Kan du hjælpe med mit OLIEFYR? (med billeder)

Goddag. Min kæreste Kamilla og jeg er  flyttet i et hus langt oppe i nordjylland.  Det er et i lejer og det skal varmes med oliefyr, der er også en brændeovn men den er gammel og holder ikke varmen over det hele. Selvom det var den vi har brugt indtil for nylig hvor vi fandt ud af man kan lave en 'varmekonto' til olie.

Nu står det sådan til at vi har fået olie på tanken og fyret virker næsten.. ^^

(skip til tyk tekst for udelukkende at læse fejl)

Den kørte i 3-5 timer og gik så ud, da ingen af os har haft noget at gøre med oliefyr før og det ikke startede når man trykkede på knappen ringede vi efter udlejeren. Herefter fik jeg det dog startet dog med en dryppende termostat og den går ud ofte. Hun kiggede ud med en VVS'er næste dag som luftede ud rundt omkring både i radiatorene men også på fyret og i den røde pumpe jeg gætter på er vandpumpen. Han skiftede også pakning så termostaten drypper ikke længere. Jeg har nu læst en del om de forskellige ting og har prøvet at lede efter svar på nettet men intet matcher mine problemer. 

BILLDER: https://goo.gl/photos/zgifCiYJz9uHg4on6 (links virker åbenbart ikke)

Jeg har lært at lufte ud på fyret og fylde vand på.

  • Fyret kører uden opsyn 4-6 timer.
  • Mamometeret siger enten der konstant kommer tryk på indtil den går i bund eller vice versa. Jeg gætter på Oliefyret slukker her.
  • Ventil/rør/? ved ekspansionsbeholder drypper konstant men ikke meget og ikke under 1 Bar.
  • Hvis jeg regulere trykket ved enten at åbne for messingventilen på toppen indtil trykket er faldet nok. Eller tænder for vandet kan jeg holde fyret igang så længe jeg er vågen. Medmindre:
  • Nogle gange har det bare gået ud og jeg har trykket på den grønne knap hvor det næsten går igang et par gange og så går rigtigt igang og virker igen.
  • Brænderen har et par gange lavet en underlig hvine/skrige/skurre lyd.

 

Kom med jeres bedste bud og smid gerne et par gode tips med 

30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen her på siden.

Det ser ud til at være en temmelig gammel installation du har på varmen..
Og noget rodet opbygget.
Når du siger der kommer tryk på anlægget, hvad er det så i bar?Det må ikke komme unde 1 bar og mon ikke det maks skal op på 2-3 bar, afhænger jo af ventilen der lukker overtryk ud på anlægget.
Et anlæg skal være så tæt man ikke skal efterfylde mere end max en gang om året... men på ældre anlæg er det ikke usædvanligt der skal mere til.. men det indikerer et utæt anlæg (udlejerens problem).

Den dryppende ventil er nok en overtryksventil, og grunden til den drypper er formodentligt at den ikke kan lukke tæt pga skidt i ventil sædet, måske kan den renses, måske skal den udskiftes.. Igen er det jo udlejeren der må på banen, for den skal ikke dryppe med mindre trykket er for højt på anlægget.

Du skal ikke hele tiden åbne og lukke nogen steder... anlægget skal køre uden indblanding i alm daglig brug.
Og hvad er det for en ventil du åbner og lukker (marker det på et billede og sæt ind i tråden)

MVH Njord



MVH Njord

Undre mig over at termostaten til fyret står på omkring 80 grader. Det kunne være at kedlen går i overkog og brænderen derved stopper. Kan det ikke passe det er knappen på termostaten, du skal trykke på for og genstarte brænderen ???

Hvis min formodning er korrekt burde du kunne holde brænderen kørende ved og sætte temperaturen ned på 60-70 grader.

Trykket i anlæget bør være ca. 1,5 bar. Hvis trykket afviger meget derfra med en varierende kedeltemperatur er membramen i expangtionsbeholderen defekt eller expangtionsbeholderen er for lille i forhold til anlægets vandmængde.

Hvis brænderen nogle gange hyler under kørsel tyder det på at pumpen nogle gange kører tør for olie eller der eventuelt er et leje i brænderen der er defekt. Under alle omstændigheder er der ikke meget der tyder på brænderen holder så forfærdentelig mange timer længere.

Under alle omstændigheder er det udlejers ansvar og holde varmeanlæget i orden. Det syntes jeg du skal "holde" udlejer op på. Og det kan ikke gå for hurtigt med og få det repareret !!!


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Som nævnt ser det ud som om temperaturen står for højt på fyret, jeg vil tro på sådan et ældre anlæg, vil 60 gr. være fint.
Jeg tror du har forskellige problemer, det med der mangler vand (som måske hjælper hvis du skruer ned for temperaturen)
Og så at dit fyr går i stå, når du umiddelbart kan starte det, ved at trykke den røde knap ind, er det næppe fordi det har taget luft, men at det trænger til justering. Det går sandsynligvis ud fordi det ikke brænder korrekt, og fyret starter med at tænde, det kan det kun i en kort tid, så slår det fra og den røde knap lyser.

Vi prøver igen, i morgen --

Som nævnt ser det ud som om temperaturen står for højt på fyret, jeg vil tro på sådan et ældre anlæg, vil 60 gr. være fint.
Jeg tror du har forskellige problemer, det med der mangler vand (som måske hjælper hvis du skruer ned for temperaturen)
Og så at dit fyr går i stå, når du umiddelbart kan starte det, ved at trykke den røde knap ind, er det næppe fordi det har taget luft, men at det trænger til justering. Det går sandsynligvis ud fordi det ikke brænder korrekt, og fyret starter med at tænde, "under kørslen"det kan det kun i en kort tid, så slår det fra og den røde knap lyser.


Vi prøver igen, i morgen --
(Vand ind, VVS'er gjorde det da der manglede vand og jeg har dereefter gjort det en del gange når der ikke har været tryk på)
(Vand ud, der har været noget sprutten men ikke længere. Den samt den røde nederst i billedet blev begge åbnet for da VVS'er var her med begrundelsen at der var luft i)
Termostaten haar jeg på 80 grader lige P.T da jeg har prøvet forskellige indstillinger og der er ikke den store forskel, fyret kan røres ved det meste af tiden så den koger ikke over(det er den stoppet med efter besøg)
Rykket ned til 65 grader.
Det er en grønne knap jeg har haft brugt til at starte fyret og ikke den lille røde på brænderen. Den røde lampe har kun lyst en gang og det var der jeg skruede den forkerte vej på skruen der styrer olietanken.
Når der kommer meget tryk på går den hele vejen ned der hvor der ikke er tal hvilket nok svarer til 3 Bar. Den anden vej stopper fyret omkring 0.5 bar og jeg sætter vand på til lige under 1 bar og så plejer varmen at klare resten.
Jeg har lagt mærke til at trykket engang imellem bliver reguleret, men så smutter det bare igen.
At banke på ekspansionsbeholderen på den ene side lyder hult og den anden fuld.  
Annonce

Nu her, de andre billeder er fra kl 17.

Skrevet af Gideon på 18-01-2016 19:51
Termostaten haar jeg på 80 grader lige P.T da jeg har prøvet forskellige indstillinger og der er ikke den store forskel, fyret kan røres ved det meste af tiden så den koger ikke over(det er den stoppet med efter besøg)
Rykket ned til 65 grader.
Det er en grønne knap jeg har haft brugt til at starte fyret og ikke den lille røde på brænderen. Den røde lampe har kun lyst en gang og det var der jeg skruede den forkerte vej på skruen der styrer olietanken.

Den grønne knap på termostaten er også overkogningssikringen. Den burde være stillet så den stopper brænderen ved en temperatur på 95 grader. Men hvis der er meget luft i kedlen kan overkogningssikringen sagtens "klappe" uden kedlen mærkes særlig varm. Du skal udlufte kedlen med messingskruen der sidder på røret mellem pumpen og kedeltoppen. Og husk du skal have pumpen stoppet mens du udlufter. 

Håber pumpen står på trin tre LIGE nu.

Håber naturligvis også i ikke kommer til og fryse i løbet af natten.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Kort efter at fyldt vand på til ~1 bar.

Den står på 1 lige nu, bliver skiftet straks.

Er det bare strømstikket til pumpen der skal slukkes? Og skal fyret køre imens?

I øvrigt, hvor stort er huset eller hvor mange radiatore har i ???

Grunden til spørgsmålet er at en 12 liters expangtion er ikke ret meget på et gammelt anlæg.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis