Nyt træhus - økonomi, kostruktion, aktiv/passivhus, materialevalg etc.

Halløj alle sammen!

Jeg er tømrer, skal bruge noget at bo i, har kig på en grund og har ca. 600.000 til rådighed til byggeriet ex. grund - allerede nu kan jeg se folk tage sig til hovedet.

VVS og el skal selvfølgelig udføres af autoriserede, så vidt det er påkrævet (kan forhåbentlig finde en trikker, som vil lade mig trække kablerne selv etc.), så der er taget en god bid af kagen der - 1 bad + 1 køkken, alrum/stue + 1-2(3) værelser (nogen ideer om pris på "standard"-installation?)

For at holde det nede i pris vil jeg meget gerne undgå at skulle ofre penge på mekanisk ventilation og alle de andre udstyrsstykker i den retning, men omvendt skal isolering, vinduer og evt. dampspærre prioriteres og nu kommer det store spørgsmål, som kan få alt til at eksplodere:

HVAD siger I? Visionen er at det skal kunne varmes med 2 fyrfadslys og afværgelse af overophedning med udendørs solafskærmning til om sommeren = nærmest ingen omkostninger til opvarmning/afkøling af huset. Utopi?

Hvad er jeres erfaringer? Timberframe med let beklædning (åse vs spær, alternativt bærende/afstivende system)? Skelet? 1 plan? 1 1/2? Hvilken trælast/savværk er landets billigste? Isoleringstykkelser/materiale/anvendelse (ret væsentligt ved 500mm tykkelse), fugt, konstruktionsdetaljer, vinduer? Støbt dæk eller bjælkelag? Genbrugsmaterialer? ...og i så fald - Hvor og hvad?

Det bliver udover de 2 ovennævnte entrepriser et spørgsmål om materialer og anvendelse heraf. Kan dampspærren spares væk, og stadig holde byggeriet nede i pris, og oppe i isoleringsevnen, eller er disse konstruktioner af så eksotiske materialer, at det er komplet umuligt? (halm, hør, ler, muslingeskaller, papir etc.)

Længehus må næsten være givet, da vinkler, kelpartier og kviste er fordyrende elementer.

Alt inventar til underside af vask/armatur bliver genbrug/egenproduktion.

Folk med hang til laminat, eternit, polyestergulvtæpper, spånplade og plastikvinduer henvises venligst, men meget bestemt, til andetsteds i forummet - det kommer ikke til at ske her!

KOM AN! I er velkomne - diskuter, slås, argumenter og del jeres erfaringer og ideer - så er I søde!

På forhånd tak - også selvom i synes jeg er komplet idiot, og ude i et selvmordsprojekt!

 

Martin

 


Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Halløj alle sammen! Jeg er tømrer, skal bruge... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Du skriver at el og vand er ført ind på grund, og at kloak kommer. Men hvis det er ny udstykning kan der være en tilslutningsafgift på alle 3 områder, der er ret stor. Også fjernvarme hvis det er mulighed. Køber man derimod et nedrivnings klar hus, er disse tilslutningsbidrag jo betalt. Men ellers er det jo inspirende læsning.

Ok undskyld den med fjernvarme, glemte lige de 2 fyrfadslys.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
@ev elmand
Det er et nedrivningshus. Netop det med stikkene, der gør det attraktivt.

Fjernvarme og gas er jeg helst fri for pga. de faste udgifter - de overstiger hurtigt forbruget flere gange, hvis det bliver lavet rigtigt.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Inden du går i gang …. (Jeg har været med til et sådan byggeri, fra første spadestik)... Stort arbejde
Du er den ihærdige og du bliver færdig med dit husbyggeri, men forinden du går i gang ….
Har du tænkt over alt – at bygge sit eget hus er STORT ?
Jordbundsundersøgelse og landmåler til afsætning af huset
Husk byggeforsikring (entrepriseforsikring) – tal med dit forsikringsselskab
Et godt råd – lav et byggebudget og vær ærlig, når du prissætter dit samlede projekt
Indhent priser på alle entrepriser og materialer – husk at forhandle priserne – der er meget at hente der
Indhent priser på befæstigelse (skruer, beslag, bånd og lignende – stor post i byggeri med trækonstruktion)
Interiør som skabe til køkken, bryggers, bad o.s.v. + hårde hvidevarer
Undgå uforudsete omkostninger
Har du en i familien der kan træde til, når det brænder på
Projektér og lav en byggeplan – mange håndværkere skal arbejde sammen og komme til for hinanden
Har du alle pengene selv, eller hvad med restfinansieringen – har du talt med dit pengeinstitut
Har du et overblik over din (jeres) privatøkonomi når du (I) nu skal flytte i egen bolig
Du kan låne op til maks. 80% af DEN værdi, et realkreditinstitut vurderer din ejendom til – tag kontakt
Stolper og forankringer til sokkel er vigtige dele i konstruktionen af et hus bygget med trækonstruktion
Ingeniørberegninger kan være nødvendige for bæredygtig konstruktion og klimaskærm
Se dette link om energiklasser http://www.greenmatch.dk/blog/2014/04/her-er-de-vigtigste-krav-til-isolering-br10,-2015,-2020-og-passivhuse
Kender du en bygningskonstruktør – kontakt ham
Hvad med carport og redskabsrum
Hvad med haveanlæg
Hvad med gardiner og møbler
Børn !
Husk postkassen (jeg mener, HUSK alt) !
Rigtig god arbejdslyst med dit projekt - det er spændende, og hvilken glæde når du senere sidder med et glas rødvin, og tænker tilbage på den dag "grabben" første gang blev sat i jorden ! - SKØN erindring kan jeg sige dig

Med nysgerrighed, vilje, gåpåmod, og ihærdighed bliver chancen større!
@DenIhærdige:

Det er helt præcist som du siger - STORT! ...også selvom det er et lille hus.

Det er ikke mit første hus. Det er mit første hus solo, og mit første egne byggeri fra grunden. Når det så er sagt, så har jeg set mange tomme fundamenter, og sørget for de blev lukkede - både på dansk og amerikansk.

Jeg droppede ud af 3. semester fra byggeteknikeruddannelsen... dumt eller ej, så jo - jeg har også snuset til den anden side af projekteringen, selvom det ikke nåede at munde ud i praksis... det hele startede vel egentlig med at lege i en jordstak som 5-årig, mens min far byggede hus... det ligger i blodet. Det SKAL gennemføres. Det skal bare startes rigtigt, og ja - der er gang i flere forskellige modeller med materialeberegninger, kontakt til bank og forsikring, men tak for listen alligevel - ser ud til jeg skal have kigget nærmere på linket

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Husk også på at nedrivningen i dag er en kompliceret proces....
Det koster at slippe af med affaldet og der skal sorteres temmelig meget... Plus der er en masse miljøkrav der måske ikke kan efterleves af en privat person.....

MVH Njord
Annonce
@njord:
Tjoh... Du har til dels ret - i hvert fald mht. sortering. Heldigvis er det i det tilfælde min grund, hvilket gør at der er lidt bedre tid til det. Mht. miljøkrav skal man som privatperson heller ikke leve op til de samme krav som proffer, så det er jeg ikke så nervøs for, selvom der er en del arbejde i det. Asbest osv. skal selvfølgelig bortskaffes forsvarligt. Huset er heldigvis så gammelt at der ikke er alverden af nymodens forurenende materialer til bortskaffelse.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Skrevet af FiberSnedker på 19-11-2015 23:31
@ev elmand
Det er et nedrivningshus. Netop det med stikkene, der gør det attraktivt.

Fjernvarme og gas er jeg helst fri for pga. de faste udgifter - de overstiger hurtigt forbruget flere gange, hvis det bliver lavet rigtigt.

Nu er jeg forvirret.

Så der står et hus allerede der har alle installationer?

 

 

@ GammelHus:
Ikke alle... Bortset fra kloak, er det jo det smukke ved det - skal betale for ny kloaktilslutning til skel, men så er kloaken til gengæld også ny i vejen. Der er el og vand.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Måske lidt brugbar inspiration?
http://www.dezeen.com/2014/12/17/sigurd-larsen-low-cost-family-house-sorte-hus-copenhagen/

Tanker:

Jeg husker tilbage på de entusiaster der byggede med halm, skaller osv i Feldballe, Djursland. De brugte oceaner at energi på at bygge billigt, halm, genbrug osv. Hvordan det er gået ved jeg ikke, her savner vi egentligt en opfølgning fra DR på hele projektet.
Min personlige mening er at det naturligvis er Ok at bygge billigt, man man kan omvendt spare sit projekt ihjel... Hvad er der ved at have bygget noget der er på kanten af at fungere, have brugt alle sparepngene og oceaner af energi på at bygge det. Og så efterfølgende se det reelt er værdilæst... Så hellere ende med at skylde lidt i kreditforeningen, og så have noget der kvalitetsmæssigt holder og er noet også andre mener har værdi og potentielt vil købe.

Ellers låser man sig totalt fast i at man ikke har råd til at flytte. Så kan det jo være billigere, og mere frit, at have en gæld der skal forrentes, men samtidigt have en friværdi og en vare der kan sælges....

MVH Njord

MVH Njord
direkte link til "sorte hus"
http://sigurdlarsen.eu/projects/sorte-hus-copenhagen/

MVH Njord
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis