Det er formodentelig ikke din brænder der er den værste synder i økomomispillet Oliver. Det er kedlen som formodentelig er en støbejernskedel. Den manglende shuntkreds på din kedel antyder faktisk kraftigt, det ikke er en pladejernskedel.
Og skifte styringen vil helt sikkert ikke kunne forbedre din fyringsøkonomi så meget, du kan tjene investeringen ind de næste par år eller fire.
En NBE løsning ville jeg nok selv vælge hvis jeg stod og manglede et pillefyr. Valget er ikke baseret på jeg syntes NBE's løsning er den smarteste, men udelukkende på at firmaet er det, der ker i DK har været i live i længst og ikke er lukket som så mange andre fabrikanter/importører. Det gør du fothåbentelig ikke står og ikke pludselig kan skaffe reservedele. I øvrigt formoder jeg firmaet har solgt flere pillefyr gennem årene, end alle andre fabrikanter/importøre.
Sørg i øvrigt for dit nye fyr har effekt nok til at kunne fyre huset op. Som før antydet/ment, er der ikke meget ved og sidde i et hus om vinteren og fryse sin røv i laser, grundet fyret ikke kan følge med.
Takker Oliver. Har også 40+ års erfaring med brænde/flisfyring, samt diverse installation af so slige grejer. Da jeg startede i sin tid lavede man selv sin stoker ud af delene fra en gammel aflæsservogn og brokkede den på en gammel støbejernskedel. I dag fyrer jeg med både hjemmelavet flis i stokeren eller hjemmegjort pind i en moderne overforbrændingskedel. Det alt efter hvad der passer vejret, brændselsbeholdningen og mig bedst.