dimensionering af spær

hvordan laver jeg spær til mit udhus de skal spænde over 4 meter taget skal være et tagpap listetag
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Her skal du regne en hel del.

Der skal tages højde for følgende:
Snelast (her har hældningen på taget betydning)
Vildlast (tryk og sugning)
Egenvægt af taget

Jeg har selv kun beregnet spær i forbindelse med undervisning (jeg var elev).
Du skal nok have fat i en statiker.

I øvrigt kan du ogsø købe spærene færdige hos en spærfabrik - så tager de sig af hele beregningen.

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Man kan også gøre det lidt nemmere - gå på biblioteket og kig efter TOP hæfterne (jeg mener Træ 28 er den rigtige), der er flere der anviser hvorledes spær skal konstrueres og kan opfylde kravene i småhusreglement 1998.

At få statiker på er atskyde gråspurve med kanoner.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvis du køber dine spær fra en spærfabrik, så står fabrikken inde for at spærene overholder de normer der er gældende og der er ingen penge at spare, det er virkeligt små penge der kan spares.. Men hvis det bare er et nyt tag til hønsehuset så kig lidt på de gamle og vurder om de havde en passende dimmension. Hvis ja så fortsæt i samme dimmension, hvis nej så lav dem lidt kraftigere...

Njord

MVH Njord
Man kan også være lidt fræk, og lade som om man bestiller spærene...så beregner de, og sender dig tegningerne til godkendelse...så er det sådanset bare at ringe og sige til spærfabrikken, at man alligevel ikke er interesseret...

Nu har du tegninger og beregninger..så er det bare at smutte ned i tømmerhandelen, og købe træ efter tegningerne.

Husk at du skal lægge spærne på en skabelon af det første spær, så alle spær bliver ens..

Det mere korrekte version, ville nok være at ringe til spærfabrikken, og spørge om det mod et gebyr, ville tegne nogle spær til dig.

Mvh
ThomasB
Annonce
Hej Gajo.
Jeg har lidt svært ved at se hvilken taghældningen du ønsker, da du ønsker liste paptag.
Jeg henviser til to forskelige tagtyper som du kan benytte.
Tømmer til fladt tag 5 gr. 75 x 200 mm. tømmer eller tilsvarende styrke i reglar så har du det tømmer som holder til spændvidde på 4 mtr. til tung tag.
Afstanden mellem spærerne skal være 600 mm.
Tømmer for gitterspær skal være ved 18 gr. spærhoved 50 x 100 mm. spærfod 50 x 100 mm. diagonaler 50 x 100 mm. Spæret her holder op til en spændvidde på 6,60 mtr. og kan opstilles c/c på 1 mtr.
God fornøjelse.

------------------
Poul Erik

PE

Hej

Husk hvis du selv laver dine spær at det skal være DK18 tømmer (det vil sige styrkesorteret træ) og det har tømmerhandlerne sjældent på lager som høvlet, da det koster ca. det dobbelte af vægreglar (som også jævnligt fejlagtigt kaldes spærtræ).
Kig evt. lidt i TRÆ 31 og køb dine spær som fabriksspær hvis det er gitterspær det er billigst.

------------------
www.orla-nautrup.dk
Er der evt. nogen som kan udregne dimensioner på træ til rammespær? Jeg overvejer at lave mine egne til en hal på 7x20m Altså, hvor rammespæret også har ben.
Jeg mener nu du kan købe spærtræ i de fleste tømmerhandler, jeg har da lige købt  i XL noget 195 x 45 og 145 x 45, prisen er ikke ret meget højere end for reglar.

mvh jens
Skrevet af kim.mortensen på 21 aug 2010 19:36
Er der evt. nogen som kan udregne dimensioner på træ til rammespær? Jeg overvejer at lave mine egne til en hal på 7x20m Altså, hvor rammespæret også har ben.

Havde du set datoén på det indlæg du postede i... ?

Det kan slet ikke betale sig at lave rammespær selv, bare prisen på ingeniør beregninger, sømbeslag og spærtræ vil med garanti overskride prisen på færdigespær fra fabrik af.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis