Rækkefølge - nye gipslofter

Hej,

I mit 70'er hus, skal jeg have pillet de nuværende trælistelofter /profillofter ned og sat gips op i stedet.

I følge tegningen er der:
2x150mm batts
1 lag alukraft
listeloft

Jeg planlægger at hive listeloftet ned. Derefter:
Ny dampspærre - fuge mod vægge og tape samlinger
Trække El-rør under dampspærre.
Op med 22x100mm forskalling c/c 30cm
2 lag gips (eller 1 lag akustikplader - har ikke lige besluttet mig endnu)

Lyder det fornuftigt nok? Hvis der er plads bør der så bruges andet til forskalling så der er bedre plads til strøm m.v.?

Hej, I mit 70'er hus, skal jeg have pillet de... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg synes bare man har en tendens til at anvende alt for meget træ ved 22 x 100, derfor skærer jeg dem lige igennem på min dewalt.
Jeg kan bedre lide stål end træ, men det er formentligt en smagssag, der er ingen krav til det ene eller andet.

En anden fordel ved hatteprofilen er at du rent faktisk kan rette loftet op hvis det er skævt, altså buler, man kan få hatteprofilen til at variere 6-8 mm ved at trykke på den eller ved at presse siderne sammen


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Det er måske bare smags sag..... :-)
Forstod jeg ret at du trækker flexrør i selve hatteprofilerne?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Nej da, så kan de blive ramt når der skrues jo Hatteprofilerne sidder skruet fast til forskallingen med enten 45 eller 30 cm mellemrum.

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Jeg synes også at det lød underligt :-P
Man retter ikke et loft i hatteprofilerne. Dette gøres i den forskalling de fastgøres i. Alt andet er noget sjusk.

Bemærk iøvrigt at det er en temmelig dyr løsning at bruge hatteprofiler fremfor alm forskalling og egentlig ikke giver nogle fordele overhovedet
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej boso.
Nu snakker vi jo heller ikke om 3 cm, men et sted imellem 2 og 6 mm, forskelle som først opdages når forskallingen er sat op.

Har du nogensinde stået med et pudset loft og skulle montere gips over 4 m?, så er det nu ganske rart at kunne finjustere lidt

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Mange gange. Men der ville jeg normallt ikke bruge hatteprofiler hvis loftet er skævt. Der er træforskalling og justeringsskruer mine venner
okay okay okay jeg lurer på om løsningen bliver med eller uden hatteprofiler
Men til gipspladerne skal der vel forskalling på kryds og tværs?

Hvad med hensyn til træk af rør til elektrikkeren? Er det ok at det er under dampspærren? Jeg tænker at det er lettere i stedet for at skulle tætne dampspærren hvergang der er et lampeudtag eller lign.....
Skrevet af steelman på 04-01-2016 19:29
Hvad med hensyn til træk af rør til elektrikkeren? Er det ok at det er under dampspærren? Jeg tænker at det er lettere i stedet for at skulle tætne dampspærren hvergang der er et lampeudtag eller lign.....

Det er helt normalt at det er under dampspærren - netop for at undgå hullerne i samme 

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jo, de skal sidde i kryds. På den måde kan flexrørene fastgøres i forskallingen uden at det skader dampspærren. Husk at flexrør skal fastgøres ordentligt evt. med patentbånd eller kabelbøjler. De må ikke ligge og daske rundt og der må heller ikke være alt for voldsomme bøjninger, da det vil besværliggøre et kabeltræk.

Se evt. her, hvor der netop ikke er kryds og tværs, det giver dig måske en idé om opgaven
http://membran-erfa.dk/dampspaerresamling-paa-tung-bagmur-og-let-loft , og lige netop den tegning er lidt dum, da man her kan risikere at skrue direkte op i kablet, og derfor synes jeg det er bedre med krydssamlinger + at som du kan se så er forskallingen skåret over der hvor flexrør/ kablet ligger. Det gør det endnu mere besværligt at sætte loftet op.


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også