Måske er det ikke så nemt som .......... Grunden til det er lavet på den skitserede måde, er formodentelig, du ikke har mulighed for og have bunden af den åbne expangtionsbeholder som højeste punkt på anlæget og samtidig have en rørføring der gør, at rørstykket mellem kedlen og expangtionsbeholderen er stadig stigende. Det sidste kræver loven nemlig. Grunden til du har en åben expangtion, er at den gang din pillebrænder, og måske også kedel blev sat op, var der ingen kredel der var godkendt til trykexpangtion med biobrændsel. Det kom først senere. 
Men det ville da give en besparelse og sløjfe varmeveksleren, ikke fordi der er en smule tab i overføringen af varmen som du alligevel ikke kan se på dit varmeregnskab, men fordi du sparer strømmen til pumpen. 
Har du ikke sparepumper på anlæget, er det en fin måde og spare penge på. De er tit på tilbud, så indtjeningen kan accelreres ved og se sig godt for. 
Måske kedel og pillebrænderen snart er tjenlig til udskiftning ? Kredlen kender jeg ikke, men brænderen har ikke ry for at særlig økonomisk i drift. 
Nu vil jeg lige se din kommentar til det skrevende her, før jeg ryster mere ud af ærmet.