Håndværkere

Hej Alle.

Tja, ved ikke rigtigt om der findes noget konkret svar på dette indlæg (og hører selvfølgelig nok heller ikke under et forum der hedder "lav-det-selv" da dette ikke rigtigt afspejler idéen i at have en håndværker gående.

Sagen er den at jeg for 3 måneder siden fik lagt et splinter nyt eternittag på mit nyerhvervede hus. Normalt er jeg typen som "gør det selv" - og ender stort set med et meget tilfredsstillende resultat - første gang og for det meste hver gang. Tingene bliver gennemtænkt og det er som regel ikke meget overladt til tilfældighederne. Dermed sagt at mit udfaldskrav måske egentligt også er højere end de fleste. Jeg har ingen håndværksmæssig baggrund - alt er selvlært - og derved har jeg selvfølgelig også et vist krav til en fagudlært arbejde - lige som mine kunder har det til mig når jeg går på arbejde i hverdagen. Men grundet et tidspres på både familielivet og arbejdsmæssigt valgte jeg denne gang til en håndværker til at skulle klare eternittaget på godt 280 kvm.

Nå, men nu til fustrationen. Efter taget er blevet lagt på (skal siges vi ikke boede i huset i perioden) ser jeg at tømren har anvendt halvkantet plader ved tagfoden og langs vindskeden. Jeg konfrontere ham med problemet og fortæller ham min egen erfaring med eternit tag (Har lagt 2 eternittage på gennem min tid) at det tror jeg ikke bliver helt optimalt da man vil kunne komme til at se hjørneafskæringerne lang vindskeden og tagfoden. Han underskylder med at det har han altid gjort og har aldrig hørt om problemer med dette. Jeg får ham dog til at skifte tagpladerne langs vindskeden - men de halvkantet plader i bunden rører han ikke ved (Trods jeg viser ham oplægningsvejledningen fra Cembrit). Men her efter 3 måneder sidder jeg sgu (Undskyld ordsproget) med en lidt trist fornemmelse i maven. Jeg tog snakken med Cembrit - som erkendte at der ikke var noget galt med at anvende halvkantetplader i bunden - men det nok ikke var håndværkmæssigt korrekt.

Mange vil selvfølgelig nok definerer mig som en person som har været for flink overfor håndværkeren - men, kan det virkelig passe at man som udgangspunkt skal være over stort set alle håndværkere? Firmaet jeg valgte har i bund og grund stor erfaring med både nybyg og renovering og har eksisteret i 10 år med en bred kundekreds (1 mand og 4 ansatte). Taget var dog fortrinsvisbilligt - håndværkerfradraget trukket fra - men der er på ingen måde i vores tilbud blevet snakket om - efter min mening - at man skulle springe over hvor gærdet er lavest. I mine øjne er det stadigt og forbliver nok den meste korrekte måde at montere eternittag på er at anvende fuldkantet plader langs vindskede og tagfod. 

Ovenstående er selvfølgelig ikke kun kommet af et tagprojekt. Jeg har haft forsikringsskader på et daværende hus hvor de skulle skifte en hoveddør og et vindue i et hus med facadebatts - hvor de har formodet at splitte væg og sålbænk af. En opsætning af gipslofter hvor plader er skubbet så tæt på væggen at håndværkeren har formodet at løfte alle de øverste sten (resulteret i et ganske dejligt pudsarbejde) og desværre kan listen forsætte og er desværre lang. Der er stort set aldrig stillet de store spørgsmål til prisen for arbejdet - da jeg altid lidt selv har gået udfra hvad jeg selv skulle have brugt af tid. Denne ganget med håndværkerens norm timeløn giver jo et ret godt billede af prisniveauet. Sammenlagt har jeg nok brugt 10 forskellige håndværkere - så den med at pris og kvalitet normalt hænger sammen var engang et brugbar sætning herhjemme - men kommer nok aldrig til at blive det igen når vi snakker håndværkere.

Man sidder nu i et dilemma - jeg tør næsten ikke engang at vælge en håndværker mere - stort set alt hvad der er lavet på regning har på den ene eller anden måde alligevel kommet til involvere en selv (størrre eller mindre hovedpine tilfølge). Eneste ulempe er dog at jeg rent tidsmæssigt ikke længere kan kan klare "alt" selv og bliver nødsaget til at ty til håndværker. Da jeg har renoveret 2 huse tidligere og er i gang med mit 3, samt fået opbygget en god opsparing af hussalgene havde jeg en forhåbning om at næste gang kunne jeg ty til at bruge håndværkere - men nøj hvor tog jeg dog fejl.

Lang smøre og de fleste vil nok undre sig over hvor jeg vil hen med indlægget - men - 

Hvad mener I? - og har I været I lignende situationer? Og hvor synes I man selv skal lave en streg i sandet og sige hertil og ikke længere? Skal man tage alle håndværkerens ord for gode varer - desværre har de som regel undskyldninger de prøver at spise uvidende af med?

Jeg ved der findes gode og dårligere håndværkere derude, og der findes for utilfredse kunder som aldrig bliver tilfredse og kunder som bliver tilfredse med mindre end andre. Men I mine øjne burde håndværkere som udgangspunkt kunne udføre et bedre stykke arbejde end en selv indenfor deres fagområde eller ihvertfald det samme stykke arbejde. Der er vel ikke noget forkert i at have det samme krav til en håndværker som en selv?

25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er helt sikkert at der findes mange dårlige håndværkere, heldigvis er der også nogen som er stolte af sit arbejde. Men generelt så tror jeg desværre at de fleste bare skal have arbejdet overstået, og så i kraft af deres "håndværker"-gen, ikke gider at bekymre sig sønderligt om ny viden. Det er naturligvis meget fordomsfuldt, men jeg kan så skynde mig at sige at det ikke kun er i håndværkerbranchen at der mangler vidensdeling og vidensopsamling, men antageligvis i langt de fleste brancher. De fleste folk er ganske dovne, og evner ikke at tilegne sig viden når de har forladt skolebænken.

Når nu vi er ved emnet, "dårlige håndværkere", så findes der ligeså mange dårlige advokater, tandlæger, revisorer osv. Besynderligt nok har befolkningen stadig en langt større respekt og autoritet omkring disse videregående uddannelser.

Jeg tvivler på at det nogensinde ændrer sig, for det er sådan mennesket uheldigvis er. Vi kan ikke alle være de bedste til det vi laver, men vi kan forsøge.

En dygtig GDS vil altid kunne levere noget langt bedre håndværksmæssigt end en standardtømrer, men GDS'eren har også langt bedre tid til det.

Jeg vil skynde mig at nævne at jeg selv arbejder indenfor IT som udvikler, og her flyder det rundt med folk der nok burde søge arbejde i en helt anden branche.

Der er intet forkert i at være kritisk og stille spørgsmål, men den egenskab er sjælden, så det opfattes ærgeligt nok tit som negativt.

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Det er helt korrekt at ikke alle er lige gode inden for et given erhverv og selvfølgelig er mit indlæg ikke lavet for at generalisere på håndværkere.
Jeg bemærker din sætning med at en GDSér har langt mere tid til det - det er nemlig det jeg vurderer at jeg ikke havde og derfor har ansat en håndværker. Men som grundregel må man jo mene at det er det vi GDSér har.
Jeg er dog i tvivl om hvorvidt en håndværker arbejder så meget hurtigere end en selv efter alle de renoveringer jeg har været igennem - men det er selvfølgelig nok et spørgsmål omkring kompetance. Men derudover kan jeg kan mange gange undre mig at selv når deres transporttid er trukket fra regning, at stå med en regning på flere timer end jeg selv ville kunne have lavet det på - og så oven i købet med et meget dårligt resultat som selvfølge (sjovt nok har jeg også nogle gange modtaget regning hvori der bare står et samlet pris uden arbejdstimer (VVS)). Hvilket får mig til at trække på smilebåndet.
Jeg vil selv definere mig selv som en person med stor tolerance - og er ikke bleg for at sige til folk hvor man ikke har kunne gøre det bedre selv - så en eventuel "fejl/mangel" ikke gør noget.

Desværre havde/har min tømrer også sit arbejde så ærekært at kritik/spørgsmål åbenbart fik ham til at reagere med en barnslig reaktion omkring halvkantet plader og dernæst tilbud - og først da bliver mange mennesker udenfor rækkevidde - jeg troede bare at det var håndværksmæssigt korrekt og basic knowledge at man for kvaliteten skyld automatisk monterer fuldkantet plader - og skulle tilbud havde været udfærdigt herefter ? Tja - så skulle der vel egentligt også have stået at pladerne skulle fastgøres med skruer og ikke søm (Hvis nogle tømrer altså kunne finde på det). Primær årsag til jeg ikke gad diskutere med personen på så lavt et plan. Men at stå og modsige en oplægningsvejledning har jeg dog svært ved at tage seriøs - det står skrevet sort på hvidt - illustreret både med farver og tegninger. (Samt var det ibund og grund et krav fra Cembit i deres tidligere oplægningsvejledning hvornår man anvendte FK plader)
Skrevet af Psyzo på 07-01-2016 17:00

Men I mine øjne burde håndværkere som udgangspunkt kunne udføre et bedre stykke arbejde end en selv indenfor deres fagområde eller ihvertfald det samme stykke arbejde. Der er vel ikke noget forkert i at have det samme krav til en håndværker som en selv?

Jo, det er der efter min mening noget forkert i.

Du ved du kan lave tingene bedre selv. Så hvorfor træde rundt i de frustrationer.

Tidspres på både familielivet og arbejdsmæssigt, er ingen undskyldning for at hyre betalt arbejdskraft.

Det er dig der har disponeret forkert. (det sker nok for de fleste en gang imellem)

Håndværkere er efter min opfattelse ikke for privatpersoner, men noget firmaer bruger.

(du betaler penge som skal  beskattes, med dine penge som allerede er beskattede osv)

Håndværkerne gør det så godt de kan, på den tid de har til det. Ja det er ikke godt, men lige som resten af den globale verden, er de stresset over alle andre ting end deres håndværk.
Håndværkeren ved heller ikke præcist hvordan du vil have det. Hver gang de står med en problemstilling bliver de nød til at tage en beslutning uden om dig. Derfor er resultatet ikke som du vil have det.
Mit råd:
Hvis du vil have gjort det ordentlig. Lav det selv.
Det er både gjort bedre, og er skat og moms frit.
Så må du jo bare prioritere anderledes.
Kan godt forstå din frustration. Men desværre skulle du dengang med taget have krævet at det blev lavet med FK som i vejledningen da det er forventeligt når selv Cembrit siger det. Det kunne jo så desværre have været endt i en syn og skøn og så kan det ikke længere svare sig for en "bagatel". At du har været uheldig med dine håndværkere er vidst normalt efterhånden. Det er dog vigtigt at man vælger sine leveradører med omhu selv som privat person.

Man skal på alle måder huske en håndværker der ikke bruger mange penge på reklamer og sådan noget har arbejde nok og det er et typisk kvalitetstegn dem der reklamerer alle vegne mangler noget ekstra at lave for reklame koster også penge som kunden skal betale for.

Desværre bliver jeg som uddannet håndværker super harm når folk siger at vi kun skal arbejde for virksomheder og ikke private, for hvem skal så bygge nye huse og lave alle de gamle i stand. Og FANDEN skal min løn lige komme fra og hvordan skal en lærling nogensinde blive uddannet til andet end rutinearbejde.

Jeg er selv udpræget selvbygger med flere store også for store projekter bag mig. Men mit sidste byggeri var ikke blevet færdig hvis ikke jeg kunne ringe til en entrepenør og få lavet min indkørsel om. Eller hyre en murer i en uge til at hjælpe med at pudse.

Problemet i dag er at der ikke er nogen vil betale for at man bruger lidt ekstra tid på tingene. I dag skal alting leveres igår og koste gratis minus 20% specielt ved de private.

Det vil altid være en tillidssag hvilken håndværker man bruger eller Bank eller Læge eller Frisør. Men i det samfund vi har opbygget som er styret af økonomer er fællesnævneren blevet billigst muligt så op i røven med kvaliteten på tingene bare det er billigt

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Annonce
tilbud fra en entreprenør er udspecificeret på den måde at man kan se detaljeret hvad der skal laves og hvordan konstruktionen bliver opbygget af. Det er derfor din pligt at oplyse entrepenøren om ændringer af tilbyder hvis du ønsker andet. Derefter vil han udføre et nyt tilbud. Han har desværre handlet på en rigtig måde med at følge dit accept af tilbudet. Det er dig som bygherre som også kontrolere håndværkerens arbejde løbene og stiller krav. (fagtilsyn)
Jeg er ked af at skuffe dig med, at han har handlet rigtigt. At han har anvendt de plader som han har er der ikke noget byggeteknisk forkert i. Det fik du også vide af producenten og der er stadig garanti. Det der kan være forkert er selve æstatikken og udseendet af det.
Hilsen Martin.

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Skrevet af Fiahgt på 07-01-2016 19:39

Desværre bliver jeg som uddannet håndværker super harm når folk siger at vi kun skal arbejde for virksomheder og ikke private, for hvem skal så bygge nye huse og lave alle de gamle i stand. Og FANDEN skal min løn lige komme fra og hvordan skal en lærling nogensinde blive uddannet til andet end rutinearbejde.

NÅR jeg er så (heldig) at have arbejde tjener jeg nok omkring 100 kr i timen efter skat.

Derfor er det alt-afgørende at jeg undgår at betale andre 1000 kr i timen for arbejde jeg selv kan klare.

Nye huse bygger firmaer. De tager vel også lærlinge.

Lave gamle huse i stand må folk selv klare, andet er økonomisk selvmord:

Får lavet for 100.000 på dit hus, og få en værdistigning på 50.000=50.000 tabt.

Lav det selv for 10.000 kr og tjen 40.000.

Jeg ville selv gerne arbejde som håndværker, men har erkendt at konceptet ikke dur for nogen af parterne desværre.

Skrevet af Jackjakson på 07-01-2016 19:21
Håndværkerne gør det så godt de kan, på den tid de har til det. Ja det er ikke godt, men lige som resten af den globale verden, er de stresset over alle andre ting end deres håndværk.
Håndværkeren ved heller ikke præcist hvordan du vil have det. Hver gang de står med en problemstilling bliver de nød til at tage en beslutning uden om dig. Derfor er resultatet ikke som du vil have det.
Mit råd:
Hvis du vil have gjort det ordentlig. Lav det selv.
Det er både gjort bedre, og er skat og moms frit.
Så må du jo bare prioritere anderledes.

Så kan det vist ikke siges bedre 

Det er sikkert korrekt at at de skal træffe mange beslutninger uden om bygherre - og oftest får de jo ikke noget hjælp her af personerne hvis det er konstruktionsmæssigt - da de fleste jo hyrer håndværker på baggrund af mangel på viden herom. Men vi er jo nede på noget så basalt som montering af gipsplader. Jeg undre mig at man bare "smider" pladerne op - det skal faktisk ikke engang i parentes da de vitterlig var smidt op. Jeg skulle selv lige påpege over for tømren at han lige var kommet til at ødelægge puds hele vejen rundt i værelserne, at gipsen buede ned af fordi skruerne i første lag ikke var skruet helt i, og de lige havde glemt at bore ud til 2 loftudtag som man absolut ikke kunne undgå at se. Jeg har lidt opfattelsen af at "går den så går den" - og desværre at de håndværker som jeg har haft kun har tænkt på pengene. Jeg er endnu ikke kommet hjem endnu uden der har ventet en spændende overraskelse. Med at håndværkerne gør det så godt de kan på den tid de har til det? Det er jeg lidt forundret over - dem jeg har haft ude har haft deres eget firma og kunne sådan set tage lige hvad de ville for arbejdet uden det selvfølgelig bliver urealistisk - og jeg vurdere selv udfra hvor lang tid jeg skulle have brugt på det og vælger håndværkerens tilbud herefter (P.S jeg er heller ikke personen som tænker 150.000 for et mindre badeværelse i standardelementer er dyrt - for jeg forstår godt at håndværkerne bliver nødt til at have en "buffer" hvis de skulle støde på noget udforudset - men til gengæld ved jeg også at det sikkert kan gøres til under halvpris hvis man gør det selv). Men at man så har betalt 150.000 kr. til en håndværker for måske et dårligt udført håndværk er jo en anden ting. Desuden vælger jeg heller ikke håndværker før jeg har stået face-2-face med dem, fået en fornuftig snak med dem og de har set opgaven, for at danne sig et indtryk af personen - hvilket jeg synes alle burde gøre.
Som man siger "selvgjort er velgjort" - og ja så må man prioritere anderledes i ens hverdag. Men helt ærligt det er i min optik en lille smule sørgeligt at det er sådan situationen er. Hvis alle i bund og grund ville "gøre det selv" med alting ville der jo ikke være meget til vores og hinandens løn.

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også