Jeg ved præcis hvordan du har det, Psyzo! Jeg har selv været udsat for dårlige håndværkere (men heldigvis også gode).
Generelt mener jeg, at "den gode håndværker" er en ekspert på sit område og har en ekspertise, som man som amatør ikke har. Derfor bør man kunne stole på, at han tager de fagligt rigtige valg. Om det er fagligt forkert i dit tilfælde med taget, ved jeg selvfølgelig ikke.
Jeg tror at langt de fleste mennesker virkelig ønsker sig at finde "den gode håndværker". Netop derfor holder folk fast, når man endelig finder en dygtig murer, tømrer osv. Og så er prisen pludselig ikke lige så afgørende, fordi man går man efter det gode håndværk og trygheden i stedet! Så bliver man "den gode kunde", som er glad selvom håndværkeren tjener penge, fordi prisen ikke er presset lige så meget.
Dilemmaet som blev nævnt tidligere, med at de dygtige håndværkere ikke behøver at reklamere, rammer helt plet! De har masser at lave, fordi kunderne anbefaler dem. Derfor vil de typisk ikke bruge de 15-20.000 kr. om året, som det koster at være med i f.eks. en "bestil 3 byggetilbud"-side eller lignende. Resultatet er, at man som kunde IKKE nødvendigvis finder de bedste håndværkere dér! Og mange af dem har ikke engang en hjemmeside. Så hvad gør man så?
Det er frustrerende! Derfor besluttede jeg for et år siden, at udvide LDS med en "Find håndværker"-funktion, hvor vi LDS'ere kan anbefale de dygtige håndværkere til hinanden. En anbefaling fra en LDS'er man "kender" herinde må vægte højt! Projektet blev dog noget mere ambitiøst og er nu endt i et helt nyt "søster-site", Ekspertlisten.dk, som nogen af jer måske allerede har læst om i mit indlæg her.
Målet med Ekspertlisten.dk er, at give et retvisende billede af ALLE håndværkere - gode og dårlige - baseret på både brugerbedømmelser og på ucensorerede faktuelle oplysninger, som automatisk hentes fra forskellige kilder (garantiordninger, autorisationer, konkurs-status mv.). Man har adgang til alle ca. 60.000 håndværkere i Danmark - ikke kun en mindre udvalg af betalende kunder, som det er tilfældet på mange andre sider.
Som kunde kan man selv kontakte firmaerne via siden eller oprette sin opgave, som alle håndværkere kan se og markere interesse for. Derefter vælger man som kunde selv, hvem man ønsker at gå i dialog med. Dermed har man som kunde styr på, hvem man bruger tid på. Og håndværkerne sparer tid på forgæves tilbudsgivning.
Jeg tror på, at det hjælper både kunder og "de gode håndværkere" med et fair og gennemskueligt samlingssted!
Jeg er meget interesseret i jeres feedback, men vil afspore ødelægge tråden her. Så skriv gerne via Feedback-knappen eller i den anden tråd her.