Kan du hjælpe med mit OLIEFYR? (med billeder)

Goddag. Min kæreste Kamilla og jeg er  flyttet i et hus langt oppe i nordjylland.  Det er et i lejer og det skal varmes med oliefyr, der er også en brændeovn men den er gammel og holder ikke varmen over det hele. Selvom det var den vi har brugt indtil for nylig hvor vi fandt ud af man kan lave en 'varmekonto' til olie.

Nu står det sådan til at vi har fået olie på tanken og fyret virker næsten.. ^^

(skip til tyk tekst for udelukkende at læse fejl)

Den kørte i 3-5 timer og gik så ud, da ingen af os har haft noget at gøre med oliefyr før og det ikke startede når man trykkede på knappen ringede vi efter udlejeren. Herefter fik jeg det dog startet dog med en dryppende termostat og den går ud ofte. Hun kiggede ud med en VVS'er næste dag som luftede ud rundt omkring både i radiatorene men også på fyret og i den røde pumpe jeg gætter på er vandpumpen. Han skiftede også pakning så termostaten drypper ikke længere. Jeg har nu læst en del om de forskellige ting og har prøvet at lede efter svar på nettet men intet matcher mine problemer. 

BILLDER: https://goo.gl/photos/zgifCiYJz9uHg4on6 (links virker åbenbart ikke)

Jeg har lært at lufte ud på fyret og fylde vand på.

  • Fyret kører uden opsyn 4-6 timer.
  • Mamometeret siger enten der konstant kommer tryk på indtil den går i bund eller vice versa. Jeg gætter på Oliefyret slukker her.
  • Ventil/rør/? ved ekspansionsbeholder drypper konstant men ikke meget og ikke under 1 Bar.
  • Hvis jeg regulere trykket ved enten at åbne for messingventilen på toppen indtil trykket er faldet nok. Eller tænder for vandet kan jeg holde fyret igang så længe jeg er vågen. Medmindre:
  • Nogle gange har det bare gået ud og jeg har trykket på den grønne knap hvor det næsten går igang et par gange og så går rigtigt igang og virker igen.
  • Brænderen har et par gange lavet en underlig hvine/skrige/skurre lyd.

 

Kom med jeres bedste bud og smid gerne et par gode tips med 

Goddag. Min kæreste Kamilla og jeg er  flyttet i... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Vi har fire radiatorer her er billeder af alt jeg finder relevant til anlægget: https://goo.gl/photos/zgifCiYJz9uHg4on6

120 kvm 1 plan omkring 20 meter (rør) fra fyret og til radiator længst væk

Skrevet af Gideon på 18-01-2016 20:13
Den står på 1 lige nu, bliver skiftet straks.

Er det bare strømstikket til pumpen der skal slukkes? Og skal fyret køre imens?

Det er nok du slukker for pumpen (trækker stikket ud). 

Du bør ikke fylde mere vand på anlæget end trykket er 1,5 bar. Det svarer til 15 meters vandsøjle. 

PS. det var måske pumpen der stod i stilling 1.   


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Gideon på 18-01-2016 20:20

Vi har fire radiatorer her er billeder af alt jeg finder relevant til anlægget: https://goo.gl/photos/zgifCiYJz9uHg4on6

120 kvm 1 plan omkring 20 meter (rør) fra fyret og til radiator længst væk

Ja ok. Med kun 4 radiatore burde en 12 liters expangtion være stor nok. 

Har set billederne, ellers er det ikke muligt for mig og forsøge at vejlede på anlæget. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Man kan ikke trække stikket ud men der er to stikkontakter sat til den hvor den ene tænder for fyret.
Man kan ikke trække stikket ud men der er to stikkontakter sat til den hvor den ene tænder for fyret.
Annonce
Man kan ikke trække stikket ud men der er to stikkontakter sat til den hvor den ene tænder for fyret.
Skrevet af Gideon på 18-01-2016 20:38
Man kan ikke trække stikket ud men der er to stikkontakter sat til den hvor den ene tænder for fyret.

Så slukker du bare der. Pumpen skal bare ikke køre så du resikerer den trækker luft ind i anlæget når du løsner udluftningsskruen. Det er hovedsagen. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Okay Jeg vil se om det har virket at den står på 3 og ellers lufte ud på den rigtige måde. Mange tak for svarene, jeg vil opdatere engang i morgen
Skrevet af Gideon på 18-01-2016 20:54
Okay Jeg vil se om det har virket at den står på 3 og ellers lufte ud på den rigtige måde. Mange tak for svarene, jeg vil opdatere engang i morgen

Glæder mig til og høre om "fiffene" hjælper. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Det virker stadig kun næsten! Det gik ud engang i nat, da vi stod op for et par timer siden blev den tændt op(ca. 2 bar) og der var stadig varmt omkring i huset. Da den gik ud efter et par minutter valgte jeg at prøve at luft ud. Jeg slukkede for kontakten til pumpen men ikke fyret, åbnede for messingskruen og der kom kun luft og noget vanddamp ud i ~2 minutter hvor jeg besluttede mig for at starte igen. Det virkede i omkring 20 sekunder, da indser jeg at der ikke er nok tryk på og jeg åbner for vandet. Man kan høre at der kommer vand igennem og pumpen begynder at larme lidt(suge-agtig lyd) men der kommer intet tryk! Jeg prøver at lufte lidt mere ud og hælde mere vand på og først efter der er kommet hvad jeg gætter på er 3-5 liter vand på begynder trykket at stige trygt. Jeg har også haft lagt mærke til at trykket stiger gradvist imens fyret er tændt, det har jeg lavet en meget kedelig video af:
https://photos.google.com/share/AF1QipP3eEe2Atlm-GDE5GWC3XidF3mgHGwCbT-td-N4EQerFubAx_Z5VC2pKqxdy4P14g/photo/AF1QipMSetw6M8XsisWtLyVz0ijLpGtV5kC_9EeN4IzO?key=UktQbXFaM0tBeFNSQnBYemxzNDg2cDlSUlMxUzRn

Min fremgangsmåde for at udlufte er: Sluk pumpe, vent ca 30 sekunder. Åben messingskrue og vent. Luk igen og tæn for kontakten.

Min fremgangsmåde for at hælde vand på er: Lad tingene være tændt og åbne for skruen(aldrig helt) indtil jeg rammer ~1 Bar.

Udover det er den MEGET varm, lige omkring 65(sikringen står på 70) og det tog mig et godt stykke tid at få den igang igen.

Jeg er helt tabt på nuværende tidspunkt. Jeg føler at det er noget der burde kunne ordnes uden en dyr professionel, jeg har stadig muligheden for at kontakte udlejer igen men jeg tror ikke på at hun finder den gode løsning og bare vælger en midlertidig en.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis