Pillefyr, forkert kredsløb :-(

Vedhæftede filer:
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeps, væk med den varmeveksler og den ene cirkulationpumpe samt trykekspansionsbeholderen (sidstnævnte kan beholdes hvis man kun fyrer med piller) Rækkefølgen er så kedel, ekspansion, pumpe også kaldet KEP). Istedet laver man en blandesløjfe med shunt der bør stå på 55 grader (min. 50 grader for under 47 grader kondenserer vanddampen i kedlen). Og så vil jeg anbefale at få en 2 eller3-vejs ventil på VVB så du også og i modsætning til nu, kan lave varmt brugsvand, uden at det skal cirkulerer rundt i hele strengen eller at radiatorene trækker varme ud af VVB.
hej. vil mene at fyret ikke er godkendt til trykekspansion. fyrrummet er nok lavere end øverste radiator i huset og man har ikke ønsket/kunnet finde plads til en åben ekspansion i huset. har set det flere gange. mvh. av

Måske er det ikke så nemt som .......... Grunden til det er lavet på den skitserede måde, er formodentelig, du ikke har mulighed for og have bunden af den åbne expangtionsbeholder som højeste punkt på anlæget og samtidig have en rørføring der gør, at rørstykket mellem kedlen og expangtionsbeholderen er stadig stigende. Det sidste kræver loven nemlig. Grunden til du har en åben expangtion, er at den gang din pillebrænder, og måske også kedel blev sat op, var der ingen kredel der var godkendt til trykexpangtion med biobrændsel. Det kom først senere.  

Men det ville da give en besparelse og sløjfe varmeveksleren, ikke fordi der er en smule tab i overføringen af varmen som du alligevel ikke kan se på dit varmeregnskab, men fordi du sparer strømmen til pumpen.  

Har du ikke sparepumper på anlæget, er det en fin måde og spare penge på. De er tit på tilbud, så indtjeningen kan accelreres ved og se sig godt for.  

Måske kedel og pillebrænderen snart er tjenlig til udskiftning ? Kredlen kender jeg ikke, men brænderen har ikke ry for at særlig økonomisk i drift.  

Nu vil jeg lige se din kommentar til det skrevende her, før jeg ryster mere ud af ærmet.  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
F.eks. er Atmos fastbrændselsfyr godtkendt til trykekspansion ;-)
Skrevet af Frank Chr. på 24-02-2016 22:42
F.eks. er Atmos fastbrændselsfyr godtkendt til trykekspansion ;-)

Læs nu lige engang hvad jeg skrev derom en gang til og lad være med og pille en enkelt sætning ud og kommenter den alene. Tingene hænger nu engang sammen, om du vil det eller ej. 

Nu siden du er i det humør, bør du også vide der, mig bekendt, ikke findes udstyr i handlen til at lave varmtvandspriotering der kan køre sammen med en Multi 22 brænder.  Det er nu også ligegyldigt, da omtalte brænder har effelt nok til at passe et større hus og en varmtvandsbeholder, samtidig

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce

Min bemærkning om Atmos var nu mest til A V 

Jeg mener bestemt og havde læst et sted at man enten kan få opdateret styringen eller få et andet print til Multi 22 således der kan monteres VVB prioterings-kit på anlægget. (skal se om jeg kan finde det).

Enig fyret kan sikkert sagtens klare opvarmning af både bolig og VVB - der er bare mere komfort med en 2 eller 3-vejs ventil (synes jeg). .  

Skrevet af Frank Chr. på 24-02-2016 23:27

Min bemærkning om Atmos var nu mest til A V 

Jeg mener bestemt og havde læst et sted at man enten kan få opdateret styringen eller få et andet print til Multi 22 således der kan monteres VVB prioterings-kit på anlægget. (skal se om jeg kan finde det).

Enig fyret kan sikkert sagtens klare opvarmning af både bolig og VVB - der er bare mere komfort med en 2 eller 3-vejs ventil (synes jeg). .  

Njaaaae, den er vist langt langt langt ude. Men det kunne måske lære dig og adressere dine kommentarer til vedkommende de er ment for/til, i stedet for og rundsprede til gud og hver mand. 

Det er mange mange år siden omtalte brænder blev fabrikeret, så god fornywelse med din søgning.  

Bedre comfort ???  Den har jeg nu godt nok aldrig hørt før.   Men det er, mig bekendt, noget man bliver nødt til at have montere til en underdiminsioneret brænder, altså i forhold til husets varmebehov. Enten fryser du i din stowe og har varmt vand til badning eller også har du varme i din bette stowe og koldt vand i bruseren, når der er rigtig koldt udenfor. Det kan jeg sgi ikke rigtig se nogen comfort i.  Men med en underdiminsioneret pillebrænder, kan du måske spare en smule brændsel på årsbasis.  

Mvh. Leif.

Onliner:

@Nitter/Leif - NH Bioservice tilbyder at opgradere Multi 22 Combi pillefyrs styring til noget der hedder BB 14 

Når der produceres varme til VVB’en vil 3-vejs ventilen sikre mod utilsigtet samtidig opvarmning af huset - blot for at nævne en af fordelene, især om sommeren. 

Hej alle! Mange tak for jeres svar. Jeg er virkelig overrasket over alt i ved fyr installationen!

Jeg har skiftet de gamle ups cirkulationspumper ud med nogle nye Alpha 2, og det virker super.

Den åbne expansions beholder er ikke det højeste punkt, da den står i stue højde og varmtvandsbeholderen står på 1. Sal.

Jeg ved godt jeg inden for den nærmeste fremtid skal skifte fyret, da det er gammelt og ikke særlig effektivt. Hvor meget udbytte kan jeg få ud af kun at skifte styringen? Eller er det bedre og vente til der er økonomi til at skifte hele fyret?

Jeg har set nogle Black star 10KW fyr til 18.000 kr med moms. Hvis jeg opgraderer mit anlæg med en 3 vejs ventil, og fjerner varmeveksleren så burde det nye fyr ellers kunne køre på de gamle rør? Eller tager jeg fejl?

Jeg værdsætter virkelig jeres hjælp!

Vh Oliver
Ikke særligt meget, for det er i bund og grund virkningsgraden der bestemmer hvor godt man udnytter brændslet.
Et Scotte pillefyr er et udmærket (lavpris)produkt - men det kræver at man sætter sig lidt ind i indregulering så man får en optimal forbrænding. Altså et rigtigt LDS eller GDS fyr også mht. udskiftning af sliddele mv.
Ps. Jeg har selv et Scottefyr og er superglad for fyret.
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis