Rækkefølge - nye gipslofter

Hej,

I mit 70'er hus, skal jeg have pillet de nuværende trælistelofter /profillofter ned og sat gips op i stedet.

I følge tegningen er der:
2x150mm batts
1 lag alukraft
listeloft

Jeg planlægger at hive listeloftet ned. Derefter:
Ny dampspærre - fuge mod vægge og tape samlinger
Trække El-rør under dampspærre.
Op med 22x100mm forskalling c/c 30cm
2 lag gips (eller 1 lag akustikplader - har ikke lige besluttet mig endnu)

Lyder det fornuftigt nok? Hvis der er plads bør der så bruges andet til forskalling så der er bedre plads til strøm m.v.?

Hej, I mit 70'er hus, skal jeg have pillet de... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Kortkanterne er ikke understøttet på langs ved 1 lag, du skal montere 2 lag jo, så....

Se her:

Som du kan se så er der 3 mellemrum på 90 i bredden, dvs. 30cm. Ved 2 lag klarer du dig med 45cm som vist på tegningen. På tegningen er angivet at 2. lag ligger på tværs, det er nu ikke så nødvendigt, bare forskyd pladen istedet hvis du vil.


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Uden at der skal bruges pladebånd eller noget ved kortkanterne?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Båndstål anbefales, men helt ærligt... det har jeg aldrig brugt og kommer heller ikke til det; og jeg har snart sat mange gipslofter op.
Det er som om der findes på flere og ting fra gipsfabrikanternes salgsafdeling for at tjene penge, det er måske bare mig...

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Haha okay - tak ;-)

Og der skal være et par mm mellemrum mellem kortkanterne ik? Og stødes helt sammen ved de forsænket langkanter. Og et par mm til vægge?
Kortkanterne i 2. lag skæres lidt skrå sådan at der er plads til sandspartel, første lag sættes bare op. Og jo et par millimeter til væggen er fin, nogengange er der mindre andre gange mere, det kommer meget an på væggens beskaffenhed og lige hvordan man får startet.
Jeg har skåret kanterne skrå ud imod væggen og også ikke skåret, det kommer sig såmænd ikke så nøje.

NB:husk at skære spartelkanten af på de sider der vender ud mod væggen

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det med at affase kortkanter skrå, i det lag der skal spartles er vigtig. Ellers kommer du til at slibe alt spartel væk når nu det skal være glat. Der skal være plads til spartel ned imellem.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Top. Det er noteret. Tak for det! :-)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også