Garage værksted punktfundament?

Jeg skal snart til at lave mit værksted/garage og havde egentlig tænkt at lave det fuldt fundament, men overvejer nu at lave det på punkt fundament i stedet, mest fordi det trods alt er noget nemmere, men også at det bare koster mindre.

Værkstedet skal være 6 meter i længden og 3,6 meter i bredden, så jeg tænkte om det er nok at lave 4 stolper på hver langside, og 1 i bunden samt 2 i den ende med port, stolperne holder så topremmen, som jeg lige skal have regnet tykkelsen på.

Jeg ville lave det med pæleboret i 90-100 cm dybde også støbe med stolpesko.

Imellem stolperne vil jeg enten sætte eternitplader eller fundablokke/lecablokke, ned til 40 cm dybde, og enten støbe betongulv eller fliser, har jeg ikke bestemt endnu.

Er der nogen særlige fordele ved fuldt fundament jeg ikke lige kan få øje på?
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg ville lave fuld fundament. med to skift leca. da det er nemmer at isolere under beton gulvet bare du her 200mm isolering under vil rumme føles bedre og nemmer at opvarme.
Jeg laved carport med isoleret hobbyrum for nogle år siden, jeg lavede fundament, og afsluttede med to skifte lecablokke.
Det koster jo ikke ret meget med fundament, når man selv blande beton..

Min træ garage er lavet med punktfundamenter, boret ned med jordbor, og så lecablokke imellem, der er en dårlig løsning, og jeg ærgrer mig over jeg ikke lavede et rigtigt fundament.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg laved carport med isoleret hobbyrum for nogle år siden, jeg lavede fundament, og afsluttede med to skifte lecablokke.
Det koster jo ikke ret meget med fundament, når man selv blande beton..

Min træ garage er lavet med punktfundamenter, boret ned med jordbor, og så lecablokke imellem, der er en dårlig løsning, og jeg ærgrer mig over jeg ikke lavede et rigtigt fundament.

Vi prøver igen, i morgen --
Besparelsen med punktfundament, er måske ikke enorm, men arbejdet er væsentligt nemmere.

der skal lejes en minigraver, og den mindste skovl jeg kunne finde var vist 150 mm, dvs så skal randen være 150 mm bred, hvis vi siger det er ca 20 meter rande så giver det ca 2,7 m3 jord der skal køres væk, jeg skal lave det nede i bunden af min have som skråner nedaf, hvor min bil ikke kan komme ned, så hvis jeg slæber min trailer dernede kan jeg ikke få den op igen når den er læsset.. så jeg skal triller 2,7 m3 jord med trillebør Op af bakke, op i en trailer, og kører 8 ture på genbrugspladsen, også skal jeg bestille støbemix, og kører det ned i haven på trillebør igen, denne gang dog ned af bakke.. det er alligevel et stort arbejde, jeg ville faktisk helst på leveret beton, men når der er 26 meter fra betonbil til stedet det skal ned, koster det en masse ekstra penge, så det blev ret dyrt..

Jeg ville helst have det rigtige fundament, men med udsigt til 2 dages arbejde alene på at kører jord væk, kunne jeg godt finde på at springe over hvor gærdet er lavest..

Hvor dybt står dine lecablokke i jorden Je_ns ??

Det var faktisk meningen at det skulle være en midlertidig løsning, jeg lavede det i 1996 såååå.
Jeg fik lavet en sandpude ca 30 cm , borede huller og støbte stolpebære, gravede en rende ca 20 cm rundt i kanten, så støbte jeg gulvet så det er "tykkere" rundt i yderkanten, satte et bræt udvendigt som støbeform , så satte jeg en 10 cm lecablok rundt mellem stolperne, så blokken står på "gulvet"

Der er ingen isolering i gulvet...


Det har givet en enkelt revne i gulvet, men ikke noget der genere.
Det der irritere mig er er der trækker vand ind i den ene side, hvor terrænet er lidt højere.

 


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Okay jeg kan godt se det er skidt når der trænger vand ind, min plan var at bore huller først og støbe, også bagefter grave en smule ud imellem den og sætte lecablokke og mure dem samme med støbningen, men det er nok ikke en god ide når jeg tænker mig om, og spørgsmålet er om det er meget mindre arbejde end bare og grave ned til 80-90 med det samme og støbe. det er bare udsigten til den store mængde arbejde der skræmmer..
Hmm nu har jeg lige kigget efter minigravere igen, kan det passe jeg ikke kan finde nogen steder der har skovle under 200mm, for det ændre jo lige mængden af jord og beton i den forkerte retning..

ellers må du have gang i drænspaden

Men ellers kunne det være værd at leje en motorbør så er det ingen sag at køre jorden ud og støbemix ind

 


Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Skrevet af Neubert på 18-02-2016 11:50

ellers må du have gang i drænspaden

Men ellers kunne det være værd at leje en motorbør så er det ingen sag at køre jorden ud og støbemix ind

 

 

Det virker bare umuligt at grave så dybt med en drænspade, min ryg vil være helt smadret efter de før 2 meter, man kunne måske bruge et pælebord også borde huller med 10 cm mellemrum hele vejen, også fjerne det imellem til sidst, men det er godt nok mange huller.

Jeg kunne selvfølgelig også bare sætte tiden af til det, også tage 2-3 meter om ugen, så har jeg også god tid til at kører jord væk

ang. beton til fundament, er det bare støbemix og cement ? hvad med evt gulvet, det er vel ikke støbemix?

 

tror nu nok du vil finde det værd at leje bpde graver og bør men naturligvis alt efter hvordan jorden er i din have. hos mig er det ren ler, så er det næsten håbløst at grave ud manuelt.

De gange jeg har støbt gulv og fundament, har det blot været støbemig og cement ja, og til gulvet.

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis