Stjernehimmel

hej alle sammen.

Jeg er ny er på siden, så håber jeg henvender mig det rette sted.
Jeg er i fuld gang Med en kæmpe renovering af en andelslejlighed, og er nu nået til soveværelset. Her vil jeg gerne overraske min kone og give hende den stjernehimmel hun altid har drømt om.
Jeg vil have stjernehimlen lavet så den er så korrekt med de rigtige stjerner som muligt, og gerne som himmelen så ud den dag vi mødte hinanden, det vil helt sikkert tage kegler, og lade mig slippe for en masse opvask
Jeg tænker loftet skal sænkes med mdf plader, men jeg ved ikke hvordan man skaber en sådan himmel, og hvilke fagfolk man skal have fat i. Jeg ved det lader sig gøre, da jeg har hørt det fra en bekendt, men han kunne Ikke huske hvor man bestiller sådan et himmelkort fra dengang vi mødtes, og så få det forstørret op så det passer med loftet. Håber der sidder nogen der har en ide til hvordan jeg kommer videre, eller som evt. Vil hjælpe med mit projekt.

På forhånd tak.
hej alle sammen. Jeg er ny er på siden, så... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Matthias, du lyder jo som den fødte GDS'er 

Kan vi ikke bare få lov at ordne sagen selv, medmindre du har noget positivt at bidrage med.


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Jamen Janus, hvis du synes jeg bidrager med noget ikke positivt, så undskylder jeg da. Det synes jeg nu slet ikke jeg gør. Jeg har en del erfaring ud i dioder og kommer derfor med mit råd om ikke at anvende for store til en stjernehimmel.
PS: Jeg har vel lige så meget ret til at "blande" mig som du har?
Hej Matthias, du kan blande dig så tosset du vil og det plejer også at være normalen her på LDS. Men istedet for at skyde projektet ned så kunne du jo hjælpe til med at få et godt resultat; og det er ikke at sige "Drop det" bla bla...og kun komme med formaninger og snak om noget ikke kan lade sig gøre. Du kunne jo komme med din idé til en diodestørrelse. Jeg selv foreslog 3 mm, det kan meget vel være at de skal være mindre eller lyse mindre, men det er jo kun detaljer

Og ja der skal loddes og sættes ledninger på, men hvad så? det er jo netop det fantastiske ved at lave det selv.

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.

For at forstå det jeg siger om stjernehimmel skal vi lige have et par begreber på plads. Langt de fleste af det vi ser på himlen en god klar aften (uden for byens lys) er stjerner i vores system mælkevejen. Altså ligesom vores sol, der selv udsender lys. En stor del af dem er faktisk stjernehobe altså en samling af stjerner. Og en anden stor del er andre systemer (andre mælkeveje) De er meget statiske og vores billede af dem ændrer sig ikke over få århundreder. Bortset fra at vi drejer rundt så det der nu ses mod syd f.eks. ikke er i den retning om 2 timer. Men billedet er stadig den samme. Vi kan naturligvis ikke se det om dagen ligesom der er stjerner der vil være under horisonten på visse tidspunkter.
Men udover at snurre rundt med 1 omgang pr. ca. 24 timer så har jordens akse også en hældning på 23,5 grader,( jordens præcision) og ligesom når en snurretop drejer hurtig rundt kan toppen godt dreje langsom rundt. Denne langsomme bevægelse er for jordens vedkommende 28500 år for at komme tilbage til samme stilling. Så indenfor denne periode vil vores opfattelse af himlens "billeder" ændre sig for igen om 28500 år at være den samme.
Så har vi ganske tæt på os 8 planeter (med os selv) (+ månen) De kan ikke lyse selv men spejler det lys de bliver ramt af. Det er dem og vores nærmeste stjerne solen, der i løbet af døgnet står op i øst og går ned i vest. Det er disse planeters placering i forhold til de "faste" stjernebilleder" der er astrologernes arbejdsområde. Et af problemerne med det er at de ikke arbejder med den exakte placering nu, men bruger positioner fra antikkens tid. Den forskel vil bliver større igennem de næste 8 - 10000 år. Først om ca. 20000 år vil billederne igen passe.
Set fra vores øjne er stjernerne meget statiske men planeterne (det er ikke let at kende forskel) flytter sig igennem dagen og indbyrdes over kortere tid.
Det bedste sted du kan hente viden om den eksakte placering er sikkert planetariet eller en almanak. Da jeg ikke kender dagen er det ikke let at sige hvor præcis du kan finde det.

Undskyld det blev sgu ikke særlig romantisk


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

denne side kan du faktisk få en oversigt over alle planeters placering for netop dit sted, den dato og klokkeslet. Der er meget at lege med.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Endnu engang tusind tak, for al hjælpen.
Det er virkelig brugbart. Jeg undersøger om det er bedre at bruge Fermacell, og sætter virkelig pris på info om at MDF ikke er lovligt til nedsænkning af lofter i lejligheder. Loftet er 11 m2. jeg forestiller mig at skabe himlen så korrekt som muligt, så havde tænkt mig i omegnen af 1000 lys, og gerne i varierende størrelse og lysstyrke. Man kan vist ændre på størrelsen ved at påføre en krystal på nogle af lysene, dette skulle også give et andet spil. Jeg ønsker det skal være muligt at regulere lysstyrken på stjernerne, men jeg ved ikke om man kan få systemer så store i en samlet enhed? Skal nok poste billeder når jeg sætter i værk
Den pågældende dag var iøvrigt lørdag den 07.02.2015, så det er ret nyt; og planen er at have loftet færdigt inden vores 1 års dag, så der er god tid På dagen kunne man også se månen, og jeg har tænkt lidt over hvordan man får den med, og om den i det hele taget skal med. Den vil måske virke overdimensioneret, men det kunne virkelig se godt ud, hvis man ramte plet.
De fleste jeg har set lave stjernehimmel, har gjort det ved at bruge færdige sæt der evt. kan parallelmonteres. "Halerne" er så ført gennem borede huller i loftet (evt. med lim i hullet inden).

Når det er klaret, klipper man det overskydende af, på nær 2 mm, maler hele loftet og sliber de sidste par mm hale af med sandpapir.

det bedste vil være om halerne passer "stramt" ned i hullerne så du undgår lim, da du så om 5 år kan male hele loftet og skubbe halerne lidt ned, gentage slibning osv.

Det med at lodde 1000 dioder og modstande, holde styr på ledninger osv. er vist noget man bliver træt af...
PS: Det er et stort arbejde hvis du ikke har adgang til loftet ovenfra...
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også