Nyt træhus - økonomi, kostruktion, aktiv/passivhus, materialevalg etc.

Halløj alle sammen!

Jeg er tømrer, skal bruge noget at bo i, har kig på en grund og har ca. 600.000 til rådighed til byggeriet ex. grund - allerede nu kan jeg se folk tage sig til hovedet.

VVS og el skal selvfølgelig udføres af autoriserede, så vidt det er påkrævet (kan forhåbentlig finde en trikker, som vil lade mig trække kablerne selv etc.), så der er taget en god bid af kagen der - 1 bad + 1 køkken, alrum/stue + 1-2(3) værelser (nogen ideer om pris på "standard"-installation?)

For at holde det nede i pris vil jeg meget gerne undgå at skulle ofre penge på mekanisk ventilation og alle de andre udstyrsstykker i den retning, men omvendt skal isolering, vinduer og evt. dampspærre prioriteres og nu kommer det store spørgsmål, som kan få alt til at eksplodere:

HVAD siger I? Visionen er at det skal kunne varmes med 2 fyrfadslys og afværgelse af overophedning med udendørs solafskærmning til om sommeren = nærmest ingen omkostninger til opvarmning/afkøling af huset. Utopi?

Hvad er jeres erfaringer? Timberframe med let beklædning (åse vs spær, alternativt bærende/afstivende system)? Skelet? 1 plan? 1 1/2? Hvilken trælast/savværk er landets billigste? Isoleringstykkelser/materiale/anvendelse (ret væsentligt ved 500mm tykkelse), fugt, konstruktionsdetaljer, vinduer? Støbt dæk eller bjælkelag? Genbrugsmaterialer? ...og i så fald - Hvor og hvad?

Det bliver udover de 2 ovennævnte entrepriser et spørgsmål om materialer og anvendelse heraf. Kan dampspærren spares væk, og stadig holde byggeriet nede i pris, og oppe i isoleringsevnen, eller er disse konstruktioner af så eksotiske materialer, at det er komplet umuligt? (halm, hør, ler, muslingeskaller, papir etc.)

Længehus må næsten være givet, da vinkler, kelpartier og kviste er fordyrende elementer.

Alt inventar til underside af vask/armatur bliver genbrug/egenproduktion.

Folk med hang til laminat, eternit, polyestergulvtæpper, spånplade og plastikvinduer henvises venligst, men meget bestemt, til andetsteds i forummet - det kommer ikke til at ske her!

KOM AN! I er velkomne - diskuter, slås, argumenter og del jeres erfaringer og ideer - så er I søde!

På forhånd tak - også selvom i synes jeg er komplet idiot, og ude i et selvmordsprojekt!

 

Martin

 


Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Halløj alle sammen! Jeg er tømrer, skal bruge... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja njord - du har så ganske ret, og hermed må bolden være givet op til DR, om at producere "Friland - 15 år efter" ...men i overkanten i kreditforeningen... Det må ende med salg så.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Kønsløst..... Jeg vil egentligt hellere kalde det effektivt design :-)
Det er jo en måde at holde prisen nede at lave det enkelt. Fx uden knaster og spring.... Og også med en enkel indretning hvor dermogså spares på alt spild plads...

Men omvendt, med loft til kip er der gode muligheder for at lave hense på alle værelser. Enten til sove brug, eller opbevaring. Igen er det at tænke effektivt og udnytte volumen maksimalt.

De skrå lofter i stue / køkken giver en masse volumen til rummene og hjælper visuelt på at kompensere de få kvadratmeter.

Det er jo effektiv tænkning at udnytte det hele bedst muligt for også på den måde at holde bygge omkostningerne nede ;-)
Samtidigt vil det altid være fornuftigt, specielt med så kompakte byggerier, at indtænke udvidelses mulighederne allerede i konstruktions fasen.

Mvh Njord

MVH Njord
Det er altsammen meget godt Njord, og jeg kan ikke berettiget pille dine argumenter ned. Det vil jeg heller ikke, for det passer. Nu kom jeg uheldigvis til at kigge på billederne. Jeg har set det hus 100 gange før. Større - javist, men det er en rigtig dårligt gennemarbejdet metervare. Det er huse som dette der har begravet vores stolte håndværkstraditioner fra 30'erne, der kunne sælges til toppris i hele verden, til at håndværkere i dag er reducerede til uvidende montører med en Ikea samlevejledning.

Der er ladt hånt om viden om træ, dansk klima, akustik osv. - uanset plantegningen ville være PRÆCIS den samme, ville mit hus ALDRIG komme til at se sådan ud. Det er en hån mod mit fag, alt hvad jeg har lært og alle mine erfaringer, samtidig med at det er misbrug af gode materialer. Man kan ikke undgå udhæng på et hus i Danmark, hvis man ønsker det skal blive ældre end et ubehandlet stakit. Folk ignorerer det fuldstændigt, fordi tagløse firkantede kasser er moderne (fladt tag indenfor en murkrone er mere en swimmingpool, end et tag), men jeg vil skyde på køberne kommer til at betale dyrt for det valg - mere end én gang. Til dels er det sælgere og arkitekters skyld, men de kan trods alt ikke egenhændigt fjerne al sund fornuft fra folks hjerner.

Og så undskylder jeg for det sure opstød, og takker for indsparket

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
...akustikken vil være væsentligt bedre i det lille hus her, end hvis størrelsen blev doblet op, men vil stadig være fuldstændig skrækkelig, hvis ikke man passer RIGTIG meget på materialevalget - hårde gulve og glat loft til kip er opskrift på en katastrofe.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Annonce
Nå... Der gik jeg over stregen, og fik trådt nogen over tæerne. Det undskylder jeg for, idet det ikke har været meningen, for alle der har givet deres besyv med, har gjort det af et godt hjerte og i bedste mening. Det kan jeg kun sætte pris på.

Og alle I håndværkere derude: Vær stolte af jer selv, og det I giver folk gennem jeres evner - husk at holde folk op på kvaliteten. Det er det eneste vi kan leve med og af i længden.

Tråden er stadig åben, hvis ikke jeg har præsteret at tage lysten fuldstændig fra jer.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Over stregen.. Ikke for mit vedkommende, men omvendt vil jeg da også gerne høre lidt indput fra dig... Ud over at du ikke vil bruge ret mange penge og har holdninger til an masse materialer og at et "enkelt / simpelt" hus ikke kommer på tale..

Ja hvad er det så du vil bygge, har du ikke nogle billeder links du kan henvise til eller beskriv det lidt nøjere...

Fx mener jeg at "det sorte hus" har nogle grundlæggende kvaliteter, så som en enkel indretning med meget lidt spildplads. Savner en baggang.. men det kan man jo tilrette som man vil. Materialerne man anvender er man jo ret frit stille med.. det kan i princippet bygges med lige de materialer du vælger.. sten, træ osv. Alt efter smag, pengepung og evner. Varme forsyning vælder du, det samme gælder materialer og indretning...

Jeg savner nogle indput omkring hvilken retning du gerne vil og hvad du har tænkt dig i den generelle opbygning osv.

MVH Njord

MVH Njord
@Fibersnedker

Jeg gav min mening til kende ud fra det du beskrev og mine egne erfaringer.

Grunden til du skal vælge at bygge som passiv hus kan du få svar på i banken de kan sænke dit rådighedsbeløb betydeligt da der ikke er udgifter til varme.

De tal jeg har nævnt er cirka tal som jeg per erfaring har lært det koster. Men hvis du kan bygge et hus komplet fra grunden i kvalitetsmaterialer fra inderst til yderst for 600.000 incl nedrivning så er du fandeme sej. (og nærig)




Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Ikke bare sej og ihærdig... huset bliver også småt....

Det er netop der mit argument om det reelt er bedre at have en overskueligt lån, og så få råd til at lave det ordentligt og i en ordentlig størrelse..
Så er det et salgbart produkt du har og ikke kun noget der tiltaler dig.....
De nye krav til energi (BR2015) er høje, og koster i etableringsfasen, men skulle jo gerne tjene sig ind over en årrække. Og den sparede energi omkostning kan du jo bruge til afdragene :-) Samtidig med du holder fast i hvad det koster at bo i huset.

Noget andet er at du i kort tid stadig kan få godkendt en bygge ansøgning efter BR2010 og dermed undgå de højere krav i BR2015. En byggetilladelse er normalt gældende i et år, altså på den måde at man skal have påbegyndt byggeriet indenfor det første år. Husk også at du skal have en nedrivnings tilladelse for det du gerne vil fjerne.

Har du et råbudget du kan komme med for at se hvor du forestiller dig omkostningerne kommer til at ligge??


MVH Njord


MVH Njord
For at overholde BR10 kravene til udskiftning af luft i huset, vil du i praksis ikke kunne komme udenom et ventilationsanlæg med varmegenvinding.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis