Pillefyr, forkert kredsløb :-(

Vedhæftede filer:
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
..glemte lige - så forstår jeg godt der er varmeveksler og to kredse.

NB. Scottefyr kan kobles op på http://stokercloud.dk/ så der altid er service overvågning på - i tilfælde af at fyret stikker af, går i udu eller køre helt af h... til.

Det er formodentelig ikke din brænder der er den værste synder i økomomispillet Oliver. Det er kedlen som formodentelig er en støbejernskedel. Den manglende shuntkreds på din kedel antyder faktisk kraftigt, det ikke er en pladejernskedel. 

Og skifte styringen vil helt sikkert ikke kunne forbedre din fyringsøkonomi så meget, du kan tjene investeringen ind de næste par år eller fire.

En NBE løsning ville jeg nok selv vælge hvis jeg stod og manglede et pillefyr. Valget er ikke baseret på jeg syntes NBE's løsning er den smarteste, men udelukkende på at firmaet er det, der ker i DK har været i live i længst og ikke er lukket som så mange andre fabrikanter/importører. Det gør du fothåbentelig ikke står og ikke pludselig kan skaffe reservedele. I øvrigt formoder jeg firmaet har solgt flere pillefyr gennem årene, end alle andre fabrikanter/importøre.

Sørg i øvrigt for dit nye fyr har effekt nok til at kunne fyre huset op. Som før antydet/ment, er der ikke meget ved og sidde i et hus om vinteren og fryse sin røv i laser, grundet fyret ikke kan følge med.  

Takker Oliver. Har også 40+ års erfaring med brænde/flisfyring, samt diverse installation af so slige grejer. Da jeg startede i sin tid lavede man selv sin stoker ud af delene fra en gammel aflæsservogn og brokkede den på en gammel støbejernskedel. I dag fyrer jeg med både hjemmelavet flis i stokeren eller hjemmegjort pind i en moderne overforbrændingskedel. Det alt efter hvad der passer vejret, brændselsbeholdningen og mig bedst. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Frank Chr. på 25-02-2016 08:24

@Nitter/Leif - NH Bioservice tilbyder at opgradere Multi 22 Combi pillefyrs styring til noget der hedder BB 14 

Når der produceres varme til VVB’en vil 3-vejs ventilen sikre mod utilsigtet samtidig opvarmning af huset - blot for at nævne en af fordelene, især om sommeren. 

Ok, men kan du tjene udgiften ind inden du bliver nødt til og skrotte anlæget ???

De samme fordele har jeg da også på mit anlæg uden specielle tiltag. Det passer mine termiske ventiler på radiatorene, badeværelsesgulvet og VVB. Det behøver ikke og blive så indviklet for og fungere automatisk vinter og sommer. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
For lige at præcisere. Du kan ikke fjerne din varmeveksler når installationen ligger højere end den åbne ekspansion. Med mindre du kan finde et sted hvor der står at dit fyr er godkendt til lukket ekspansion. Og det tvivler jeg på, det er først i de senere år det er blevet kutyme på fyr.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

@Leif Formodentlig nej - også derfor jeg fremhævede komforten ved en motorventil.   

Annonce
Skrevet af Frank Chr. på 25-02-2016 19:54

@Leif Formodentlig nej - også derfor jeg fremhævede komforten ved en motorventil.   

Det er vi så ikke enig om Frank.  

Mvh. Leif.

Onliner:
Skrevet af Nitter på 25-02-2016 20:29

Det er vi så ikke enig om Frank.  

Hmm... nu blev jeg forvirret. Du sætter kritisk spørgsmålstegn ved om det kan betale sig økonomisk at opdatere styringen, at monterer 3-vejs ventil - dertil svare jeg nej.  Sume sumarum - så må du (vi) da være enig i den betragtningen.  Ps. Eller er det komforten ved en 3-vejs ventil der er uenighed om ?  

Fordele og ulemper ved forskellige opsætninger og drift mht. opvarmning af VVB. http://www.mhes.dk/Fyr_med_VVBx.pdf

Skrevet af Frank Chr. på 25-02-2016 20:58

Frank. Hvis du vil lave citater, skal du skrive der hvor du ikke har en lodret streg til venstre for hvor du skriver. Undlader du det bliver det til citatfusk, hvilket naturligvis ikke kan aksepteres nogle steder.  

Citat Frank Chr === Hmm... nu blev jeg forvirret. Du sætter kritisk spørgsmålstegn ved om det kan betale sig økonomisk at opdatere styringen, at monterer 3-vejs ventil - dertil svare jeg nej. Sume sumarum - så må du (vi) da være enig i den betragtningen. Ps. Eller er det komforten ved en 3-vejs ventil der er uenighed om ?  === Citat slut. 

Svar:

1. Eftermontering er vi enig om er spild af gode Jyske $$$.  

Det er dig selv, der bliver ved og dvæle ved comforten. 

Det er ikke en selvfølge andre skal være enig med dig, det bør du nok indse.   

Mvh. Leif.

Onliner:

Jeg er stadigvæk ny herinde og prøver efter bedste evne at navigerer rundt - sometider lykkes det - andre gange ikke - nogen gange bliver et indlæg kopieret både 3 og 4 gange (systemet reagerer meget langsomt ??? - ses ofte også hos andre tråd opretter). Men jeg kommmer vel efter det med tiden   

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis