Drejebænk grader på forsætter

Jeg har læst i min drejebog, at når man vil slå en mm gevind er der 2 muligheder for indstilling af forsætterslæden. Den bedste er nok at indstille forsætterslæden til 30 grader, så behøver man kun at stille på F fslæden, men den skala der står under F slæden giver jo ikke den rigtige indstilling hvid man bare drejer slæden hen så pilen står på 30, hvad kan man så bruge den  skala til for slæden skal jo stå meget mere på skrå for at være i 30 grader indstilling.

VH

VH
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ideen med at stille forsætteren på 30 gr gælder for 60 gr gevind. (egentlig bør du stille den på 29,5 gr)
Så skære gevindstålet kun på forreste skær, køre du lige ind, skære den på både for og bagkant, og især med grovgevind ustabil opspænding/maskine bliver gevindet ikke pænt. (rufler)
Når du køre ind med forsætteren på 29,5 gr, køre du lige et par overløb på sidste spån.

Her som med så meget andet findes der en snydemetode...
Du lader forsætteren stå lige, og giver spån med tværslæden, derudover giver du lige forsætteren tilpas så den ikke skære på bagerste skær. (der gør du for hver spån)

Vi prøver igen, i morgen --
Det lidt svære med lige forsætter er så at ramme den rette spån uden at tage for meget eller for lidt så derfor er ide'en med 29,5 gr nok lettes for en uøvet amatør. Men som jeg skrev, så kan man altså ikke indstille forsætteren efter den gr indeling der står under slæden, for stiller man efter den skala står f slæden ikke i 29,5 gr så den stiller jeg efteer en vinkelmåler.

VH
Hej Volmer.

Du skriver, at når du sætter fortsætteren på 30 grader, efter skalaen på tværslæden, så passer det ikke. Hvad måler du af grader med vinkelmåleren, når du indstiller fortsætteren på de 30 grader.

Jeg spørger, for når jeg slår gevind, virker det fint med at indstille fortsætteren efter gradskalaen på tværslæden.

Mvh Finn
Ja det passer også på min, med de 30 gr.
Måske skal den stå på 120 gr. i stedet for?

Når du har indstillet den efter vinkelmåleren, hvad "siger" skalaen så på drejebænken.

Hej.

Jeg har lige været ude og kigge på min drejebænk, og jeg kan se at jeg har vrøvlet. Problemet med kineserbænkene, i hvertfald min, er at gradskalaen kun går til 55 grader fra 0 punket, som er når fortsætteren er parallel med længderetningen. Så jeg har afsat et punkt der svarer til de 30 grader (eller 60 grader fra nulpunktet. Det havde jeg glemt, da det er 10 år siden jeg købte den. Så på sin vis forstår jeg godt Volmers problem. Jeg har endnu ikke afsat et punkt for 55 graders gevind, da jeg ikke har haft behov for at slå et sådan endnu. Jeg undskylder meget, men det må være "harddisken" der er løbet fuld.

Mvh Finn
Annonce

Til Finn og Je_ns . jeg kan ikke se hvad skalaen ville vise når jeg indstiller slæden efter min vinkelmåler, for skalaen går kun til 40 gr, men på billederne herunder fra min drejebog kan man på en af tegningerne se slæden indstillet på 30 gr og det er væsentlig meget mere på skrå end når jeg indstiller slæden efter skalaen men jeg går ud fra at vinklen på tegningen er den rigtige, jeg brugt den nogle gange og det giver altid et godt/brugbart resultat.

Jeg kan se at grunden nok er at der ikke er skala hele vejen rundt ved slæden, for hvis jeg vender min vinkelmåler om og ser fra den anden side, så passer det vist skalaen havde gået hele vejen rundt så skalaen er sikkert nok rigtig nok men mangler altså bare at gå hele vejen rundt.

Jeg kom til at åbne et af billederne 2 gange og kunne ikke finde ud af at slette det ene.

VH
Hej Volmer

Som du ser har jeg også en kineserbænk, og gradskalaen på den går kun til 57 grader. På de bænke jeg har arbejdet med igennem min tid som maskinarbejder var skalaen altid på 90 grader eller mere og når jeg skulle slå gevind satte jeg fortsætteren på 60 grader, 90 grader - 30 grader, det halve af 60 grader, som er profilen på metrisk gevind. Hvis det er en 55 graders profil satte jeg fortsætteren på 62,5 grader. Problemet er altså at din gradskala kun går til 40 grader.

Et godt råd, prøv at gå ind på Frylunds Fagteori og slå op på drejebænken og derefter på drejeteknik, der står en masse om teorien bag gevindslåning.

Mvh Finn
Ja som Finn foreslår, er det jo nemt at lave et mærke på de 30 gr.
Men det er jo også overkommeligt at bruge en gradmåler...

Jeg kikkede lige min Boxford, den har gradskale 180 gr..

Min kinøjserbænk går til 60 grader, hvilket er lige præcis nok til gevindskæring.
60 grader plus et lille nøk giver de 29,5 grader (90 - 60,5 = 29,5).

MvH,

Bent.

Tak alle 3. jeg vil prøve at se på Frylund, man kan jo aldrig blive for klog. Bare ærgerligt at man ikke kan blive medlem hos Frylunds Forum, jeg har prøvet, men får en side hvor der står at der er en fejl og siden ikke kan åbnes men derfor kan man jo godt kikke ind i fagbeskrivelserne.

VH
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis