Nyt træhus - økonomi, kostruktion, aktiv/passivhus, materialevalg etc.

Halløj alle sammen!

Jeg er tømrer, skal bruge noget at bo i, har kig på en grund og har ca. 600.000 til rådighed til byggeriet ex. grund - allerede nu kan jeg se folk tage sig til hovedet.

VVS og el skal selvfølgelig udføres af autoriserede, så vidt det er påkrævet (kan forhåbentlig finde en trikker, som vil lade mig trække kablerne selv etc.), så der er taget en god bid af kagen der - 1 bad + 1 køkken, alrum/stue + 1-2(3) værelser (nogen ideer om pris på "standard"-installation?)

For at holde det nede i pris vil jeg meget gerne undgå at skulle ofre penge på mekanisk ventilation og alle de andre udstyrsstykker i den retning, men omvendt skal isolering, vinduer og evt. dampspærre prioriteres og nu kommer det store spørgsmål, som kan få alt til at eksplodere:

HVAD siger I? Visionen er at det skal kunne varmes med 2 fyrfadslys og afværgelse af overophedning med udendørs solafskærmning til om sommeren = nærmest ingen omkostninger til opvarmning/afkøling af huset. Utopi?

Hvad er jeres erfaringer? Timberframe med let beklædning (åse vs spær, alternativt bærende/afstivende system)? Skelet? 1 plan? 1 1/2? Hvilken trælast/savværk er landets billigste? Isoleringstykkelser/materiale/anvendelse (ret væsentligt ved 500mm tykkelse), fugt, konstruktionsdetaljer, vinduer? Støbt dæk eller bjælkelag? Genbrugsmaterialer? ...og i så fald - Hvor og hvad?

Det bliver udover de 2 ovennævnte entrepriser et spørgsmål om materialer og anvendelse heraf. Kan dampspærren spares væk, og stadig holde byggeriet nede i pris, og oppe i isoleringsevnen, eller er disse konstruktioner af så eksotiske materialer, at det er komplet umuligt? (halm, hør, ler, muslingeskaller, papir etc.)

Længehus må næsten være givet, da vinkler, kelpartier og kviste er fordyrende elementer.

Alt inventar til underside af vask/armatur bliver genbrug/egenproduktion.