. De kan også lave rumskibe der kan flyve til Månen og atombomber kan de også lave så de er ikke helt på stenaldertrin. Hvad er det for et mærke du har, er det en Rotwerk eller en Sieg eller noget helt andet for de sælges jo med mange navne, selv anerkendte europæiske maskinfabrikker har dem i deres sortiment så her gælder det når man siger, forskellen er ens det er bare farven der har en anden lyd for de findes i både rød, gul, grøn og blå alt efter hvilket firma der sælger dem men de er grundlæggende ens bortset fra at elektronikboxen kan være lidt forskellig og pinoldokken også. Min er en Rotwerk EDM 350 DR den dækker fuldt ud mit behov for jeg drejer ikke hver dag og jeg drejer ikke meget store ting. Nogle klager over at de kun kan dreje 75 mm i dia, men det er da en meget pæn størrelse, jeg har dog lavet en lille ændring ved min så den nu kan dreje op til 95 mm i dia, det får jeg nok aldrig brug for men nu kan den altså.
Mvh Volmer.

VH

VH
Til Je_ns. Som du ved, er det en lille drejebænk jeg har så der er ikke plads til at ændre skalaen på grund af den måde den er lavet på. se billede
Mvh Volmer.

VH
Annonce
Hej Volmer

Min bænk er en Lupin på drejelængde 1000 mm og diameter 356 mm, vangebredde er 207 mm. Den er solgt som Quantum Lupin og senest som Brieph, så som du skriver det er samme bænk, det er bare farven der har en anden lyd. Den er faktisk en tro kopi af en lille Colchester.

Jeg er forøvrigt særdeles tilfreds med bænken og er endnu ikke løbet ind i en opgave som jeg ikke har kunnet klare. Og du har fuldstændig ret i at kineserne kan godt, de skal bare have hjælp til konstruktionen.

Mvh Finn

Du kan nu godt "udvide" din skala ret enkelt..
Lav et nyt mærke eks på 40 gr, så har du jo 40 grader ekstra (husk at ligge det til)

Vi prøver igen, i morgen --
Hej Je_ns. det var da en god ide', det havde jeg ikke tænkt på, det vil jeg gøre, tak for fidusen.
Mvh Volkmer.

VH
Hej Finn. jeg har været inde i Google og se på Colchester drejebænke, det er jo en ordentlig kæmpe, den må være meget tung, sådan en fyr har jeg slet ikke plads til på mit 10 m2 værksted men det må da være meget rart at have sådan en, den kan man jo lave alting på, men ak, jeg må nøjes med en lille en, men som sagt/skrevet så opfylder den mine behov, værkstedet er ikke min eneste hobby, jeg har 3 andre som også kræver tid. Ganske vist er jeg pensionist men den med, kan du få tiden til at gå, der har jeg det modsatte problem, der er for få timer i døgnet så jeg må priotere men det går.
Mvh Volmer.

Mvh Volmer.

VH
Hej Je_ns. På både mit billede af grad skalaen og på det eget billede har du sat, på mit billede, 2 røde streger med tekst nedenunder, hvordan gør du det???. Jeg har engang oplevet det samme fra et tysk firma hvor jeg selv sendte et billede af et apparat som jeg ville have lavet en ændring ved og så sendte de billede tilbage med nogle tegninger på og spurgte om det sådan jeg ville have det. Jeg undrede mig dengang over hvordan de havde gjort det, men nu gør du det også så nu må jeg vide hvordan man gør det.

VH
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis