Håndværkere

Hej Alle.

Tja, ved ikke rigtigt om der findes noget konkret svar på dette indlæg (og hører selvfølgelig nok heller ikke under et forum der hedder "lav-det-selv" da dette ikke rigtigt afspejler idéen i at have en håndværker gående.

Sagen er den at jeg for 3 måneder siden fik lagt et splinter nyt eternittag på mit nyerhvervede hus. Normalt er jeg typen som "gør det selv" - og ender stort set med et meget tilfredsstillende resultat - første gang og for det meste hver gang. Tingene bliver gennemtænkt og det er som regel ikke meget overladt til tilfældighederne. Dermed sagt at mit udfaldskrav måske egentligt også er højere end de fleste. Jeg har ingen håndværksmæssig baggrund - alt er selvlært - og derved har jeg selvfølgelig også et vist krav til en fagudlært arbejde - lige som mine kunder har det til mig når jeg går på arbejde i hverdagen. Men grundet et tidspres på både familielivet og arbejdsmæssigt valgte jeg denne gang til en håndværker til at skulle klare eternittaget på godt 280 kvm.

Nå, men nu til fustrationen. Efter taget er blevet lagt på (skal siges vi ikke boede i huset i perioden) ser jeg at tømren har anvendt halvkantet plader ved tagfoden og langs vindskeden. Jeg konfrontere ham med problemet og fortæller ham min egen erfaring med eternit tag (Har lagt 2 eternittage på gennem min tid) at det tror jeg ikke bliver helt optimalt da man vil kunne komme til at se hjørneafskæringerne lang vindskeden og tagfoden. Han underskylder med at det har han altid gjort og har aldrig hørt om problemer med dette. Jeg får ham dog til at skifte tagpladerne langs vindskeden - men de halvkantet plader i bunden rører han ikke ved (Trods jeg viser ham oplægningsvejledningen fra Cembrit). Men her efter 3 måneder sidder jeg sgu (Undskyld ordsproget) med en lidt trist fornemmelse i maven. Jeg tog snakken med Cembrit - som erkendte at der ikke var noget galt med at anvende halvkantetplader i bunden - men det nok ikke var håndværkmæssigt korrekt.

Mange vil selvfølgelig nok definerer mig som en person som har været for flink overfor håndværkeren - men, kan det virkelig passe at man som udgangspunkt skal være over stort set alle håndværkere? Firmaet jeg valgte har i bund og grund stor erfaring med både nybyg og renovering og har eksisteret i 10 år med en bred kundekreds (1 mand og 4 ansatte). Taget var dog fortrinsvisbilligt - håndværkerfradraget trukket fra - men der er på ingen måde i vores tilbud blevet snakket om - efter min mening - at man skulle springe over hvor gærdet er lavest. I mine øjne er det stadigt og forbliver nok den meste korrekte måde at montere eternittag på er at anvende fuldkantet plader langs vindskede og tagfod. 

Ovenstående er selvfølgelig ikke kun kommet af et tagprojekt. Jeg har haft forsikringsskader på et daværende hus hvor de skulle skifte en hoveddør og et vindue i et hus med facadebatts - hvor de har formodet at splitte væg og sålbænk af. En opsætning af gipslofter hvor plader er skubbet så tæt på væggen at håndværkeren har formodet at løfte alle de øverste sten (resulteret i et ganske dejligt pudsarbejde) og desværre kan listen forsætte og er desværre lang. Der er stort set aldrig stillet de store spørgsmål til prisen for arbejdet - da jeg altid lidt selv har gået udfra hvad jeg selv skulle have brugt af tid. Denne ganget med håndværkerens norm timeløn giver jo et ret godt billede af prisniveauet. Sammenlagt har jeg nok brugt 10 forskellige håndværkere - så den med at pris og kvalitet normalt hænger sammen var engang et brugbar sætning herhjemme - men kommer nok aldrig til at blive det igen når vi snakker håndværkere.

Man sidder nu i et dilemma - jeg tør næsten ikke engang at vælge en håndværker mere - stort set alt hvad der er lavet på regning har på den ene eller anden måde alligevel kommet til involvere en selv (størrre eller mindre hovedpine tilfølge). Eneste ulempe er dog at jeg rent tidsmæssigt ikke længere kan kan klare "alt" selv og bliver nødsaget til at ty til håndværker. Da jeg har renoveret 2 huse tidligere og er i gang med mit 3, samt fået opbygget en god opsparing af hussalgene havde jeg en forhåbning om at næste gang kunne jeg ty til at bruge håndværkere - men nøj hvor tog jeg dog fejl.

Lang smøre og de fleste vil nok undre sig over hvor jeg vil hen med indlægget - men - 

Hvad mener I? - og har I været I lignende situationer? Og hvor synes I man selv skal lave en streg i sandet og sige hertil og ikke længere? Skal man tage alle håndværkerens ord for gode varer - desværre har de som regel undskyldninger de prøver at spise uvidende af med?

Jeg ved der findes gode og dårligere håndværkere derude, og der findes for utilfredse kunder som aldrig bliver tilfredse og kunder som bliver tilfredse med mindre end andre. Men I mine øjne burde håndværkere som udgangspunkt kunne udføre et bedre stykke arbejde end en selv indenfor deres fagområde eller ihvertfald det samme stykke arbejde. Der er vel ikke noget forkert i at have det samme krav til en håndværker som en selv?

Hej Alle. Tja, ved ikke rigtigt om der findes... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Den Studerende Bygningskonstruktør på 14-01-2016 14:47
Nu ikke give lærlingene skylden, Det er jo tros alt svendene der lære dem

Det er ironisk ment ikke?

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Skrevet af Janus007 på 14-01-2016 15:57

Det er ironisk ment ikke?

Hvorfor skulle det være ironisk. Det er svendene, der lærer lærlingene op. Hvem skulle ellers lære dem, hvordan man reparerer en bil. Man kan ikke læse til alt, og slet ikke håndværk.

Der kan laves fejl alle steder. Det skal  naturligvis på ingen måde være en undskyldning for sjusk og ligegyldighed.  Jeg tror, at der også indenfor mere teoretisk prægede fag f.eks. IT bliver lavet fejl af menesker, som betragter sig som ufejlbarlige.

fase
Skrevet af S. Fabrin på 14-01-2016 19:43

Hej S. Fabrin

Så fordi at en lærling har en dårlig svend så bliver arbejdet også derefter, eller omvendt for den sags skyld!

Den tror jeg nu ikke på Lærling eller svend eller for den sags skyld lægmand, så bærer man altid ansvaret selv for at udføre arbejdet korrekt. Ansvarsfralæggelse findes desværre alt for mange steder i samfundet og benyttes som altid af inkompentente mennesker der skulle finde sig en anden beskæftigelse. Alt for mange gange er det set både indenfor det offentlige og det private at mennesker har benyttet sig af at videregive skylden fordi de er 100% ukritiske med alt hvad de foretager dem. Og igen... lærlinge, svende, IT, tandlæger osv., jeg skærer alle over en kam her. 

Der findes ingen undskyldninger for dårligt arbejde, udover din egen inkompetence.

Folk der opfatter dem selv som ufejlbarlige er desværre de mest fejlbehæftede

Så fordi at en lærling har en dårlig svend så bliver arbejdet også derefter, eller omvendt for den sags skyld!

Den tror jeg nu ikke på Lærling eller svend eller for den sags skyld lægmand, så bærer man altid ansvaret selv for at udføre arbejdet korrekt. Ansvarsfralæggelse findes desværre alt for mange steder i samfundet og benyttes som altid af inkompentente mennesker der skulle finde sig en anden beskæftigelse. Alt for mange gange er det set både indenfor det offentlige og det private at mennesker har benyttet sig af at videregive skylden fordi de er 100% ukritiske med alt hvad de foretager dem. Og igen... lærlinge, svende, IT, tandlæger osv., jeg skærer alle over en kam her. 

Der findes ingen undskyldninger for dårligt arbejde, udover din egen inkompetence.

Folk der opfatter dem selv som ufejlbarlige er desværre de mest fejlbehæftede

Ja, naturligvis bliver en lærlings arbejde dårligt, hvis svend eller mester laver dårligt arbejde, det modsatte gør sig naturligvis også gældende. Man kan vel ikke kalde en lærling inkompetent, hvis han/hun ikke har lært, hvordan arbejdet skal udføres korrekt.

Kompetance kommer vel også af erhvervet viden. Jeg håber da, at du også har erhvervet nogen viden inden for dit kompetanceområde siden du blev uddannet.

fase
Skrevet af S. Fabrin på 15-01-2016 09:33

Ja, naturligvis bliver en lærlings arbejde dårligt, hvis svend eller mester laver dårligt arbejde, det modsatte gør sig naturligvis også gældende. Man kan vel ikke kalde en lærling inkompetent, hvis han/hun ikke har lært, hvordan arbejdet skal udføres korrekt.

Kompetance kommer vel også af erhvervet viden. Jeg håber da, at du også har erhvervet nogen viden inden for dit kompetanceområde siden du blev uddannet.

Ja jeg kan altså slet ikke se sammenhængen imellem svend og og lærling. En lærling kan være 10 gange mere omhyggelig og vidensopsøgende end svenden og også omvendt. Hvis du stadig holder på din påstand så siger du jo direkte at lærlingen gerne må give svenden skylden for sit dårlige arbejde, og hvor er vi så henne?

Det er en pligt at søge oplysning og viden dels om sit arbejde, dels om mange andre ting i livet. Uden at søge ny viden og uddanne sig, (og uddanne skal ikke forståes som en tur på skolebænken, men som at opsamle ny viden og anvende den i praksis) så vil man falde i værdi på arbejdsmarkedet. Det gælder både lønmodtagere og løngivere, rent teoretisk er der ingen forskel imellem lønmodtager og løngiver når det handler om markedsværdi.

Og jo, inkompetence findes mange steder, personen påtager sig opgaver som vedkommende ikke er egnet til. Mennesker påtager sig disse opgaver enten bevidst eller ubevidst om deres kompetence. Den ubevidste handling ses ofte hos lærlinge, hvorimod svende forhåbentligt aldrig vil påtage sig en opgave de ved de ikke kan løse.

I den virkelige verden findes der rigtigt mange mennesker som ikke selv er klar over deres egen inkompetence, men tror alle andre er idioter. Det kaldes Dunning-Kruger effekten: https://da.wikipedia.org/wiki/Dunning-Kruger-effekten

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også