dimensionering af spær

hvordan laver jeg spær til mit udhus de skal spænde over 4 meter taget skal være et tagpap listetag
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
hvordan laver jeg spær til mit udhus de skal... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ved at se hvad Lamelspær fra lamelspær.dk de koster, men de har ikke svaret retur endnu.
Måske man burde sende dem endnu en mail og forhøre sig.
Ved du hvor stor en afstand man kan lave mellem spærene når det er halrammer?
Kan man næsten selv bestemme, kommer jo an på dimensioneringen af halrammerne, samt dimension på åsene.

Hvad skal du have på af tag da ?
2.5 - 3 m mellem spærene er godt nok meget, derfor vælges tit stålrammer til formålet, så bliver det kraftige dimensioner halrammer hvis det skal udføres i træ.

Er det fordi der skal laves porthuller i facaderne at denne afstand ønskes ?
For så er det nok billigere at vælge en tættere afstand mellem spærene, også benytte limtræ og veksle ud i facade fronten hvor portene skal monteres.
Ja det er fordi der skal være 1 måske to porte i siden af bygningen. Men ja, man kunne sikkert vælge en limtræsoverligger på 3m imellem et par spær, og så lade de mellemliggende ligge overnpå denne. Hvor meget kan man lave mellem spærene?
Kommer som sagt an på dimensioneringen af spærene, om det ville være billigere at opsætte dem feks. pr. 1 m også veksle ud for evt. porte, kan spærfabrikken sikkert hjælpe dig med.

Men som udgangspunkt vil jeg mene det ville være billigere med kortere afstand mellem rammerne, også vælge en mindre dimension end af vælge store halrammer med brede afstand mellem dem, men kommer jo også an på hvad man vil med hallen om det ene eller andet er at foretrække.

Selv laver jeg min egen kommende hal i limtræ og bjælkespær frem for halrammer, men det er også kun muligt fordi den alligevel skal inddeleres i nogle sektioner der giver mulighed for tvær afstivning at bygningen, og jeg ønsker tegl på taget frem for eternit eller stålplader.
Ok, ja, så stor skal min bygning jo heller ikke være.
Altså enten så skal den stå der hvor mine eksisterende bygninger står nu her, eller også skal den flyttes længere hen, og så dimensioneres 10x20m istedet så der bliver 200m2.
Hvad ville det evt. komme til at koste at bygge en hel hal i træ? Uden afstivninger på midten? Jeg skal kun have hjælp til at stille spærene op, resten kan jeg sagtens selv ordne, jeg skal bare have alt træværket dertil.
Jeg havde godt nok tænkt mig at gøre brug af den lokale stark, de må da kunne beregne sådan noget for mig inkl. alle materialer.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis