Garage værksted punktfundament?

Jeg skal snart til at lave mit værksted/garage og havde egentlig tænkt at lave det fuldt fundament, men overvejer nu at lave det på punkt fundament i stedet, mest fordi det trods alt er noget nemmere, men også at det bare koster mindre.

Værkstedet skal være 6 meter i længden og 3,6 meter i bredden, så jeg tænkte om det er nok at lave 4 stolper på hver langside, og 1 i bunden samt 2 i den ende med port, stolperne holder så topremmen, som jeg lige skal have regnet tykkelsen på.

Jeg ville lave det med pæleboret i 90-100 cm dybde også støbe med stolpesko.

Imellem stolperne vil jeg enten sætte eternitplader eller fundablokke/lecablokke, ned til 40 cm dybde, og enten støbe betongulv eller fliser, har jeg ikke bestemt endnu.

Er der nogen særlige fordele ved fuldt fundament jeg ikke lige kan få øje på?
Jeg skal snart til at lave mit værksted/garage og... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
har nu skrevet til en masse af de steder som udlejer minigraverere, og det virker ikke som om nogen af dem har en skovl i 150mm, det er 200 mm alle steder, måske gravearmen bare er for bred til en så lille skovl, jeg ved skovlen findes, men bare ikke hvor den bruges.

Nå talte med min far igår om problemet med meget jord og en masse beton der skal i hullet, han sagde så om jeg ikke kunne bruge en del af jorden i min egen have, og det kan faktisk godt være jeg kan bruge noget af den til at plane græsplænen lidt ud, og der er også et par større "huller", så halvdelen af jorden kan jeg nok bruge selv, det gør det lidt nemmere, så sagde han så også at jeg kunne jo også sætte en sundolitplade ned i det 200mm brede hul, hele vejen rundt på indersiden mod værkstedet i 50 eller 100 mm, så skal der bruges meget mindre beton, også er værkstedet isoleret mod jorden udenfor, det lyder som en super plan i mine øre, er der nogen der kan se noget dårligt i det, hvis det er en 100 mm pladen skal jeg jo kun bruge halvt så meget beton.

hvad siger i, en dårlig ide?
Jeg har engang lavet en udestue, hvor fundamentet blev gravet ud i 80 cm dybde med en drænskovl på 10 cm bredde. Det var lidt bøvlet at grave så dybt med en sådan lille skovl, men det gik da det var imellem nogen fliser, hvor vi i dovenskabets navn bare fjernede chausse stenene og gravede ned.
Jeg købte så nogle 10 cm brede kantsten og kom støbebeton i bunden af renden og brugte kantstenene for oven. Dejligt nem måde at lave et fundment på som man kan bygge videre på efter et døgns tid.
Jorden du graver op kan du med garanti bruge andre steder i din have. Eventuelt i bunden af nogen (høj) bede og den slags.
God arbejdslyst.... ;-)

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Jeg har engang lavet en udestue, hvor fundamentet blev gravet ud i 80 cm dybde med en drænskovl på 10 cm bredde. Det var lidt bøvlet at grave så dybt med en sådan lille skovl, men det gik da det var imellem nogen fliser, hvor vi i dovenskabets navn bare fjernede chausse stenene og gravede ned.
Jeg købte så nogle 10 cm brede kantsten og kom støbebeton i bunden af renden og brugte kantstenene for oven. Dejligt nem måde at lave et fundment på som man kan bygge videre på efter et døgns tid.
Jorden du graver op kan du med garanti bruge andre steder i din have. Eventuelt i bunden af nogen (høj) bede og den slags.
God arbejdslyst.... ;-)

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Jeg har engang lavet en udestue, hvor fundamentet blev gravet ud i 80 cm dybde med en drænskovl på 10 cm bredde. Det var lidt bøvlet at grave så dybt med en sådan lille skovl, men det gik da det var imellem nogen fliser, hvor vi i dovenskabets navn bare fjernede chausse stenene og gravede ned.
Jeg købte så nogle 10 cm brede kantsten og kom støbebeton i bunden af renden og brugte kantstenene for oven. Dejligt nem måde at lave et fundment på som man kan bygge videre på efter et døgns tid.
Jorden du graver op kan du med garanti bruge andre steder i din have. Eventuelt i bunden af nogen (høj) bede og den slags.
God arbejdslyst.... ;-)

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Jeg har engang lavet en udestue, hvor fundamentet blev gravet ud i 80 cm dybde med en drænskovl på 10 cm bredde. Det var lidt bøvlet at grave så dybt med en sådan lille skovl, men det gik da det var imellem nogen fliser, hvor vi i dovenskabets navn bare fjernede chausse stenene og gravede ned.
Jeg købte så nogle 10 cm brede kantsten og kom støbebeton i bunden af renden og brugte kantstenene for oven. Dejligt nem måde at lave et fundment på som man kan bygge videre på efter et døgns tid.
Jorden du graver op kan du med garanti bruge andre steder i din have. Eventuelt i bunden af nogen (høj) bede og den slags.
God arbejdslyst.... ;-)

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Annonce
Skrevet af shortcut på 19-02-2016 15:29
Jeg har engang lavet en udestue, hvor fundamentet blev gravet ud i 80 cm dybde med en drænskovl på 10 cm bredde. Det var lidt bøvlet at grave så dybt med en sådan lille skovl, men det gik da det var imellem nogen fliser, hvor vi i dovenskabets navn bare fjernede chausse stenene og gravede ned.
Jeg købte så nogle 10 cm brede kantsten og kom støbebeton i bunden af renden og brugte kantstenene for oven. Dejligt nem måde at lave et fundment på som man kan bygge videre på efter et døgns tid.
Jorden du graver op kan du med garanti bruge andre steder i din have. Eventuelt i bunden af nogen (høj) bede og den slags.
God arbejdslyst.... ;-)

 

Jeg overvejer stadig og grave det i hånden, jeg har en drænspade, men jeg skal jo nok også bruge en drænskovl, de kan dog fås for 250 kr, så det er ikke det vilde. stort arbejde, men god motion

 

en anden ting er, hvad med armeringsjern? skal det bruge i sådan et fundament, og hvis det skal hvor meget og hvor?
Nu kommer det jo meget an på hvordan din jord er, om det er nemt at grave.
Hos mig er det ren ler, når man først kommer gennem mulden, det kan godt være en sej omgang.

Vi prøver igen, i morgen --
Skrevet af je_ns på 19-02-2016 16:41
Nu kommer det jo meget an på hvordan din jord er, om det er nemt at grave.
Hos mig er det ren ler, når man først kommer gennem mulden, det kan godt være en sej omgang.

 

Ja det kan godt være jeg skifter mening efter de første par meter

 

Det er sund motion :-D.
Jeg brugte ikke armeringsjern i betonen, men stampede det inden jeg satte kantstenene i betonen. Køb evt beton på det lokale betonværk (kantstensbeton) du har 2-3 timer til at arbejde med det i (længere, hvis du kommer en presenning over)
-Du kommer LANGT med en 1 kubikmeter

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis