Håndværkere

Hej Alle.

Tja, ved ikke rigtigt om der findes noget konkret svar på dette indlæg (og hører selvfølgelig nok heller ikke under et forum der hedder "lav-det-selv" da dette ikke rigtigt afspejler idéen i at have en håndværker gående.

Sagen er den at jeg for 3 måneder siden fik lagt et splinter nyt eternittag på mit nyerhvervede hus. Normalt er jeg typen som "gør det selv" - og ender stort set med et meget tilfredsstillende resultat - første gang og for det meste hver gang. Tingene bliver gennemtænkt og det er som regel ikke meget overladt til tilfældighederne. Dermed sagt at mit udfaldskrav måske egentligt også er højere end de fleste. Jeg har ingen håndværksmæssig baggrund - alt er selvlært - og derved har jeg selvfølgelig også et vist krav til en fagudlært arbejde - lige som mine kunder har det til mig når jeg går på arbejde i hverdagen. Men grundet et tidspres på både familielivet og arbejdsmæssigt valgte jeg denne gang til en håndværker til at skulle klare eternittaget på godt 280 kvm.

Nå, men nu til fustrationen. Efter taget er blevet lagt på (skal siges vi ikke boede i huset i perioden) ser jeg at tømren har anvendt halvkantet plader ved tagfoden og langs vindskeden. Jeg konfrontere ham med problemet og fortæller ham min egen erfaring med eternit tag (Har lagt 2 eternittage på gennem min tid) at det tror jeg ikke bliver helt optimalt da man vil kunne komme til at se hjørneafskæringerne lang vindskeden og tagfoden. Han underskylder med at det har han altid gjort og har aldrig hørt om problemer med dette. Jeg får ham dog til at skifte tagpladerne langs vindskeden - men de halvkantet plader i bunden rører han ikke ved (Trods jeg viser ham oplægningsvejledningen fra Cembrit). Men her efter 3 måneder sidder jeg sgu (Undskyld ordsproget) med en lidt trist fornemmelse i maven. Jeg tog snakken med Cembrit - som erkendte at der ikke var noget galt med at anvende halvkantetplader i bunden - men det nok ikke var håndværkmæssigt korrekt.

Mange vil selvfølgelig nok definerer mig som en person som har været for flink overfor håndværkeren - men, kan det virkelig passe at man som udgangspunkt skal være over stort set alle håndværkere? Firmaet jeg valgte har i bund og grund stor erfaring med både nybyg og renovering og har eksisteret i 10 år med en bred kundekreds (1 mand og 4 ansatte). Taget var dog fortrinsvisbilligt - håndværkerfradraget trukket fra - men der er på ingen måde i vores tilbud blevet snakket om - efter min mening - at man skulle springe over hvor gærdet er lavest. I mine øjne er det stadigt og forbliver nok den meste korrekte måde at montere eternittag på er at anvende fuldkantet plader langs vindskede og tagfod. 

Ovenstående er selvfølgelig ikke kun kommet af et tagprojekt. Jeg har haft forsikringsskader på et daværende hus hvor de skulle skifte en hoveddør og et vindue i et hus med facadebatts - hvor de har formodet at splitte væg og sålbænk af. En opsætning af gipslofter hvor plader er skubbet så tæt på væggen at håndværkeren har formodet at løfte alle de øverste sten (resulteret i et ganske dejligt pudsarbejde) og desværre kan listen forsætte og er desværre lang. Der er stort set aldrig stillet de store spørgsmål til prisen for arbejdet - da jeg altid lidt selv har gået udfra hvad jeg selv skulle have brugt af tid. Denne ganget med håndværkerens norm timeløn giver jo et ret godt billede af prisniveauet. Sammenlagt har jeg nok brugt 10 forskellige håndværkere - så den med at pris og kvalitet normalt hænger sammen var engang et brugbar sætning herhjemme - men kommer nok aldrig til at blive det igen når vi snakker håndværkere.

Man sidder nu i et dilemma - jeg tør næsten ikke engang at vælge en håndværker mere - stort set alt hvad der er lavet på regning har på den ene eller anden måde alligevel kommet til involvere en selv (størrre eller mindre hovedpine tilfølge). Eneste ulempe er dog at jeg rent tidsmæssigt ikke længere kan kan klare "alt" selv og bliver nødsaget til at ty til håndværker. Da jeg har renoveret 2 huse tidligere og er i gang med mit 3, samt fået opbygget en god opsparing af hussalgene havde jeg en forhåbning om at næste gang kunne jeg ty til at bruge håndværkere - men nøj hvor tog jeg dog fejl.

Lang smøre og de fleste vil nok undre sig over hvor jeg vil hen med indlægget - men - 

Hvad mener I? - og har I været I lignende situationer? Og hvor synes I man selv skal lave en streg i sandet og sige hertil og ikke længere? Skal man tage alle håndværkerens ord for gode varer - desværre har de som regel undskyldninger de prøver at spise uvidende af med?

Jeg ved der findes gode og dårligere håndværkere derude, og der findes for utilfredse kunder som aldrig bliver tilfredse og kunder som bliver tilfredse med mindre end andre. Men I mine øjne burde håndværkere som udgangspunkt kunne udføre et bedre stykke arbejde end en selv indenfor deres fagområde eller ihvertfald det samme stykke arbejde. Der er vel ikke noget forkert i at have det samme krav til en håndværker som en selv?

Hej Alle. Tja, ved ikke rigtigt om der findes... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Psyzo på 07-01-2016 21:26

Som man siger "selvgjort er velgjort" - og ja så må man prioritere anderledes i ens hverdag. Men helt ærligt det er i min optik en lille smule sørgeligt at det er sådan situationen er. Hvis alle i bund og grund ville "gøre det selv" med alting ville der jo ikke være meget til vores og hinandens løn.

Ja, det er lidt sørgeligt. Mange koncepter fungerer slet ikke mere.

Læser man alle indlæggene i den her ganske interessanete tråd får man et indtryk af situationen fra den anden side:
https://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/162129

Da jeg gik i folkeskolen havde vi træsløjt, oligatorisk,  vist i 6-7 klasse. Der gik det op for mig efter 1. time, at der stort set kun var én i klassen der kunne bruge en sav. Jeg vidste også med sikkerhed at han ikke skulle være tømrer. 

Jeg ved præcis hvordan du har det, Psyzo! Jeg har selv været udsat for dårlige håndværkere (men heldigvis også gode).

Generelt mener jeg, at "den gode håndværker" er en ekspert på sit område og har en ekspertise, som man som amatør ikke har. Derfor bør man kunne stole på, at han tager de fagligt rigtige valg. Om det er fagligt forkert i dit tilfælde med taget, ved jeg selvfølgelig ikke.

Jeg tror at langt de fleste mennesker virkelig ønsker sig at finde "den gode håndværker". Netop derfor holder folk fast, når man endelig finder en dygtig murer, tømrer osv. Og så er prisen pludselig ikke lige så afgørende, fordi man går man efter det gode håndværk og trygheden i stedet! Så bliver man "den gode kunde", som er glad selvom håndværkeren tjener penge, fordi prisen ikke er presset lige så meget.

Dilemmaet som blev nævnt tidligere, med at de dygtige håndværkere ikke behøver at reklamere, rammer helt plet! De har masser at lave, fordi kunderne anbefaler dem. Derfor vil de typisk ikke bruge de 15-20.000 kr. om året, som det koster at være med i f.eks. en "bestil 3 byggetilbud"-side eller lignende. Resultatet er, at man som kunde IKKE nødvendigvis finder de bedste håndværkere dér! Og mange af dem har ikke engang en hjemmeside. Så hvad gør man så?

Det er frustrerende! Derfor besluttede jeg for et år siden, at udvide LDS med en "Find håndværker"-funktion, hvor vi LDS'ere kan anbefale de dygtige håndværkere til hinanden. En anbefaling fra en LDS'er man "kender" herinde må vægte højt! Projektet blev dog noget mere ambitiøst og er nu endt i et helt nyt "søster-site", Ekspertlisten.dk, som nogen af jer måske allerede har læst om i mit indlæg her.

Målet med Ekspertlisten.dk er, at give et retvisende billede af ALLE håndværkere - gode og dårlige - baseret på både brugerbedømmelser og på ucensorerede faktuelle oplysninger, som automatisk hentes fra forskellige kilder (garantiordninger, autorisationer, konkurs-status mv.). Man har adgang til alle ca. 60.000 håndværkere i Danmark - ikke kun en mindre udvalg af betalende kunder, som det er tilfældet på mange andre sider.

Som kunde kan man selv kontakte firmaerne via siden eller oprette sin opgave, som alle håndværkere kan se og markere interesse for. Derefter vælger man som kunde selv, hvem man ønsker at gå i dialog med. Dermed har man som kunde styr på, hvem man bruger tid på. Og håndværkerne sparer tid på forgæves tilbudsgivning.

Jeg tror på, at det hjælper både kunder og "de gode håndværkere" med et fair og gennemskueligt samlingssted!

Jeg er meget interesseret i jeres feedback, men vil afspore ødelægge tråden her. Så skriv gerne via Feedback-knappen eller i den anden tråd her.

Mvh. AllanE
Hold da fast, det blev et langt indlæg! Sorry

Mvh. AllanE
Ja AllanE, det er jo på kanten af et REKLAME indlæg for en anden side.......

Nej det er nu ganske godt og velargumenteret.
Der er helt sikkert masser af gode håndværkere, såvel som middelmådige og direkte dårlige.....
Jeg har oplevet begge dele. En del af grunden er jo at mester selv ikke løfter overlæggeren og forlanger det ypperlige... Rigtig mange af kunderne er OK tilfredse med noget der ikke nødvendigvis er korrekt og helt super.. men lader sig spise af med at sådan plejer vi jo.

Jeg tror da vi som kunder skal være kritiske og sige vores menig, samt stille krav.
Omvendt må vi også nogen gange betale lidt mere for det...

Ofte er den enkelte håndværker på en tids akkord.. altså de får en vis sum penge for en opgave og jo hurtigere den er læst, jo bedre timeløn....

MVH Njord

MVH Njord
Jeg tror det er et generelt problem, eller også stiller man for høje krav. Fx. hvis man skal have en væg fuldspartlet. Jeg kan gøre det så det står 95% plant, regner med en faglært kan få det til at stå 100% plant, men det koster jo. På youtube kan man se amerikanske firmaer hvor spartelarbejde inddeles i niveauer op til "Level 5", som er den mest perfekte, men også meget omkostningsfulde spartling som de fleste ikke vælger eller har råd til. Her betaler man for at maleren står der en uge ekstra og spartler og spartler og spartler til tolerancen er under 1 mm over hele fladen.

Så en alm. spartling udført over nogle få timer af en håndværker kan jo aldrig måle sig med level 5 spartling.

Apropos sjusk, så har jeg erfaring med aut. Peugeot Viby, hvor jeg fik "repareret" en bil efter frontal skade på forsikringen. Da jeg fik bilen igen, var der ikke kommet kølevæske på (køleren var skiftet), kofangeren var udskiftet, men selve hæftepunkterne bag på var bukket skæve i stålet. Istedet for at svejse nyt i, valgte man så en alternativ løsning der indbar flamingo, lidt træ og nogle lange spånskruer. Bid lige mærke i vi snakker om en autoriseret forhandler.

Værkføreren ringede desuden og spurgte om de ikke skulle skifte kabineblæseren, nu de var igang, da den ikke virkede. Jeg spurgte om han var sikker på det var selve motoren den var gal med. Ja ja 4500.- Det takkede jeg nej til og undersøgte sagen selv da jeg fik bilen igen. Pris 50.- for en ny modstand.

Jeg har skrevet en klage til Peugeot Viby men har aldrig hørt fra dem.

Det er dårligt håndværk på grænsen til det kriminelle.
Annonce
Kan man gå ud fra, at du har anket til værkstedet og forsikringen over det udførte arbejde?

fase
Du skulle nok hellere skrive til Peugeot Danmark og fortælle dem om sagen.

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Skrevet af S. Fabrin på 13-01-2016 12:15
Kan man gå ud fra, at du har anket til værkstedet og forsikringen over det udførte arbejde?

Ja, og det blev også lavet om. Desuden så udfyldte værkføreren sådan en seddel med at den havde kørt varm uden kølevæske på hvis der skulle være noget inden for (kort) tid. Jeg har ikke bilen længere, men levetiden på toppakningen blev formentligt halveret ved det stunt.

Skrevet af Janus007 på 13-01-2016 15:59
Du skulle nok hellere skrive til Peugeot Danmark og fortælle dem om sagen.

Det skulle jeg måske have gjort. Nu kan det være lige meget, da det var tilbage i 2006 eller 2007. Min tillid til det værksted er ihvertfald lig nul. En ting er at en lærling? glemmer at fylde kølevæske på, det kan være den ansvarlige værkfører ikke ser dette. Den alternative montering af kofangeren må næsten have været inspiceret af værkføreren som efterfølgende har givet grønt lys. Jeg ved ikke om det var en lærling da lavede bilen og om værkføreren var syg den dag .... Det er ihvertfald en gevaldig smutter, og forklarer ikke løgnen omkring kabineblæseren.

Nu ikke give lærlingene skylden, Det er jo tros alt svendene der lære dem

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også