Stjernehimmel

hej alle sammen.

Jeg er ny er på siden, så håber jeg henvender mig det rette sted.
Jeg er i fuld gang Med en kæmpe renovering af en andelslejlighed, og er nu nået til soveværelset. Her vil jeg gerne overraske min kone og give hende den stjernehimmel hun altid har drømt om.
Jeg vil have stjernehimlen lavet så den er så korrekt med de rigtige stjerner som muligt, og gerne som himmelen så ud den dag vi mødte hinanden, det vil helt sikkert tage kegler, og lade mig slippe for en masse opvask
Jeg tænker loftet skal sænkes med mdf plader, men jeg ved ikke hvordan man skaber en sådan himmel, og hvilke fagfolk man skal have fat i. Jeg ved det lader sig gøre, da jeg har hørt det fra en bekendt, men han kunne Ikke huske hvor man bestiller sådan et himmelkort fra dengang vi mødtes, og så få det forstørret op så det passer med loftet. Håber der sidder nogen der har en ide til hvordan jeg kommer videre, eller som evt. Vil hjælpe med mit projekt.

På forhånd tak.
hej alle sammen. Jeg er ny er på siden, så... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af P.Jensen på 15-12-2015 04:51
Endnu engang tusind tak, for al hjælpen.
Det er virkelig brugbart. Jeg undersøger om det er bedre at bruge Fermacell, og sætter virkelig pris på info om at MDF ikke er lovligt til nedsænkning af lofter i lejligheder. Loftet er 11 m2. jeg forestiller mig at skabe himlen så korrekt som muligt, så havde tænkt mig i omegnen af 1000 lys.

 

Hej Jensen

Ok, inden jeg fortsætter så vil jeg høre om du er frisk på selv at lodde og trække ledninger til din himmel?

Mht. styring er der masser af muligheder

 

 

 


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Fra Matronics er denne model vil mest egnet 16W LED Fiberlys Varm Hvid 3000K der er kun 188 lys! Håbede på der kunne fås modeller med omkring 1000 lys, men det ser det ikke ud til . I så fald skal man jo have flere af de kasser, som så skal forbindes?
Jeg kan ikke lodde Janus007, tænker det er for stort et arbejde, kan man ikke bare lime dem på? PUHA kan mærke det bliver noget af et projekt det her... Tænker jeg skal allierer mig med en elektriker!

Prøv at ring til Roblon, og hør hvad en lysgiver og 1000 haler i den dobbelte længe af hvad du skal bruge vil koste dig, selvom den ikke kan drives af en 10-20 watt led lysgiver 
Det kan ikke svare sig at at købe mange små sæt og sætte dem sammen... det næste er at du skal jo også have lavet en tænding af det.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej Jensen

Alle kan lodde , køb en loddekolbe og noget loddetin. Du bliver overrasket over hvor nemt det er efter du har prøvet et par timer.
Du kan formentligt lodde 1-2 stykker i minuttet til at starte med, jeg gætter på det vil tage dig en weekends tid at lodde.
Men noget helt andet... hvorfor lige 1000? Som ev elmand siger så bevæger himlen sig som sådan ikke, så du behøver jo ikke ligefrem lave et LED-skilt med en animeret stjernehimmel.
Så snart du har bestemt dig så kan jeg hjælpe dig videre med styringen, men som udgangspunkt skal du bruge en Arduino, kender du den?

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Forresten.. udmærket idé med en elektriker. Det virker som om tiden går, og det er snart februar, du har rigeligt at se til

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Annonce
Du kan købe et sæt med 600 fiber-kabler i tre forskellige størrelser her :
http://www.ebay.co.uk/itm/FIBER-OPTIC-LIGHTING-STAR-CEILING-KIT-600-STARTS-4M-0-75mm-1-0mm-1-5mm-/131673994998?hash=item1ea861b6f6:g:Ez4AAMXQVT9SyuJK

Jeg købte for 25-30 år siden et stjernesæt. Det var nogle selvlysende stjerner der havde forskellige størrelser. De havde en selvklæbende bagside. De blev sat op på datterens værelse, som stjernebilleder nu en gang ser ud. Det synes jeg bedre passer til den tid der er inden dagen. Det er naturligvis langt fra dine ambitioner, men man skal også være realistisk. Min datter interesser sig i dag en del for stjernehimlen, og underviser i det. Lidt har man da fået ud af anstrengelser.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Føler nu jeg er realistisk der er jo stadig 2 måneder til det skal være færdigt, og loftet er klargjort.
Der er lagt ny gips på væggene, og gammel stuk er fjernet, således at gipsen ender i 15 cm afstand fra loftet.
Har også alle matrialer til opsætning, gipshejs osv stående. Samt flere der kan hjælpe. Jeg er altså ikke enig i at stjernehimlen er konstant over et bestemt punkt. Den ændrer sig konstant, det jo netop det astrologi handler om Netop pga. jeg har meget andet at se til, ville jeg meget gerne alliere mig med en elektriker, men jeg kan jo ikke forvente de har kendskab til astrologi, og jeg vil helst ikke ofre unødige penge, på huller jeg selv kan bore. Janus007 jeg har set på denne video https://www.youtube.com/watch?v=IsqOd5xyQXQ
hvor de limer fibrene på, men er bestemt ikke afvisende mht lodning, hvis det kan gøres så hurtigt som du mener Arduino kender jeg ikke til, hvad skal jeg bruge en sådan til?
Den videnskabelige lære om himlen hedder Astronomi Det lidt mere okkulte hedder astrologi som handler om planeternes stilling i antikken og ikke så meget stjernernes. Se Wikipedia

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Lige I det tilfælde her er det vil ligegyldigt om vi kalder det astronomi eller astrologi.
Astrologer bruger nu også stjernerne. For astrologer er det det øjeblikkelige stjernebillede de tilægger en betydning, og det er derfor jeg bruger den betegnelse, da det jo lidt det, der ligger i at skabe en sådan himmel til konen. Selv om jeg ikke tror det fjerneste på stjernetegn, tilægger vi det vil en romantisk betydning, og derfor bruger jeg denne betegnelse, ellers ville det jo være ligemeget hvordan stjernerne stod den pågældende aften hvis vi er til astronomi. Så jeg holder på astrologi;-) "uden at være ordkløver":-)
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også